› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Sti 06 prestanda?
- Detta ämne har 46 svar, 2,806 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2006 kl. 16:55 #106023
abd
DeltagareSTI_driver skrev:Jag vågar inte visa vad min bil går för men jag tror att den är snabb.
Ok, men så länge du inte testar på riktigt så är det ju ingen annan än du som vet att du är så snabb som du säger. 🙂
Nej min kompis med hans steg1 evoIX och min lillebror med evo IX vet. det räcker för mig. Jag har inget att bevisa för nån. ville bara berätta hur en Steg1 STi går.
Hehe jamen varför skriver du då på internet att din steg 1 sti är snabbare än steg 1 evo9? :)Upp till bevis isåfall, snabbare än 12,12 är vad som gäller i dagsläget. 😛
Har aldrig skrivit att den är snabbare. Dock har jag skrivit att dom går nästan identiskt. Vilket stämmer! Varför ska jag bevisa för dig att den gör det? Jag bryr mig inte för fem öre vad du tycker. Du får gärna gå och tro att en IX är superduper mycket snabbare än en STi. Gör inte mig nåt, jag vet sanningen och den räcker för mig. 🙂
För att det vore kul att se, jag vet att det är ganska stor skillnad, vad är snabbaste steg 1 sti på strippen hittills? Har någon kört en 12a?
17 juni, 2006 kl. 16:56 #106024abd
Deltagareabd, sluta nu med ditt internetkrigande :*
Krigar inte, försöker bara få ut några Sti:er på strippen så vi får svart på vitt. 🙂
17 juni, 2006 kl. 19:30 #106017Blocken
Krigar inte, försöker bara få ut några Sti:er på strippen så vi får svart på vitt. 🙂
…annars är det rätt kul när det svänger – det vet ju du, som åker 1.25 på ’tha track’. 😉
Returmatch? :9
/Black
17 juni, 2006 kl. 19:39 #106025abd
…annars är det rätt kul när det svänger – det vet ju du, som åker 1.25 på ’tha track’. ;)Returmatch? :9/Black
Jodå det är förstås ännu roligare men det är i alla fall liiite kul med stripp-åka också. 🙂
Jag är med på returmatch även om det inte blivit några större förändringar på kärran från ifjol (egentligen inte några mindre heller :+ )
Men 1,23 ska väl gå ändå. 😀
17 juni, 2006 kl. 20:14 #106018Blocken
DeltagareMen 1,23 ska väl gå ändå. 😀
Den officiella tidsangivelsen i SSI är ELVA NOLL SJU, så 1.11,07 är väl lämpligt? Vissa tror det går att cykla SS på 11.07…
/Black – Åfftåpicmästare
17 juni, 2006 kl. 23:31 #106035rallymarkus
Deltagarei nya teknikens värld så är det ju bantest o subban e snabbare än evon både i tid o toppfart på raksträckan…
18 juni, 2006 kl. 11:30 #106043Addson
DeltagareJo det mesta av receptet skulle väl kunna vara inom räckhåll förutom dogboxen….. de är ju så dj**ligt dyra. ;( ;( och utan den så går ju det andra med fetbort…Nån som vet vad en orginal GT gör på strippen?
14,7 ska den göra!!
Mvh Adde som sätter en 10 på tullinge den 1/7Asså 10 arracsbollar från Matz
18 juni, 2006 kl. 12:38 #106044specialized
DeltagareLite halvt OT: Körde mot en Steg-1 EVO VI igår. Gjord av Trendab. Autronic-sprut. 330 hk/450 Nm. Körde från stillastående. Han tog en halv billängd i starten, gick jämmt upp till 100 ungefär. Då han började seeega 😮 ifrån. Efter ca 400m så hade han bara dragit ifrån ca 3 billängder. Jag som trodde man bara skulle få se en EVO-vinge försvinna i horizonten 😀 Skiljer ju ändå ca 60-70 hk och 50-60 Nm. Min GT då, Tek-3 gjord av Per på Trollspeed. (JRM från början) Bromsad 257 hk och 384 NM på 1,25 i ladd. Laddar nu 1,3-1,35.
Kan Evoooon varit frisk ???
Givetvis så skedde detta på avlyst väg 😉
/ Mattias – förvånad
18 juni, 2006 kl. 14:23 #106014SecretAgentMan
DeltagarePer kan skit ™. 🙂
Men det är massor med faktorer som spelar in när det skall köras, kan inte alla bara vara nöjda och glada över sina bilar istället för denna konstanta jämförelse mellan evo/impreza (har ju bara pågått sedan tidigt -90….och ena modellen är bättre ibland, och vice versa nästa gång).
/J – gillar evos som fan, och imprezor lite mer.
18 juni, 2006 kl. 14:48 #106045specialized
DeltagarePer kan skit ™. :)Men det är massor med faktorer som spelar in när det skall köras, kan inte alla bara vara nöjda och glada över sina bilar istället för denna konstanta jämförelse mellan evo/impreza (har ju bara pågått sedan tidigt -90….och ena modellen är bättre ibland, och vice versa nästa gång)./J – gillar evos som fan, och imprezor lite mer.
