› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ställbart laddtryck?
- Detta ämne har 12 svar, 1,885 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
Snowman.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2007 kl. 08:51 #3741
Lindahl
DeltagareHej!
Jag har funderingar över ställbara laddtryck som man hör att vissa bilar har. Eftersom min bil är mappad och laddtrycket ökat till 1.3bar vid 3500rpm så har den en tendens till att SLUKA bensin även vid lugn körning till jobb.
Mitt problem är alltså att det inte går att köra och bara låta turbon flyta med i 1an,2an och 3an om man inte vill accelerera som en traktor.Så först och främst, hur fungerar detta med ställbart laddtryck?
Går det att ha i en subaru impreza? Vad behöver man? Vad kostar det? (exklusive arbete) Någon som har egna erfarenheter?Sen när jag redan e igång:9 . Är det olagligt med öppen dump? Har hört om nån gnällig flygbesikningsman som plockat massa folk för detta så dom har blivit tvingade till ombesiktning.
Mvh
16 maj, 2007 kl. 09:35 #61067Snowman
DeltagareHej! Jag har funderingar över ställbara laddtryck som man hör att vissa bilar har. Eftersom min bil är mappad och laddtrycket ökat till 1.3bar vid 3500rpm så har den en tendens till att SLUKA bensin även vid lugn körning till jobb.Mitt problem är alltså att det inte går att köra och bara låta turbon flyta med i 1an,2an och 3an om man inte vill accelerera som en traktor. Så först och främst, hur fungerar detta med ställbart laddtryck?Går det att ha i en subaru impreza? Vad behöver man? Vad kostar det? (exklusive arbete) Någon som har egna erfarenheter? Sen när jag redan e igång:9 . Är det olagligt med öppen dump? Har hört om nån gnällig flygbesikningsman som plockat massa folk för detta så dom har blivit tvingade till ombesiktning. Mvh
Perfekt! En till med samma problem som jag.. hehe.. Min är JRM-mappad och som du säger, laddat max 1,3 bar. O bränslemätaren sjunker liiite för snabbt i jämförelse hur kul man har.. Alltså vid ”fis”-körning just för att spara bränsle. Runt 1,1 till 1,2 om man verkligen smygkör.. Lite för mycket tycker jag med.
Man skulle ju ha Apexi-systemet o lägga in en ”race”-mapp med full spruta på 1,3 bar och en snål-mapp som kanske bara laddar 0,6 eller så, och med tändning o allt inställt så att man kör så bränslesnålt det bara går. Men då är det väl 8000:- till 🙁
Eller, om nån har nåt bättre förslag tillsammans med ECU-tek:en..
/Markus
16 maj, 2007 kl. 09:37 #61064RXY430
DeltagareHar besiktigat bilen med öppen dump och och öppet filter utan problem, det enda vara att han sa: den där är inte orginal va? 😀
Och jag kör med en Apexi AVC-R för att ställa laddtrycket med, inte det billigaste men inte farligt dyrt heller från rätt ställe. Kan ställa olika laddtryck på olika växlar samt olika varvtal. Och låter du WG öppnas så tidigt så möjligt så hamnar du på ca 0,45 bar i ladd och då går den som en volvo V40 2.0T ungefär. 🙂
16 maj, 2007 kl. 10:24 #61073Twinturbo
DeltagareOm man mappar om bilen skall man se till att få en ekonomimapp. Det går bra att justera laddtrycket så att man INTE har fullt laddtryck förrän efter ett visst gaspådrag, tex 70%, dvs när man väl behöver det. Jag har mappat min bil efter den principen och ligger på mellan 1.0-1.2 liter/mil vid aggressiv stadskörning/blandad körning till och från jobbet i Göteborg. Ingen fiskörning alltså 😉
16 maj, 2007 kl. 10:42 #61065specialized
DeltagareDu styr ju laddtrycket med gasen…;)
Lite känsla i foten kanske ? 😉
Eller GÅR det inte att köra utan att den laddar 1,2 bar ?
Min är också Ecutek mappad fast på Trollspeed. Och jag har inga problem att snålköra om jag vill. Omkörningar på 5:an från 3000 rpm kan göras utan att gå över 0.8-0.9 bar tex.
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉16 maj, 2007 kl. 11:42 #61068Snowman
DeltagareDu styr ju laddtrycket med gasen…;)Lite känsla i foten kanske ? ;)Eller GÅR det inte att köra utan att den laddar 1,2 bar ?Min är också Ecutek mappad fast på Trollspeed. Och jag har inga problem att snålköra om jag vill. Omkörningar på 5:an från 3000 rpm kan göras utan att gå över 0.8-0.9 bar tex.Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Jo, visst går det.. Men om man trycker ner pedalen 4 cm o håller den där så sticker ju laddet ganska snabbt ändå, så det är ju inte helt lätt att alltid köra snålt. Det börjar ju ganska omgående klia under huden i pannan, när man känner hornen växa ut 😀
Som Twinturbo sa vore ju fint att ha fått mappat, jag tror inte min är det.. Men samtidigt kanske det bli ryckigt med, om man måste trycka 70% gas för o få full prestanda från mappen, blir kanske ännu mer hästspark då?!
