SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STI 04 Varnar för lambda, trots bytt

  • Detta ämne har 7 svar, 1,105 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Turbovin.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32668
    LimpanS
    Deltagare

      Hej!

      Min 2004 STI tände en fin motorlampa, och gav mig felkod P0031. Lambdasond, eller hur?
      P0031 Subaru – HO2S11 Heater Control Circuit Low

      Köpte hem en ny från England och bytte igår. Nollade felkoderna, men de kom tillbaka lika snabbt även efter bytet.. Motorn går hur bra som helst, men jag får inte mer än 1.0 i ladd istället för 1.5 som den ska ladda egentligen.

      Vad kan mer strula?

      Tacksam för tips
      Mvh Linus

      #271339
      Igge
      Deltagare

        Värmen kan göra att den inte orkar ladda riktigt lika mycket om du har varm bil och testar mitt på dagen. Men riktigt så mycket tapp borde du inte ha.

        I övrigt kan jag inte säga mycket t

        #271340
        robbanla
        Deltagare

          Du har väl 2 st Lambda på den? Bakre och främre…

          #271338
          TomK
          Deltagare

            Vilken av dom bytte du?

            #271341
            Fronix
            Deltagare

              Sätt dit den gamla och byt ut den andra lambdan mot den nya, om du fortfarandr får felkod då så kan båda vara paj eller så är det något annat strul.

              #271336
              Koffe
              Keymaster

                Nu minns jag inte helt säkert, men är inte P0031 den främre sensorn, den i downpipen (även kallad syresensor / O2-sensor)? Om det är så så har jag för mig att hålet kan pluggas med en bult och ECU luras med ett motstånd 🙂 Minns inte detaljerna, men det borde gå att Googla upp…

                //Koffe

                #271337
                Christian S
                Deltagare

                  Nu minns jag inte helt säkert, men är inte P0031 den främre sensorn, den i downpipen (även kallad syresensor / O2-sensor)? Om det är så så har jag för mig att hålet kan pluggas med en bult och ECU luras med ett motstånd 🙂 Minns inte detaljerna, men det borde gå att Googla upp…

                  //Koffe

                  den främre sitter i grenröret innan uppipen, den bakre sitter vid katten i downpipen.

                  #271335
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Felkoder på lambdasonder kan ju komma om bilen av nån anledning går så fett eller snålt att lambdan inte klarar av att reglera avgasvärden till godkända nivåer, min erfarenhet iaf dock inte på just Subaru.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.