› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Ställa hjulvinklar före ny uppsättning däck!
- Detta ämne har 9 svar, 1,345 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
MickeM.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2004 kl. 16:42 #4734
MickeM
DeltagareDet stod ju i Instruktionsboken till bilen! 🙂
Toe Fram 0 +/- 1 mm
Toe Bak 0 +/- 1 mmCamber Fram -0 grader 25 ’
Camber Bak -1 grader 10 ’Detta gäller 4-dörrars, 4-hjulsdriven Impreza 99 MED turbo. Det är olika Camber beroende på modell.
Caster står det inget om. Har förstått att den är fast på nya bilmodeller.
I morrn ska pärlan in!
(En sida där man hittar lite vilket som är vad…)
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html/MickeM
10 juni, 2004 kl. 13:59 #67514MickeM
DeltagareHämtade nyss bilen och märkte att de kört 13 km… måste de testa bilen när de ställt hjulinställningarna? Alla hjulen ställs väl individuellt och jämfört med varann? Eller har jag fel?
/MickeM
10 juni, 2004 kl. 14:13 #67508SecretAgentMan
DeltagareDet brukar alltid bli en liten testsväng med bilen för att kolla att ratten sitter rakt, men det brukar inte behövas 13 km för det…
/J
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67509ExOrdis
DeltagareOrginalvinklarna är 0 i camber och 0 i toe har jag för mig.
Det funkar jättebra sålänge man kör rakt fram, men det blir
lite nervöst i ratten på spårig väg och gärna lite understyrt
vid inspirerad körning (vilket du redan noterat).
Grundläggande är att sätta lite toe in
både fram och bak samt runt en grad negativ camber per sida i fram.
I bak däremot KAN 0 camber fungera bra tillsammans med övriga justeringar.
Det är lite beroende på däck(modell, dimension & lufttryck), körstil och övriga komponenter som avgör vad som funkar bäst och ger ett
”neutralt” beteende med antydningar till överstyrning vid provocerande körning.
Vid för kraftig toe in slits däcken snabbt i ytterkant och bilen ”rullar trögt” och vid väldigt kraftig -camber slits däcken snabbt i innerkant.
Om -cambern är väldigt kraftig i fram så minskas bromsförmågan
ganska märkbart.
Snacka gärna med Danne på NB-gummi om du vill få det ordentligt gjort.10 juni, 2004 kl. 18:40 #67510ExOrdis
DeltagareFinns i princip två varianter:
Om vilken som är bäst tvista di lärde…* Om det är en modern kalibrerad utrustning med kvalificerad personal som roddar så behövs det ingen provkörning.
* Om äldre justermetoder används och det är mycket erfaren personal som justerar så provkörs det relativt mycket.10 juni, 2004 kl. 18:40 #67511Imp
Deltagarehar då aldrig vart med om att dom kört bilen överhuvudtaget. visserligen gör jag mina inställningar på polrns jobb (förutom en gång) men ingen har nånsin behövt köra min bil.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67513MickeM
DeltagareHej!
Jag får snart en ny uppsättning däck och fälg till min GT99 (MY99) Sedan (med original upphängning) och undrar vilka hjulvinklar (cambers, toe-ins/outs, etc, fram och bak) som är original och vilket som kan tänkas vara bättre om man skulle ändra på det. Som det är nu är inte de nuvarande däcken slitna på nåt sätt. Men det känns ju bättre om allt är perfekt när de nya sulorna åker på. Jag kör mest stad och stör mig lite på understyrningen ibland. Bilen är blå och jag är glad.
/MickeM
11 juni, 2004 kl. 12:28 #67515MickeM
DeltagareVisade sig att de vart några ggr för att få ratten rak… pyspunka vänster fram gjorde inte saken smidigare. 🙂
11 juni, 2004 kl. 15:49 #67512BaDaniel
DeltagareFår man fråga vart du lämmnade den?
12 juni, 2004 kl. 08:31 #67516MickeM
DeltagareJag bor ju inte i Sverige (verkstaden är inte heller i Sverige)… så, ingen orsak till oro! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.