Jag ligger ju iofs nånstans mellan 1,1 o 1,3 vid normal mestadels stadskörning lite landsväg o lite accande då o då, så det kanske är acceptabelt.. Men jag känner ändå att det vore fint att kunna ha en mapp där den blir som en ”normal” bil, typ en S40 vid full gas och samtidigt ha det linjärt, alltså som vilken tråk-bil som helst, då kan ju inte hornen ens börja växa lite :+
/Markus – Har idéerna men inte pengarna 🙁
16 maj, 2007 kl. 11:58 #61074Twinturbo
DeltagareNej, det blir mindre ryckigt 😉
Första mappningen början så var bilen hetsig som en cobra och ville sticka iväg så fort man rörde gasen, men nu är den lugn och går jämnt och fint hela vägen upp till max ladd och full gas. Den känns mer som originalbilen när man kör lugnt och där finns effekt när man gasar fullt 😉
16 maj, 2007 kl. 21:21 #61069Snowman
DeltagareHmm.. Måste ventilera en fundering här nr vi ändå snacka turbotryck o justering…
Om man sätter en ventil som man kan ha öppen eller stängd, eller kanske justerbar, på slangen till solenoiden, kan man på ett säkert sätt ställa NER laddet då? Alltså, i teorin om jag fattat saken rätt så om man stänger luftflödet till solenoiden så laddar den grundtryck på ~0,45 bar. Är det ”safe” att köra så? Isåfall kunde man ju bara stänga ventilen när man vill snålköra o ha den öppen när gasfoten pockar på uppmärksamhet.. Eller?
Är jag ute o cyklar på djupt vatten nu?
/Markus – Vimsig eller listig, det är frågan..
17 maj, 2007 kl. 08:33 #61066SPiKE
DeltagareDOOH äntligen fatta jag!!!!
Nu ramla poletten ner Snowman, jag är inte mer än lovligt trög
(eller som Yonas sa: Du är inte dum, det blir bara fel när du tänker!)
Klart du kan ställa NER turbotrycket på det sättet, frågan är hur det blir med soppan? Kommer det rika som fasen? Bör inte göra det iom lmm.
Kom över en sväng så provar vi!!!/H – Har kaffepannan redo
17 maj, 2007 kl. 09:00 #61070Snowman
DeltagareDOOH äntligen fatta jag!!!!Nu ramla poletten ner Snowman, jag är inte mer än lovligt trög (eller som Yonas sa: Du är inte dum, det blir bara fel när du tänker!)Klart du kan ställa NER turbotrycket på det sättet, frågan är hur det blir med soppan? Kommer det rika som fasen? Bör inte göra det iom lmm.Kom över en sväng så provar vi!!!/H – Har kaffepannan redo
Häpp häpp! Jag känner igen fenomenet! Det verkar som om man har mer otur när man tänker ju äldre man blir :+
Ja vafan, vi testar´t då!! Vi kommer ut o testar kaffepannan oxå! Om ett par timmar eller så, plus minus några timmar 😉
/Markus – Så jävla laddad, fast snart kanske justerbart laddad :7
17 maj, 2007 kl. 17:36 #61071Snowman
DeltagareJahapp! Då har jag satt dit en ballofix-ventil på slangen till solenoiden! Tack för hjälpen SPiKE!! En vridning på den så laddar den i allra bästa fall 0,6 bar, o förhoppningsvis drar den ganska mycket mindre soppa nu när man inte KAN ladda på så hornen växer 🙂 Fast den går rätt bra ändå måste jag säga…
En undran bara.. Om jag nu trycker pjäxan i golvet o laddtrycksmätaren går upp til max 0,6 bar, trycker den in soppa för motsvarande 0,6 bar då eller trycker den in för ”full pjäxa”? Borde ju vara så att den känner av luftmängden o reglerar soppa efter det?!? Den går helt klockrent iaf..
/Markus – Nyfiken på kommande soppaförbrukning!
17 maj, 2007 kl. 18:49 #61063SecretAgentMan
DeltagareSe en mapp som ett excelark – 2 axlar, den ena har vi varvtal på, den andra last – båda axlar indelade i rader – sammantaget ger det zoner…
Det är dessa man justerar när man mappar en bil (med mera naturligtvis). 🙂
Så…naturligtvis kommer det rocka att köra begränsat laddtryck, förutsatt att mapparn’ spenderat lite tid med att justera mellanregistret (det är precis det som är lurigt och tar lite tid på gatan).
Varför inte begränsa laddtrycket med foten, det har funkat för mig i 7 år med Imprezan? 😀
/J – kör alltid racemapp och fullt laddtryck, men man behöver inte använda allt som finns där hela tiden.
17 maj, 2007 kl. 21:19 #61072Snowman
DeltagareVarför inte begränsa laddtrycket med foten, det har funkat för mig i 7 år med Imprezan? :D/J – kör alltid racemapp och fullt laddtryck, men man behöver inte använda allt som finns där hela tiden.
Det är ju just det.. Är ju svårt tycker jag 🙂 Kanske är det oxå så att min mapp är rätt aggresiv, det händer saker även med pedalen nertryckt bara liite..
O nu har jag ju bara en kran att vrida på, tar ju 11 sekunder att ställa om från ”inget” ladd till fullt. Kanske kan det tillomed gå att dra in slangen i kupén? Vet inte vad som händer om man har en lååång slang till solenoiden ist. för en kort..?
O man kanske kan sätta dit en ventil som går att justera lite mer än bara av/på. Kanske går att justera med ballofixen med, får prova lite..
/Markus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.