› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Startprobblem WRX
- Detta ämne har 7 svar, 843 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
arellano.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2005 kl. 07:51 #3029
arellano
DeltagareNågra bra förslag vad som kan vara orsaken?
Wrx Sti 02,Ecutek,Aps avgas+Racecat
När motorn ej varit igång på c:a 2 eller fler timmar, så startar den ej utan full gas.
Temperaturen ute spelar ingen roll, -20 eller +30 ingen skillnad.(Ibland startar den om man bara vrider om nyckeln, men lägger av direkt efter 1 sekund).
Subaruverkstaden: Inga felkoder, beror nog på att den är trimmad.
Allt styrs av boxen, tomgång, start ….Ecutek : Har inget med Ecutek att göra.
Problemet har funnits ett tag. Det började med att ibland uppstå och sedan försvinna växelvis, men nu gäller alltid:
gasen i botten
vrid om nyckel och starta
släpp gasen så fort du hör att den startar.Kan det vara något som kärvar när motorn är sval. Vid varm motor inga start problem.
Har levt och vant mig med detta en tid, men det vore gott att finna orsaken.Arne
2 augusti, 2005 kl. 07:56 #56163SecretAgentMan
DeltagareDet luktar givarstrul…vattentempgivaren skulle jag börja med att kolla (subarus select monitor skall kunna visa det, och säkert delta dash med).
Nästan som gamla tiders ånglås – min gamla raggardodge hade sådana tendenser. 😀
/J
2 augusti, 2005 kl. 08:01 #56164Wiklundh
DeltagareFanns problemet innan du trimmade oxå?
2 augusti, 2005 kl. 19:04 #56169Jensa
DeltagareHade ett liknade problem på min VR6a då var det en givare som gjorde att den sprutade in extra mycket soppa när man startade bilen, antingen dog eller hade svajande tomgång i ngn minut.
Livet börjar vid 300hk
19 december, 2005 kl. 06:19 #56165Manor
DeltagareTjenare Arne !
Försök att göra en sökning på detta problem på http://bbs.scoobynet.co.uk/. Jag har för mig att liknande kallstartsbekymmer har drabbat andra (inte WRx men GT…om jag inte missminner mig), och som Jerry säger så var boven i dramat någon givare eller sensor av något slag.
Lycka till / Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56166Manor
DeltagareHej MatsTack för tipset.Har kollat lite på Scoobynet men hittade inget om ”Dodge problemet”.Fann en hel del info om kallstart problem på Sti:er.En får kämpe vidare, bilen startar ju även vid minus grader direktvid full gas.Arne
Kan man inte kalla det ett kallstartsproblem om man måste ge full gas ;)!!?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56167arellano
DeltagareProblemet uppstod om flera månader efter att jag fått den trimmad.
Vattentempgivaren är kollad men OK enl verkstaden, men kanske ide att byta den? Tror inte den kostar en förmögenhet
Arne
19 december, 2005 kl. 06:19 #56168arellano
DeltagareHej Mats
Tack för tipset.
Har kollat lite på Scoobynet men hittade inget om ”Dodge problemet”.
Fann en hel del info om kallstart problem på Sti:er.
En får kämpe vidare, bilen startar ju även vid minus grader direkt
vid full gas.Arne
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.