Min 2004 STI tände en fin motorlampa, och gav mig felkod P0031. Lambdasond, eller hur?
P0031 Subaru – HO2S11 Heater Control Circuit Low
Köpte hem en ny från England och bytte igår. Nollade felkoderna, men de kom tillbaka lika snabbt även efter bytet.. Motorn går hur bra som helst, men jag får inte mer än 1.0 i ladd istället för 1.5 som den ska ladda egentligen.
Nu minns jag inte helt säkert, men är inte P0031 den främre sensorn, den i downpipen (även kallad syresensor / O2-sensor)? Om det är så så har jag för mig att hålet kan pluggas med en bult och ECU luras med ett motstånd 🙂 Minns inte detaljerna, men det borde gå att Googla upp…
Nu minns jag inte helt säkert, men är inte P0031 den främre sensorn, den i downpipen (även kallad syresensor / O2-sensor)? Om det är så så har jag för mig att hålet kan pluggas med en bult och ECU luras med ett motstånd 🙂 Minns inte detaljerna, men det borde gå att Googla upp…
//Koffe
den främre sitter i grenröret innan uppipen, den bakre sitter vid katten i downpipen.
Felkoder på lambdasonder kan ju komma om bilen av nån anledning går så fett eller snålt att lambdan inte klarar av att reglera avgasvärden till godkända nivåer, min erfarenhet iaf dock inte på just Subaru.
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.