Jag är definitivt helt nöjd med min kokare, men gillar Evo`s nästan lika mycket som Imprezor. Ska sanningen fram så… hade jag haft råd så hade jag kanske åkt en EVO VI idag i stället. Vi körde mot varandra på skoj då vi var de enda 4-krafsarna bland 20-30 andra volvos och saabar =( Stod sedan och pratade skit med honom ,då det visade sig att han var lika openminded när det gäller Impreza /EVO som jag är. Jag ser Evo-killarna som som bröder och hälsar alltid när jag möter dem.:-)
Mvh. Mattias
18 juni, 2006 kl. 18:34 #106028Manor
DeltagareLite halvt OT: Körde mot en Steg-1 EVO VI igår. Gjord av Trendab. Autronic-sprut. 330 hk/450 Nm. Körde från stillastående. Han tog en halv billängd i starten, gick jämmt upp till 100 ungefär. Då han började seeega 😮 ifrån. Efter ca 400m så hade han bara dragit ifrån ca 3 billängder. Jag som trodde man bara skulle få se en EVO-vinge försvinna i horizonten 😀 Skiljer ju ändå ca 60-70 hk och 50-60 Nm. Min GT då, Tek-3 gjord av Per på Trollspeed. (JRM från början) Bromsad 257 hk och 384 NM på 1,25 i ladd. Laddar nu 1,3-1,35.Kan Evoooon varit frisk ???Givetvis så skedde detta på avlyst väg 😉 / Mattias – förvånad
Är inte 3 billängder ganska mycket? Det är väl ungefär skillnaden mellan en Tek3 mot en standard-GT. Att den sen känns piggare vid olika varvtal och drar bättre vid högre varv…är väl det som gör det värt trimningen.
mvh Mats N
18 juni, 2006 kl. 18:57 #106046specialized
DeltagareLite halvt OT: Körde mot en Steg-1 EVO VI igår. Gjord av Trendab. Autronic-sprut. 330 hk/450 Nm. Körde från stillastående. Han tog en halv billängd i starten, gick jämmt upp till 100 ungefär. Då han började seeega 😮 ifrån. Efter ca 400m så hade han bara dragit ifrån ca 3 billängder. Jag som trodde man bara skulle få se en EVO-vinge försvinna i horizonten 😀 Skiljer ju ändå ca 60-70 hk och 50-60 Nm. Min GT då, Tek-3 gjord av Per på Trollspeed. (JRM från början) Bromsad 257 hk och 384 NM på 1,25 i ladd. Laddar nu 1,3-1,35.Kan Evoooon varit frisk ???Givetvis så skedde detta på avlyst väg 😉 / Mattias – förvånad
Är inte 3 billängder ganska mycket? Det är väl ungefär skillnaden mellan en Tek3 mot en standard-GT. Att den sen känns piggare vid olika varvtal och drar bättre vid högre varv…är väl det som gör det värt trimningen.mvh Mats N
Tror det är större skillnad mellan en Tek-3 och orginal faktiskt!! ??
Jo, 3 billängder kan ju vara mycket, allting är ju relativt 🙂Men om jag berättar att jag tidigare kört mot en Volvo S60 R (4WD) med 300 hk och 430 NM och spöat den med ca 7-8 billängder så är 3 längder det inte så mycket. Läser man på EVO-forumet så får man intrycket av att en Steg-1 EVO…”går så in i hellvete ” 😀 😀
Men som sagt, allting är relativt. Blev bara förvånad att det inte skiljde mer 🙂Men va fan Mätz, du hänger väl av många ..bara du får ha husvagen med dig med lustgasflaskan på 😀 😉
/ Mvh Mattias
18 juni, 2006 kl. 19:51 #106055Desen
DeltagareJag måste nog hålla med No1. Man kan lära vem som helst att släppa en koppling.
Jag tycker att 402m är för amerikanska muskelbilar utan väghållning.
Säger mer om hur mycket pengar man har till väcellådor o kopplingar än om bilen o föraren.
Ut med bilarna på SS istället. Där handlar det mycket mer om både bilen och föraren.Men om man tycker att det är roligt att köra ”stripp” så är det klart man ska göra det.
18 juni, 2006 kl. 20:30 #106047specialized
DeltagareHaha, nu låter det som man är värsta rattlåsfantasten men så är alltså inte fallet 😉 Får utvecka det här lite : 😉
I vissa(numera många) städer så finns det en kultur ?!!? som innebär att motorintreserade ungdomar samlas någonstans för att ”köra” mot varandra 🙂 Så även jag 🙂 Man åker dit. Kör några gånger. Vinner förhoppningvis lika många gånger 😉 Sen står man och pratar skit med andra motorintreserade ungdomar, som iaf denna kvällen väljer att köra bil i stället för att supa skallen i bitar. Så även jag. I går.Fredags däremot, så söp jag skallen i bitar för den som vill veta 😛
Nu var det ju dessutom så att just denna tråden handlar om 0-402 M 🙂
Om nu någon har: tid,lust, ork, pengar osv. är ni varmt välkommna att anlägga en SS-bana här i Trollhättan
😛
För även jag, tycker det ungefär 100 ggr roligare att köra SS än att köra rakt fram 😉Slut, frågor ? 😛
Skrivet med glimten i ögat och sarkasm – mode ON 😀
Mvh. Mattias
19 juni, 2006 kl. 06:59 #106051FlyingFin
DeltagareDax att spruta lite soppa på spekulations elden.
Var ute och körde lite i helgen, i närheten av Arlanda. Körde mot en evo 8 som hade ”öppet sport filter”, 3″ system från turbo utan kat. och en mappning på det. (Kanske ca 300-320HK eller?) Vi körde ca 0-250M med starter och tydlig målgång.
Kan ni gissa hur det gick? 😉
Ska tilläggas att den evo 8:an då har ”lanuch control”, så en bra start borde ju inte vara så svårt att få till.
Själva racet: direkt efter att startern vinkat av så kommer jag före med ca 1 bil längd, 1:ans växel, tvåans växel och precis innan växling till trean (Jag hade ställt ”shift light” och ”shift beep” på 6800RPM) så hinner jag inte trycka ner kopplingen innan varvstoppet går i (7000RPM), attnas. Då kommer han upp jämsides, får i trean och vi går i stort sätt jämsides i mål. 😀
Min bil är förövrigt helt original med ballast på 105kg Pekka 😀
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.