- Detta ämne har 1 svar, 2,640 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 1 månad sedan av Simon.x.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2018 kl. 09:15 #35934LarsTDeltagare
Jag har skrivit detta inlägg under modell Forester men inte fått ngt svar. Därför skriver jag nu även här under “Allmänt” – kanske kan jag få hjälp här?
Jag har en Forester 2.5XT Turbo automat årsmod 2007.
Ett mystiskt fel har uppstått: Ibland går det inte att ta ur startnyckeln ur tändningslåset.
Jag lägger växelväljaren i läge P som vanligt, men nyckeln går inte att vrida till slutläget, så den går inte att ta ur. Detta fel uppstår med ojämna mellanrum, kanske i genomsnitt var 5:e gång man stänger av motorn; ibland blir det så varje gång, flera gånger i rad. Men ibland kan man klara sig kanske 10 ggr utan att felet uppträder.
Om man bara avvaktar i ca 20 minuter utan att göra någonting alls går det sedan bra att ta ur nyckeln! Problemet är bara att det ofta inte är särskilt roligt att vänta på detta (blodtrycket stiger), men man är ju ofta så illa tvungen – det är ju inte roligt att lämna bilen med nyckeln i.
Jag har provat med båda mina nycklar – samma resultat, så det är nog inte nyckeln det är fel på. Jag har provat att spruta in låsolja i nyckelhålet (Assa Abloys riktigt fina olja) – ingen förbättring. Verkstaden har oljat upp tändningslåset – ingen skillnad. Jag har bett verkstaden kontakta Subaru centralt; det borde ju inte vara första gången i världshistorien detta fel uppstår. De vet varken ut eller in. Problemet är ju att man inte vet om felet sitter i själva tändningslåset eller i förbindelsen mellan växelväljaren och tändningslåset. Jag antar att det är en elektromekanisk historia däremellan. Bilen är för gammal för att man ska kunna utläsa ngn felkod med datoranslutning. Att byta tändningslås kostar 8.200 kr. Det skulle man ju kunna svälja om man visste att det skulle lösa problemet, men det vet man inte. Finns det ngn på detta forum som har varit med om detta eller som kan ge ngt bra råd?????3 november, 2018 kl. 04:03 #288571Simon.xDeltagareJag har skrivit detta inlägg under modell Forester men inte fått ngt svar. Därför skriver jag nu även här under “Allmänt” – kanske kan jag få hjälp här?
Jag har en Forester 2.5XT Turbo automat årsmod 2007.
Ett mystiskt fel har uppstått: Ibland går det inte att ta ur startnyckeln ur tändningslåset.
Jag lägger växelväljaren i läge P som vanligt, men nyckeln går inte att vrida till slutläget, så den går inte att ta ur. Detta fel uppstår med ojämna mellanrum, kanske i genomsnitt var 5:e gång man stänger av motorn; ibland blir det så varje gång, flera gånger i rad. Men ibland kan man klara sig kanske 10 ggr utan att felet uppträder.
Om man bara avvaktar i ca 20 minuter utan att göra någonting alls går det sedan bra att ta ur nyckeln! Problemet är bara att det ofta inte är särskilt roligt att vänta på detta (blodtrycket stiger), men man är ju ofta så illa tvungen – det är ju inte roligt att lämna bilen med nyckeln i.
Jag har provat med båda mina nycklar – samma resultat, så det är nog inte nyckeln det är fel på. Jag har provat att spruta in låsolja i nyckelhålet (Assa Abloys riktigt fina olja) – ingen förbättring. Verkstaden har oljat upp tändningslåset – ingen skillnad. Jag har bett verkstaden kontakta Subaru centralt; det borde ju inte vara första gången i världshistorien detta fel uppstår. De vet varken ut eller in. Problemet är ju att man inte vet om felet sitter i själva tändningslåset eller i förbindelsen mellan växelväljaren och tändningslåset. Jag antar att det är en elektromekanisk historia däremellan. Bilen är för gammal för att man ska kunna utläsa ngn felkod med datoranslutning. Att byta tändningslås kostar 8.200 kr. Det skulle man ju kunna svälja om man visste att det skulle lösa problemet, men det vet man inte. Finns det ngn på detta forum som har varit med om detta eller som kan ge ngt bra råd?????Hej Lars.
Nu så har jag inte erfarenhet av Subarus automat.
Men det sitter en brytare i växel väljaren ,Om denna sedan är elektronisk eller mekanisk till rattlåset på din bil vet jag inte. (om denna kärvar eller är sliten)?Jag hade lite liknande på en Volvo men där var det så att spaken inte låste sig i P läget alla ggr men det Felet satt i knappen Lite damm/smuts där så den släppte inte ner spärren i växel föraren helt.
Då jag plockade bort detta så lirade det fin fint.Testa att föra växel föraren från P till det lägsta läget ett par ggr.
Samt då nyckeln inte lossar tryck fram växel föraren lite lätt på den står i P läge se even till så knappen du trycker in för att kunna flytta på växel föraren åker ut helt.
Det är mina råd att titta på, d—0.o—b
Innan du får info från verkstaden som ska kontakta Subaru Tech.
Jag kan inte ge dej Nr till Subarus Tech pg att det ska gå via verkstad.
//Simon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.