› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › STI 03 2.5l
- Detta ämne har 20 svar, 1,641 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 10 månader sedan av
Wiklundh.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2003 kl. 09:24 #7217
Whiteline
DeltagareFinns det något som talar emot att ta hem en STI 03 med 2.5 liters motor på 300hk?:P
Priset för en ny är $30000, vilket inte är mycket för tillfället (230 000 SEK). Beg priser borde vara ännu mer attraktivt. Dock finns det en hel del regler för import från staterna, och kostnader så klart.
Frakt Los Angeles till Göteborg $1195.- eller till Stockholm $1395.- (http://www.calship.com) Allt ingår förutom lossningen i Sverige. Skeppas i container. Har även hört priser på endast $300, ska kolla den källan.
Tullvärde 10% (Tullvärdet beräknas på inköpspriset med tillägg av frakt, försäkring och de hanteringskostnader man haft i samband med transporten fram till svensk införselort).
Mervärdesskatt 25% på tullvärdet.
Skrotningsavgift 1500:-
Särskild kontroll av bilar importerade för eget bruk 1920:-
Registrering i USA?
Försäkring i USA före frakt?
Någon med erfarenhet och kan reglerna lite bättre??
/Johan
21 oktober, 2003 kl. 11:27 #84658Wallinen
DeltagareIntressant!
Jag har oxå precis börjat forska i ämnet o läst på SBP:s, tullverkets o vägverkets hemsidor.
Finns att finna här: http://www.ore.vv.se/fordon/import.htm
Även snackat med släktingar i Kanada och bilen är billigare i USA för tillfället.Har kommit fram till samma saker som du men har tyvärr inte hittat nåt om skattelindringar om man tar in en beggad bil som gått 600 mil o är sex månader gammal. Har för mig att det fanns en sån regel förr i alla fall. Gällde kanske inte USA o Kanada?
Annars borde det väl inte vara några probs med typgodkännandet, motorn är väl från samma ”motorfamilj” som den som sitter i Legacyn (verifiera nån) och STi:n som bil finns ju redan här.
Då behövs väl bara ett papper från tillverkaren eller generalagenten.
Att det är fler hästar i den här ska väl inte påverka?Jag forskar vidare.
Lycka till!
/W
21 oktober, 2003 kl. 12:16 #84663Whiteline
Deltagare🙂 Kul att det fanns någon mer som undersöker! Efter telefonsamtal med tullverket så fick jag fram att det spelar ingen roll om bilen är beg. eller inte när det gäller tullavgift på 10% och momsen på 25% vid import från USA, tyvärr. Ingen skattelättnad där inte! 🙁
Nu gäller det att få en indikation om registrering är möjlig.
To be continued…
/Johan
21 oktober, 2003 kl. 13:06 #84662Henrik
DeltagareVad blir totalen om dina antaganden stämmer?
Inköp $30000 = 230.000 SEK
+ Frakt $1395 = 10.700 SEK
+ Tullvärde (240.700*0.1)= 24.070 SEK
+ Mervärdesskatt (24.070*0.25) = 6.017 SEK
+ Skrotningsavgift 1.500 SEK
+ Kontroll 1.920 SEKDetta skulle ge c:a 274.207 enligt denna kalkyl?
Isf 100 lök billigare än i sverige (+ att man får fetare motor)
Finns det mer skillnader än motorvolym? Typ bromsar, avgas, väghållning etc?
Hur är det med garantin tro?mvh Henrik
Edit: Ringde IM och frågade och som jag anade så gäller inte garanti och fri service. Dessutom påpekade dom att reservdelarna kan bli astronomiskt dyra (samt långa väntetider) om en komponent som inte är identisk med svenska varianten går sönder. Dock så verkade det som att det går att göra service på dom iaf, även om det kostar.
Vad säger försäkringsbolagen om en importerad bil där delarna kan vara mkt dyrare?
21 oktober, 2003 kl. 13:53 #84650dlehtihet
DeltagareBoys,
Det går utmärkt att ta in en 2.5 liters STI. Ska inte vara problem med besiktning heller. Dock så måste bilen bullertestas först, någonting som de t.ex gör i Tyskland. Vet inte hur det ser ut för Sverige dock. Glöm inte bara att listpris och vad handlarna egentligen tar ut är två helt skiljda saker. Listpriser ligger i grund och botten på 30500 USD. En handlare i NY ville ha 31500 för samma bil, men teoretiskt kan de ta ut vilket pris de vill eftersom de inte är ”tvungna” att sälja till runt listpriser. Vad som måste göras när bilen väl kommer hit är att sätta sågen i skärmarna och fästa dig sidoblinkers samt att byta ut bakre blinkersparet mot Europaanpassade varianter. De kontakter jag har haft med diverse firmor har slutat med ett totalpris mellan 430-450 Kkr levererat, besiktigat och körklart i Sverige.
M v h
Danne
21 oktober, 2003 kl. 13:59 #84664Whiteline
DeltagareBra att du ringde IM, det var lite matnyttig information!
