Hej subaru folket!
Har börjat få lite problem med min kärra nu tyvärr, så jag behöver lite råd av er. Jag berättar stegvis så ni får en liten grund i det hela 🙂
1: Bilen får öppet filter och FMIC
2: bilen mappas på JRM och dom hittar en läcka, skruvar åt alla tryckslangar
3: 2 veckor senare skjuter tryckröret till turbon
4: Bilen funkar bra i ca 4 månader tills jag en dag tvättar bilen som jag gör varje vecka och när jag gasar på efter en stund på 3an så hostar bilen till, precis som en laddtrycksspärr går i, släpper av och provar igen. Inga problem.
5: åker en sväng på mantorp och känner att den tappar ork på högre växlar. en vän kollar igenom datorn och analyserar fram att den spikar litegrann på 3000rpm och spikar mer på 5000rpm (Bränsleflödet är bra, den drar bara ner på tändningen)
Så spikningen ska åtgärdas med att åka tillbaka till jrm innan isen lägger sig så man kan gasa av sig lite 🙂
MEN att den hostar hittar jag ingen lösning på. i Början var det efter att jag hade tvättat bilen, men nu verkar det även ske till och från om det är fuktigt ute, det brukar hjälpa att ge sig på gasen igen så händer det inte igen. (Den hostar när motorn fått rätt temp från kall motor och man kan börja gasa)
Men sen idag så ville den hosta varje gång jag gasa så nu ber jag er efter hjälp, om ni har några ideer om vad jag kan kolla efter. Kan nämnas att vid 4000rpm så hostar den till som känns som att en laddtrycksspärr går i och inga felkoder har någonsin kommit fram..
Mvh Micke