› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › ”Steg för steg”-manual för byte av downpipe?
- Detta ämne har 24 svar, 2,363 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2003 kl. 14:51 #51166
SecretAgentMan
DeltagareAh, HKS downpipe använder sig inte av standard fläns alltså…hur löser man det då?
Mellansektionen kör ju en kona (just bara för att det skall tillåtas viss rörelse så man inte river loss turbon om avgassystemet skulle ta i)…?
/J
10 december, 2003 kl. 15:21 #51172Tengil
Deltagare>Någon som vet en bra manual för hur man byter downpipe?
>
>Kollade in Jerrys hemsida men tror nästan jag skulle behöva
>fler bilder för att inte riskera att jag klantar till något.
>Men det borde nog gå med denna ”text-manual” om inget annat
>finns.Äh någon sånt behövs inte, jag litade helt på ”The Force” och bilen rullar ju fortfarande
😉Så svårt var det inte, men som sagt skruvarna vid turbon sitter HÅRT
Stora plånboken skall man ta med sig om man skall till en Gds.
Eftersom det kan ta tid…10 december, 2003 kl. 15:32 #51183Niklas
DeltagareTengil: Du har en stor, hänger du på? Eller vågar jag det? Du kanske planerar att slänga fler hinkar med motorolja på golvet! 😀
10 december, 2003 kl. 15:56 #51173Tengil
Deltagare>Tengil: Du har en stor, hänger du på? Eller vågar jag det? Du
>kanske planerar att slänga fler hinkar med motorolja på
>golvet! 😀Nja det beror på när det skall ske,har en massa presenter att köpa när man får tid över i något liv.
Den här gången skall jag slänga DP:n och nu missar jag inte
😉 😀2 januari, 2004 kl. 20:23 #51184Niklas
DeltagareVärmeskölden är avmonterad. Skruvarna lossnade relativt snabbt förutom en där skallen gick av. Sånt man får ta. Det värsta var nästan att få bort skölden. Var ju ett pyssel då det är så j*vla trångt på IC-rören. Funderar starkt på att sälja den, kanske får 5000kr för den…om man har tur.
Har köpt nya skruvar idag så man inte sätter tillbaka de rostiga jävelskapen. Skiljer lite i längd och skallens utformning dock men en bricka på skruven borde hjälpa till en del. Huvudsaken är ju att de har ”sex-kants-skalle”.Får gå ner imorgon och spraya på med 5-56 och se om det hjälper. Åker inte iväg till GDS om jag inte lyckas lossa bultarna först hemma. Går ju att komma åt alla fem (?) bultarna vid turbon utan större problem. Nertill mellan DP och mellanröret får jag hoppas att det är lugnt.
4 januari, 2004 kl. 10:46 #51186Niklas
DeltagareJag skall nollställa ECUn igen idag då jag vill att den skall vara helt fräsch efter bytet av downpipe. Vi testade bilen lite igår men det är svårt att säga exakt hur den går då det är halt ute. Vi tog en tur genom en tunnel och gasade på lite extra. Tycker mig känna att bilen är mycket piggare på de högre varvtalen. Känner inte av någon försvagning mellan 5000-7000rpm. Med andra ord, det är som förväntat. Att det släpper i 1an, 2an och 3an när man trycker på beror nog mer på halt väglag än bättre utandning.
Ljudet i bilen har blivit lite annorlunda. Främst för att jag tror att vi inte drog åt skruvarna tillräckligt mycket. Tycker nämnligen att det låter från både slutburken och mellan downpipe och mellanrör men är inte helt säker. Det kan vara mellan turbo och downpipe också.
4 januari, 2004 kl. 10:59 #51174nisse
Deltagaredet låter mer ur slutburken när du tar bort en kat!
4 januari, 2004 kl. 12:35 #51187Niklas
DeltagareJo, men det är inte bara från slutburken det låter. Lite bröl från mitten/fram. Som om det inte är riktigt tätt vid turbon eller mellanröret.
EDIT: Här är en manual, tror jag fick med alla steg: http://www.shellkonto.nu/alien/gallery_040103.html
19 december, 2005 kl. 06:19 #51168Manor
DeltagareGrattis AlienDice. Jag är väldigt intresserad av din beskrivning..samt rapport om hur du tycker att bilen går (och låter) efter bytet.
mvh Mats N19 december, 2005 kl. 06:19 #51185Niklas
DeltagareDownpipen är nu bytt på mindre än två timmar på lyften! 🙂 🙂 🙂 🙂
—–
Några tips för dig som tänker byta på en GDS-hall:
– Se till att ta av den övre delen av värmeskölden runt turbon INNAN du åker iväg till lyften. Detta för att slippa stå med den skiten när det kostar pengar.
– Lossa bultarna till turbon (varjefall de tre-fyra översta) INNAN du åker iväg till lyften. Så du slipper lägga onödigt med kraft på mer än du måste.
– Ta med 12-, 14- och 22-nycklarna och minst två av varje sort. Om möjligt ta med allt från 1 till 22 för att vara på säkra sidan.
– Ta med handskar så slipper du bloda ner dig själv, bilen och hallen!
– Ta med 5-56 vilket kan behövas speciellt på bultarna till mellanröret som sitter med en fjäder. Väldigt dumma och dessutom två stycken varav den ena sitter dummare än dumt – men inget är omöjligt!
– Ta med en kompis! Stöd när det är jobbigt och hjälp när det är för jobbigt.
—–
Tusen tack Matmor för att du ställde upp och var med idag. Utan dig hade jag nog klarat det ändå men det hade tagit 10h mer. Och stort tack för allt smicker om att jag är stark…hehehehe! 😀
PS: Bättre beskrivning om downpipe-byte kommer inom kort med lite skisser och bilder.
/A – som fick 1PSI mer efter bytet
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.