SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STi 04 går ej igenom besiktning p.g.a avgasvärden

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33730
    Fronix
    Deltagare

      Jag har problem med min STi 04, den har för höga avgasvärden och jag har ingen aning om vad jag ska börja kolla. Första gången åkte jag bara dit som vanligt hällde i ksprit och varmkörde, då gick den igenom allt utom avgasvärdena. Andra gången förde jag över min original mapp då den alltid gått igenom med den samt hälla i Ksprit och köra så den är uppvärmd ordentligt.

      Har vart där två gånger nu och jag vet inte riktigt vad problemet ligger.

      Första gången såg det ut såhär:
      CO: 0.7
      HC: 180
      CO2: 0.6
      Lambda: 1.03

      Andra gången(med original mapp):
      CO: 0.2
      HC: 132
      CO2: 0.6
      Lambda: 1.06

      Jag har aldrig haft problemet innan så jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter, min far misstänker att katalysatorn behöver bytas men tänkte kolla här om någon har några idéer.

      EDIT:
      Bilen har inga felkoder eller dylikt.

      #276856
      kinugawa
      Deltagare

        Ser precis ut som att den är mappad på att gå något snålare för att få ner bränsleförbrukning samt att katten är trasig!

        #276854
        Fronix
        Deltagare

          Ser precis ut som att den är mappad på att gå något snålare för att få ner bränsleförbrukning samt att katten är trasig!

          Originalmappen ska vara bränslesnål så det låter ju precis rätt, men ja katten är nog som du säger trasig. Aja, inte så farligt är ju rätt lätt fixat.

          #276853
          pettsun
          Deltagare

            Haru racekatt? och du har kört den riktigt jävla varm?

            Har du tillgång till diagnostik utrustning av något slag som kan läsa current data? i så fall kika på lambdasonden före katten och den efter. Helst i graf om det finns att tillgå. Om du får samma eller liknande värden/kurva på bägge sonderna så är katten sopor.

            #276857
            kinugawa
            Deltagare

              Viktigaste är att få lambdan inom 0.97-1.03. Antingen gör mappen fel eller så är en givare fel. Har du rätt lambda och bilen inte drar massa olja så är det bara katten som kan vara fel om du har hög hc/co. Ang lambdan så har du inte helt tätt avgassystem. Litenliten läcka kan även gör lambdan fel. Den ligger väldigt nära 1 där den ska vara.

              Har du läckage. Stoppa det och byt katt.

              #276855
              Fronix
              Deltagare

                Haru racekatt? och du har kört den riktigt jävla varm?

                Har du tillgång till diagnostik utrustning av något slag som kan läsa current data? i så fall kika på lambdasonden före katten och den efter. Helst i graf om det finns att tillgå. Om du får samma eller liknande värden/kurva på bägge sonderna så är katten sopor.

                Helt ärligt vet jag inte vad för katt som sitter i, den är inte bytt sen jag köpte den. Men jag har kollat mina loggar och jag misstänker som Kinugwa säger ett läckage, men jag ska ta och se över det och sedan byta katt så hoppas jag på allt problemen försvinner!

                Viktigaste är att få lambdan inom 0.97-1.03. Antingen gör mappen fel eller så är en givare fel. Har du rätt lambda och bilen inte drar massa olja så är det bara katten som kan vara fel om du har hög hc/co. Ang lambdan så har du inte helt tätt avgassystem. Litenliten läcka kan även gör lambdan fel. Den ligger väldigt nära 1 där den ska vara.

                Har du läckage. Stoppa det och byt katt.

                Viktigaste är att få lambdan inom 0.97-1.03. Antingen gör mappen fel eller så är en givare fel. Har du rätt lambda och bilen inte drar massa olja så är det bara katten som kan vara fel om du har hög hc/co. Ang lambdan så har du inte helt tätt avgassystem. Litenliten läcka kan även gör lambdan fel. Den ligger väldigt nära 1 där den ska vara.

                Har du läckage. Stoppa det och byt katt.

                Jo det du säger låter precis som något som kan vara anledningen här, katten är nog körd då den inte är bytt sen jag köpte den 2013 och troligtvis inte innan dess heller vad jag vet.

                Angående läckaget, det stämmer nog. Vi har nämligen gjort ett extra hål i systemet för att kunna ha en bredbandslambda där, möjligt att den inte är helt tät vilket är lätt fixat 🙂

                Tackar för tipsen, blir att köpa ny katt så tror jag allt är i sin ordning.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.