SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ställbart turbotryck (idiotfråga är dett nog)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    abacus
    Deltagare

Har denna ”prylen” monterad under huven på Subban torde vara ställbart ladd eller ?

http://hem.bredband.net/dtype/ladd1.jpg

Adam K
      Deltagare

Ja det är en mekanisk turbotrycksregulator. Troligen en pysventil.

painkiller
        Deltagare

stämmer precis, jo det är en pysare..skaffa en dawes istället…rekomenderas=)

abacus
          Deltagare

har typ samma fråga vad är skillnaden mellan ”pys trim” och dawes device ?

ÄR Dawes device snällare mot turbon, OK jag känner helt klart en lag med pys trimmet, turbon droppar rätt bra, och mot vintern, måsta jag skruva ner en bra bit, laddar 1.18 bar och sedan är det som någon uttryckte det pannan i ratten när fuel cutten går in… fixar dawes device detta eller är den som sagt bara snällare mot turbon ?

Impreza -97

painkiller
            Deltagare

nu barn ska jag förklara skillnaden mellan pysventil och dawes 😉 , pysventilen pyser bort en viss del av luften som kommer fram till wastegaten, ju mindre luft som kommer fram, desto högre laddtryck (enkelt sagt) medans dawesen inte pyser bort någon luft, utan håller emot luften till wastegaten tills önskat laddtryck är uppnåt, det resulterar i bättre respons och snabbare spoolup, eftersom pysventilen redan från början släpper förbi en viss mängd tryck till wastegaten..dawesen håller tätt tills det är dags för turbon att sluta ladda:) dawes = bra, pysventil = inte lika bra (oftast) 😛

Jag har förövrigt en helt ny dawes av den bättre modellen(hybrid) ligger, utifall någon är interserad=)

Danne

Impreza112
              Deltagare

Då kan jag väll passa på att säga att Festo har samma liknande ventiler som dawes, och ja det är grym kvalitet. priset är dock bra mycket lägre och är lättare att få tag på. Fattar inte riktigt varför just dawes är så populärt här på ssi, alla andra trimmare kör oftast festo eller liknande.

Mvh/Christian

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.