Har köpt en sti 2005 som efter lite hård körning (blir riktigt varm) “skorrar” vid växling på 4-5-6an. Låter man den sedan stå så att den blir kall är det sedan inga problem igen och inga oljud när man växlar. Är det oljan som inte klarar temperaturen eller vad tror ni?
Det är värst på 4an och 6an, 5an har bara märkts nån gång men den måste som sagt vara hårt körd för att det ska märkas oavsett växel. Jag vet inte vad det är för olja då jag precis köpt den och inget märktes under provkörningen trots att jag körde den rätt länge. Jag tänkte därför byta för säkerhetsskull.
Är det någon som har tips på vilken olja jag bör köra?
Motul gear 300 och redline shockproof lightweight är populära
Vet att en av dom påstås vara bättre för de med problem att femman skrapar, minns dock inte vilken.
Sök lite på nasioc eller scoobynet, även om många där är förtjusta i cocktails i lådan
(3 delar motul och en redline är poppis)
Själv kör jag redline i lådan utan bekymmer 🙂
motul i diffen dock
Det verkar som att redline shockproof lightweight ska vara bra om det skorrar i lådan så den får det bli. I diffen däremot, är det då motul som gäller? Motul Gear 300 LS 75W90?
Det verkar som att redline shockproof lightweight ska vara bra om det skorrar i lådan så den får det bli. I diffen däremot, är det då motul som gäller? Motul Gear 300 LS 75W90?