Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Huuh
    Deltagare

Hej!

Har köpt en sti 2005 som efter lite hård körning (blir riktigt varm) “skorrar” vid växling på 4-5-6an. Låter man den sedan stå så att den blir kall är det sedan inga problem igen och inga oljud när man växlar. Är det oljan som inte klarar temperaturen eller vad tror ni?

clasen
      Deltagare

Ja prova på ett oljebyte skulle troligen inte skada. De kanske är något blask i nu.

Annars brukar de ju vara 2:an och kanske 3:an annars som ryker först efter ninjaväxlingar 😀

Igge
        Deltagare

Femmans synkring brukar väl leva hårt då den har lite längre steg än 1-4

När byttes oljan och vad är det för olja?

Huuh
          Deltagare

Det är värst på 4an och 6an, 5an har bara märkts nån gång men den måste som sagt vara hårt körd för att det ska märkas oavsett växel. Jag vet inte vad det är för olja då jag precis köpt den och inget märktes under provkörningen trots att jag körde den rätt länge. Jag tänkte därför byta för säkerhetsskull.

Är det någon som har tips på vilken olja jag bör köra?

clasen
            Deltagare

Jag kör med motul i lådan och bakaxeln, 300 75w90 eller va den heter. Finns en med lsd tillsats och en utan

Igge
              Deltagare

Motul gear 300 och redline shockproof lightweight är populära
                Vet att en av dom påstås vara bättre för de med problem att femman skrapar, minns dock inte vilken.

Sök lite på nasioc eller scoobynet, även om många där är förtjusta i cocktails i lådan
                (3 delar motul och en redline är poppis)

Själv kör jag redline i lådan utan bekymmer 🙂
                motul i diffen dock

Andersson
                Deltagare

Viktigt bara att det är LS tillsats i bakaxlen annars låser diffen. På redlines hemsida står vad det ska vara i växellåda och diff samt mängden.

Huuh
                  Deltagare

Det verkar som att redline shockproof lightweight ska vara bra om det skorrar i lådan så den får det bli. I diffen däremot, är det då motul som gäller? Motul Gear 300 LS 75W90?

Christian S
                    Deltagare

Det verkar som att redline shockproof lightweight ska vara bra om det skorrar i lådan så den får det bli. I diffen däremot, är det då motul som gäller? Motul Gear 300 LS 75W90?

använd redline oljan där med men häll i LS tillsats.
                      http://www.redlineoil.se/tillsatser/oljetillsatser/limited-slip-break-in-addative

Andersson
                      Deltagare

Eller så köper du redline 75W90NS som innehåller LS tillsats redan. Och den som bara heter 75W90 till växellådan.

Huuh
                        Deltagare

Redline shockproof är magisk, lådan känns som ny! Tack för hjälpen! 😀

Igge
                          Deltagare

Kul att höra! 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.