SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Ställa hjulvinklar före ny uppsättning däck!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4734
    MickeM
    Deltagare

      Det stod ju i Instruktionsboken till bilen! 🙂
      Toe Fram 0 +/- 1 mm
      Toe Bak 0 +/- 1 mm

      Camber Fram -0 grader 25 ’
      Camber Bak -1 grader 10 ’

      Detta gäller 4-dörrars, 4-hjulsdriven Impreza 99 MED turbo. Det är olika Camber beroende på modell.

      Caster står det inget om. Har förstått att den är fast på nya bilmodeller.

      I morrn ska pärlan in!

      (En sida där man hittar lite vilket som är vad…)
      http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

      /MickeM

      #67514
      MickeM
      Deltagare

        Hämtade nyss bilen och märkte att de kört 13 km… måste de testa bilen när de ställt hjulinställningarna? Alla hjulen ställs väl individuellt och jämfört med varann? Eller har jag fel?

        /MickeM

        #67508
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Det brukar alltid bli en liten testsväng med bilen för att kolla att ratten sitter rakt, men det brukar inte behövas 13 km för det…

          /J

          #67509
          ExOrdis
          Deltagare

            Orginalvinklarna är 0 i camber och 0 i toe har jag för mig.
            Det funkar jättebra sålänge man kör rakt fram, men det blir
            lite nervöst i ratten på spårig väg och gärna lite understyrt
            vid inspirerad körning (vilket du redan noterat).
            Grundläggande är att sätta lite toe in
            både fram och bak samt runt en grad negativ camber per sida i fram.
            I bak däremot KAN 0 camber fungera bra tillsammans med övriga justeringar.
            Det är lite beroende på däck(modell, dimension & lufttryck), körstil och övriga komponenter som avgör vad som funkar bäst och ger ett
            ”neutralt” beteende med antydningar till överstyrning vid provocerande körning.
            Vid för kraftig toe in slits däcken snabbt i ytterkant och bilen ”rullar trögt” och vid väldigt kraftig -camber slits däcken snabbt i innerkant.
            Om -cambern är väldigt kraftig i fram så minskas bromsförmågan
            ganska märkbart.
            Snacka gärna med Danne på NB-gummi om du vill få det ordentligt gjort.

            #67510
            ExOrdis
            Deltagare

              Finns i princip två varianter:
              Om vilken som är bäst tvista di lärde…

              * Om det är en modern kalibrerad utrustning med kvalificerad personal som roddar så behövs det ingen provkörning.
              * Om äldre justermetoder används och det är mycket erfaren personal som justerar så provkörs det relativt mycket.

              #67511
              Imp
              Deltagare

                har då aldrig vart med om att dom kört bilen överhuvudtaget. visserligen gör jag mina inställningar på polrns jobb (förutom en gång) men ingen har nånsin behövt köra min bil.

                #67513
                MickeM
                Deltagare

                  Hej!

                  Jag får snart en ny uppsättning däck och fälg till min GT99 (MY99) Sedan (med original upphängning) och undrar vilka hjulvinklar (cambers, toe-ins/outs, etc, fram och bak) som är original och vilket som kan tänkas vara bättre om man skulle ändra på det. Som det är nu är inte de nuvarande däcken slitna på nåt sätt. Men det känns ju bättre om allt är perfekt när de nya sulorna åker på. Jag kör mest stad och stör mig lite på understyrningen ibland. Bilen är blå och jag är glad.

                  /MickeM

                  #67515
                  MickeM
                  Deltagare

                    Visade sig att de vart några ggr för att få ratten rak… pyspunka vänster fram gjorde inte saken smidigare. 🙂

                    #67512
                    BaDaniel
                    Deltagare

                      Får man fråga vart du lämmnade den?

                      #67516
                      MickeM
                      Deltagare

                        Jag bor ju inte i Sverige (verkstaden är inte heller i Sverige)… så, ingen orsak till oro! 🙂

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.