SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STI 2006 på E85

  • Detta ämne har 19 svar, 2,380 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Folkrace.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28912
    knuppe
    Deltagare

      Hej, jag har planerat att börja köra på E85 i framtiden!
      Motorn är helt original EJ25, bara avgassystem från turbon fixat.

      Jag håller på och kollar på spridare, original verkar vara 525cc, +30% för E85 landar man på 682cc och sen vill jag ju ladda på lite mer samt ha mariginal, något som original spridare in har tydligen om man läser på nätet. Alltså lär jag ha .. 800cc + ?

      Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet eller vet vilka spridare jag ska ha. Mappningen tänkte jag att JRM ska få göra. Hört med Jocce om spridare men har inte fått ett svar, än.

      mvh Perra

      #246396
      TomK
      Deltagare

        Ja större spridare är ett måste.
        Satsa på ett par ID1000cc (injectordynamics)
        Spridarna är så pass fina idag så det är inga som hellst problem med 1000cc.
        Sen även installera en Deatcshwerks soppa pump.

        #246405
        knuppe
        Deltagare

          Tack för tipset!
          Glömde säga att jag redan köpt wallbro 255,den ska tydligen palla E85.

          #246389
          Kvarnis
          Deltagare

            Walbro funkar 🙂

            #246406
            knuppe
            Deltagare

              Härligt då jag redan monterat pumpen 😀

              http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?products_id=1218&osCsid=0006e1f4940a5ff92ec8450bbb719f71

              Kan denna spridare funka? Lite billigare än äkta ID1000, men Bosch ska väl vara bra grejer.

              Sen en sak jag undrat på, eftersom E85 löser upp skit vill jag inte riskera att sätta igen de nya spridarna utan jag hade tänkt att tanka full tank E85 och köra lugnt med original spridare+mapp innan jag byter.
              Om jag håller mig under 3000varv så kör man ju inte på mappen utan på lambdan, och lambdan ska ju klara av att ge rätt bränsle/luft blandning så motorn inte går snålt. Vad säger ni?

              #246397
              TomK
              Deltagare

                Jag kör Walbro som för pump och den håller fint för E85.
                Beställ ett nytt soppa filter på ebay.
                Kostar 5-7 pund, så behöver du inte fundera på skit.
                Att köra på E85 utan att ha mappat väl ingen höjdare.
                Töm tanken, byt spridare och filter och sen mappa.
                Du kan givetvis starta bilen men den lär väl inte gå något vidare med 1000cc spridare.
                Men att köra är ingen rekommendation.

                #246390
                Kvarnis
                Deltagare

                  PPF brukar ha bra grejer ja 🙂

                  Och bosch är bra 🙂

                  #246393
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Om jag var du, och skulle köra på orginal sprut med ecutek, vilket jag uppfattar de som att du ska göra, så skulle jag rekommendera dig att köra på spridare som lirar hyfsat okej med orginal ecu på ecutek, och då är de nog bara deatschwerks spridare som gäller i princip, då dom flesta av deras är speciellt framtagen för att lira med just mappad oem ecu. då original ecu är lite begränsad jämfört med stand alone sprut, och vissa spridar typer kan vara en riktig skit korv att få till med oem sprut 😀

                    #246400
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      Fricke, jag delar inte riktigt din uppfattning av det du skriver. 😉

                      Kanske EcuTek är begränsat men knappast orginalsprutet. Eller föresten, det är mappningskunnigheten som nog är den begränsande faktorn. 😉

                      Min åsikt är att de flesta stand alone sprut är kraftigt begränsade i jämförelse med orginalsprutet. Vem gissar ni på att har lagt ned mest tid och pengar på utveckling? 😉

                      #246402
                      timpO
                      Deltagare

                        Ursäkta om jag lånar tråden lite men ni skriver om såna grejer som jag funderar på för tillfället 🙂

                        Jag ska låta jrm mappa min bil nu förmodligen i början av september med gt30 turbosetup och har några prylar kvar att köpa.
                        Fick till svar nu av jrm att jag måste ha modifierade org spridare med spridartider för att mappa med ecutek (blir ev annat sprut till 2013)…

                        Hur ska jag göra då tycker ni som vet? Modda org spridarna, våga köpa moddade orgspridare (witchcraft och deatschwerks verkar göra seriösa modifieringar) eller köra på deatschwerks spridare?

                        Mvh Vilsen i pannkakan

                        #246401
                        Gyver
                        Deltagare

                          Jag har för mig att Lateral Performance i England kan modda dina originalspridare också.

                          #246392
                          Twinturbo
                          Deltagare
                            #246403
                            timpO
                            Deltagare

                              Det där känns ju riktigt B även om det funkar. 🙁 Lägga ner så mycket pengar på motorn och så måste man bondmeka det sista man gör.. Ska ringa jrm och fråga igen.

                              #246404
                              timpO
                              Deltagare

                                Funkar tydligen alldeles prima med deatschwerks till org boxen 🙂 Tack för lånet av tråden 😉

                                #246394
                                Fricke.w
                                Deltagare

                                  Precis de jag menar, ska man köra orginal boxen, så är deatschwerks att föredra, då de oftast är moddade oem spridare, och JRM gillade mina väldigt bra på gallten, då dom var väldigt lätt att få till bra med oem sprut, annars sa JRM att många spridar märken va en kompromis, endera får du bra fullgas egenskaper med kass tomgång som följd eller tvärt om, men deatschwerks gick att få och lira bra på alla punkter, så tallar bara om egen erfarenhet här, sen kannske andra trim firmor föredrar annat?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.