SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Sti 2.0 vs Sti 2.5?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30650
    thesmittan
    Deltagare

      Hej.
      Har fått ett återfall i impreza träsket efter ett tag med s2000.

      Jag har läst runt lite senaste månaderna och det verkar som en del har haft driftproblem med pse3 2.5 liters snurrorna. Är detta ett allmänt/generellt problem och bättre att sikta in sig på en 04 istället?

      Har kärat ner mig totalt i pse3 06orna.
      Förra vändan hade jag wrx 02 med steg 1 i 3 år helt utan minsta lilla problem men är i dagsläget sugen på en sti. (tänkte köra med steg 1 trim där oxå)

      Är det samma sak fortfarande att om avgas är bytt så måste det mappas? Har sett ett par st där det endast är bytt avgas och det ringer varningsklockor i mitt huvud då.

      Mvh en boxersugen Jonas =)

      #258235
      Patrick P931
      Deltagare

        Om du ska ha 2l så ska du leta 05, då får du mycket mer godis som är bra att ha. Bara bytt avgas efter kat är inga problem, däremot om man har bytt från turbon (sk downpipe) utan att mappa ska man leta annan bil. 😉

        Med ”bara” steg 1 eller 2 skulle jag nog välja en 2.5. Ganska mycket mer bottendrag i dessa, ska man däremot gå lite längre i effektjakten lockar det nog mer med en 2l. 🙂

        #258236
        clasen
        Deltagare

          Nu får någon som är mer insatt än mig rätta detta om det är fel men som jag har förstått det så är det smidda kolvar original i 2L motorerna, medan 2.5L motorerna har gjutna kolvar och det är därför ”många” har skjutit dessa…

          Själv köpte jag nyligen en -07 som fått motorn renoverad så den är safe anyway. Det är iaf en grymt najs bil, tycker den är så satans snygg, men hade jag varit du och mitt påstående ovan stämmer hade jag köpt en 2.0 om jag inte hittat en renoverad för att slippa rasrisken.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.