SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STI 06 drar mycke olja

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Pohlmann
    Deltagare

upptäckte igår att de stort sett va slut på olja i motorn efter ja gjorde ett oljebyte i våras. kollade glykolen å då va den helt enkelt bajsbrun. å va som en brun lera i kylarlocket.
      Antar att det är där oljan har tryckts ut.:(
      Hitta även lite olja i IC:n, inloppet till insuget.

vad kan vara orsaken till detta?
      bilen har rulla va 8700
      för lite mer en ett år sen så va bilen på verkstad å fick ny topp packning å de provtryckte båda sidorna å bilen va in för efterdragning. den garantin har dock gått ut nu 🙁 den hade rulla 7300 när detta gjordes.

kan de vara packningen igen?
      prata me en som sa att ja skulle kolla turbon å vevhusventilationen, men de gör väl inte så oljan trycks ut i kylarvätskan?

hur ska ja börja felsöka? tänkte börja me å kolla kompen först iaf..

ja har för övrigt kört rätt så lugnt med bilen, kört den varm innan ja gasa ordentligt å gjort nån enstaka domut bara 🙂

Fricke.w
      Deltagare

upptäckte igår att de stort sett va slut på olja i motorn efter ja gjorde ett oljebyte i våras. kollade glykolen å då va den helt enkelt bajsbrun. å va som en brun lera i kylarlocket.
        Antar att det är där oljan har tryckts ut.:(
        Hitta även lite olja i IC:n, inloppet till insuget.

vad kan vara orsaken till detta?
        bilen har rulla va 8700
        för lite mer en ett år sen så va bilen på verkstad å fick ny topp packning å de provtryckte båda sidorna å bilen va in för efterdragning. den garantin har dock gått ut nu 🙁 den hade rulla 7300 när detta gjordes.

kan de vara packningen igen?
        prata me en som sa att ja skulle kolla turbon å vevhusventilationen, men de gör väl inte så oljan trycks ut i kylarvätskan?

hur ska ja börja felsöka? tänkte börja me å kolla kompen först iaf..

ja har för övrigt kört rätt så lugnt med bilen, kört den varm innan ja gasa ordentligt å gjort nån enstaka domut bara 🙂

Hur långt har du kört bilen efter service och hur mycket olja upp skatar du att den dragit på dom milen?
        Angående att du har olja i kylsystemet kan ju lika gärna vara skit i kvar sen sisst topp packningen gick, annars borde du teoretiskt sätt även ha kylar vatten i oljan alla kaffe latte.

Subaru ej25 är kända för att kunna dra olja, den ska man kolla lika ofta som man tankar helst, eller som jag som är över nojig och kollar varje gång jag använder bilen 😀

Att oljan hamnar i ic är för att vevhuset trycker ur sig bra nog med olje dimma under inspirerad körning, så de är inget ovanligt, men i värsta fall kan du ju ha en rutten kolv, så gör ett komp test du.

Pohlmann
        Deltagare

Hur långt har du kört bilen efter service och hur mycket olja upp skatar du att den dragit på dom milen?
          Angående att du har olja i kylsystemet kan ju lika gärna vara skit i kvar sen sisst topp packningen gick, annars borde du teoretiskt sätt även ha kylar vatten i oljan alla kaffe latte.

Subaru ej25 är kända för att kunna dra olja, den ska man kolla lika ofta som man tankar helst, eller som jag som är över nojig och kollar varje gång jag använder bilen 😀

Att oljan hamnar i ic är för att vevhuset trycker ur sig bra nog med olje dimma under inspirerad körning, så de är inget ovanligt, men i värsta fall kan du ju ha en rutten kolv, så gör ett komp test du.

tänkte efter lite, och jag har åkt mycke mer än vad ja tänkte först sen oljebytet. så den har inte dragit värst mycke. hur mycke är de vanligt att de drar på en tank ungefär?

Sen min skräck syn när ja såg bajsbrun glykol så verkar de inte vara olja i.. va den svarta behållaren som spela öga ett spratt så de såg ut som brun, men den va röd å fin när ja tömde, så nu är de ny å fin glykol i.

så olja in IC:n är nog bara efter lite buskörning. men ska hålla mycke bättre koll på de i framtiden, Nu har ja bytt olja också och ska skriva upp hur många mil ja kör å kolla oljan regelbundet.

ska även göra en komp test för å va på den säkra sidan, men bilen går som de ska å har ordentligt laddtryck hela tiden.

Fricke.w
          Deltagare

Bara hålla ett öga på oljan fortsättnings viss då, och bara ut och köra, du märker ju garanterat när de blir nå riktigt knas 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.