>Vad blir totalen om dina antaganden stämmer?
>
>Inköp $30000 = 230.000 SEK
>+ Frakt $1395 = 10.700 SEK
>+ Tullvärde (240.700*0.1)= 24.070 SEK
>+ Mervärdesskatt (24.070*0.25) = 6.017 SEK
>+ Skrotningsavgift 1.500 SEK
>+ Kontroll 1.920 SEK
>
>Detta skulle ge c:a 274.207 enligt denna kalkyl?Hm, önskade att du hade räknat rätt, men totalsumman blir cirkus 330 000 kr. 🙁 Du glömde en nolla på Mervärdesskatten.
Dock går det nog att få ner priserna på frakten och bilen om man vill köpa en beggad. Sen är det ju frågan om man vill riskera reservdelspriserna, men då kontaktar jag hellre själv en amerikansk verkstad som kan skicka reservdel, om man nu skulle hamna i den sitsen.
>Vad säger försäkringsbolagen om en importerad bil där delarna
>kan vara mkt dyrare?eh, jadu, jag vill nog inte gen dem den informationen. 😉
/Johan
21 oktober, 2003 kl. 14:01 #84652dlehtihet
DeltagareJust nu är det problem att överhuvudtaget få tag på en ny bil (!!) så jag undrar just om begagnat marknaden är något vidare kul därborta. Glöm inte att modellen släpptes relativt nyligen i Amerika.
21 oktober, 2003 kl. 14:04 #84665Whiteline
Deltagare😀 Gruppköp!! he he
Vi får väll vänta till våren och se vad som händer med beg. marknaden. Vilka firmor är det du har haft kontakt med Danne?
/Johan
21 oktober, 2003 kl. 14:07 #84653dlehtihet
DeltagareExclusive Cars: gett pris: 434000 (silver) till 452000 (blå). Har även börjat grotta i t.ex USCars, plus en firma i Malmö (som jag inte kommer ihåg namnet på). Ganska hyffsade påslag de verkar ha.
M v h
Danne
21 oktober, 2003 kl. 14:09 #84666Whiteline
DeltagareVerkligen, tror vi öppnar eget istället! }(
Exclusive Cars = Exclusive price
Förresten, kostar den blå färgen 20 lök extra, vad är orsaken?
/J
21 oktober, 2003 kl. 14:38 #84654dlehtihet
DeltagareVerkar som att eftersom det är lite ”bristvara” på 2.5:an just nu så blir det lite ”man tager det man haver”, dvs, de spårar upp handlare som just nu har bilar med cd-växlare för 6 skivor, armbågsskydd och något mer = priset drar iväg. Fanns även möjlighet att fabriksbeställa bil, men då vet jag inte vad det landar på. Trist att bilarna byggs därborta dessutom, annars hade man kanske kunnat gå andra vägar.
M v h
Danne
21 oktober, 2003 kl. 15:26 #84649Janne248
Deltagare😛 Gruppköp! :+
Ja du….det är ju enda bilen jag kan tänka mig att sälja min GT för att byta till så…..vill inte lägga de pengar en STi kostar här i sveriga å ”bara” få 265hk…vill nog över den ”magiska” 280hk gränsen om man skall satsa massa pengar på å byta……följer ämnet med spänning.21 oktober, 2003 kl. 18:10 #84657Subbarist
DeltagareDet bra grabbar köp upp et gäng sådan nu så att jag kan köpa en av er sen när ni har lekt av er opch lessnat 😀 :+
21 oktober, 2003 kl. 23:03 #84659Wallinen
Deltagare>Efter telefonsamtal med tullverket så fick jag fram att det spelar
>ingen roll om bilen är beg. eller inte när det gäller
>tullavgift på 10% och momsen på 25% vid import från USA,
>tyvärr. Ingen skattelättnad där inte! 🙁Johan,
frågade du tullverket hur det var att ta in bilen som flyttsak?Kan man klassa den som sådan får man befrielse från tull och lindrigare bestämmelser vid registreringsbesiktningen som avgasrening och krocktest.
Vet dock inte vad som krävs för att uppfylla kraven.
Hur länge man ska äga bilen i utlandet
hur länge man ska bo i utlandet
hur länge man måste äga bilen efter återkomst till Sverige
nåt annatMånga frågor blir det men det kan vara värt att kolla upp.
/W
22 oktober, 2003 kl. 11:38 #84660Wallinen
DeltagareJag ringde tullverket idag och förhörde mig om flyttgodsregler om man är återvändare, dvs har bott i utlandet och ska flytta tillbaka.
Detta måste uppfyllas för att bilen ska räknas som flyttgods och att man då ska slippa betala tullavgifter:
Bo i utlandet minst ett år
Äga bilen i minst sex månader innan skeppning till Sverige
Måste folkbokföra sig i Sverige när man kommer tillbaka
Måste äga bilen i Sverige minst ett år innan man får sälja den vidare
/W
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.