› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Sti 2008, våga trimma?
- Detta ämne har 23 svar, 3,212 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av
MangeL.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2012 kl. 22:16 #29248
MangeL
DeltagareHej,
Har en 2008:ans Sti, helt orginal. Fick vevlagerras på den och fick nytt shortblock på garantin 2010. Tappade lite suget och hoppade bansäsongerna 2011 och 2012 i princip helt. Nu har den rullat felfritt ca 2000 mil och suget börjar komma tillbaka.
Jag funderar på att antingen sälja bilen eller köra en stage 1 / 1.2 typ. Det kan ju låta konstigt att man väljer mellan att sälja eller trimma. Men jag vill ha lite mer drag i maskinen och samtidigt våga köra den ordentligt. Frågan är om man vågar göra det? Har läst såpass mycket om problem med dessa motorer (och dessutom haft eget ras) att jag fegar lite. Kanske bättre sälja och köpa något mer trimvänligt?
Målet är ca 350-360 hästar med orginal botten. Vågar man det?
Receptet skulle isf vara:
Downpipe från Cobb
Catback från Simons
Wallbro 255
Nåt panelfilter som släpper igenom lite mer luft
Något kallare tändstift – typ dom HKS som JRM säljer
MappningSkulle vilja höra av er som gjort liknande saker med era STI:er och efter det kört bilen på bana och som daily driver. del era intryck av själva bilen efter ni mappat, hur känns den, hur har det fungerat på bana och i vardagen etc?
Också intresserad av vad ni gjort med era bilar, vilka delar ni använt, vem har mappat? etc.. Är det någon som mappat på E85?
Tack på förhand.
23 september, 2012 kl. 07:04 #248475Patrick P931
DeltagareSkippa filter, skippa stift.
Du får med största sannolikhet en bättre, säkrare motor efter mappning.
Låt någon som bryr sig mappa. Varför inte du själv?
🙂
Patrick23 september, 2012 kl. 08:19 #248469MangeL
DeltagareHar aldrig mappat, även om jag förstår principen. Men har en god vän som är en erfaren mappare och han kommer hjälpa mig ifall jag kör på detta.
23 september, 2012 kl. 14:51 #248470MangeL
DeltagareBeställde mig en downpipe från Cobb. Tänkte jag skulle prova med den och se hur det tar sig utan nytt cat-back till att börja med. Verkar som största restriktionen i systemet är dp:n. Borde öka ljudet lite, men jag vill att det skall låta diskret så blir nog bra.
24 september, 2012 kl. 04:58 #248476Patrick P931
DeltagareDu måste absolut mappa om efter dp byte, men det kanske du redan visste?
24 september, 2012 kl. 05:43 #248465Andersson
DeltagareJa du måste mappa om du byter något annat än tändstift, pump eller filter.
Receptet DITT skulle isf vara:
Downpipe från Cobb
Catback från Simons
Wallbro 255
Nåt panelfilter som släpper igenom lite mer luft HKS insatsfilter
Något kallare tändstift – typ dom HKS som JRM säljer eller NGK 7or
Mappning av Per Johansson i Trollhättan(kan vara lite svår att få tag på ibland)Större spridare och E85
Jag va ganska tidig med att mappa min första gången med liknande spec som din, gissa om jag blev missnöjd med 330hk så Per ringde Ecutek i England och dom hade samtidigt en -08 i bänken som dom inte heller fick mer än 330 i. Senare fick jag veta att man bytt till 423cc i -08 och det satt 550cc i -06 med samma motor därför bara 330hk. MEN det står 360hk på en viss hemsida men ingen har kunnat visa mig ett bromspapper på det!
24 september, 2012 kl. 10:16 #248477Patrick P931
DeltagareDet där med spridare verkar skumt.
Jag kollade precis snabbt igenom orginal rom på 06, 08 och 09 STI och WRX. WRX behåller 550 men STI ser ut att ha fått 562 cc/min spridare iom modellbytet – dvs. något större.
24 september, 2012 kl. 13:54 #248484Zlasher
DeltagareJag har mappat min hos Jrm.
Med följande spec.
Nvidia 3″ downpipe med 200 cells racekatt.
Simons 3″ catback.
NGK grad 7 stift.
walbro 255L/h soppa pump
Och Injen insugskitt med öppet filter.
Sen även en forgedump återcirkulerande.Har som sagt dock inga bänkpapper…
Det känns ju som en helt ny bil. Men om det ”bara” är 330 eller 360 hk är ju svårt att säga.24 september, 2012 kl. 13:57 #248471MangeL
DeltagareHelt klar över att man behöver mappa. Kommer först kolla med min kompis ifall hans programvara fixar det. Annars får jag väl vända mig till nån som kör Ecutek.
I vilket fall har jag iaf tänkt att börja med enbart downpipe, sopppapump och mappning. Hoppar E85 till att börja med. Får se vad detta ger.
24 september, 2012 kl. 14:00 #248472MangeL
DeltagareTack för all info!! 🙂 Verkligen guld värt.
Ni som har gjort uppgraderingar och mappat, hur länge har ni kört med era uppdateringar? Har det varit problemfritt? Hur har bilen funkat på bana?
24 september, 2012 kl. 15:11 #248478Patrick P931
DeltagareJaMen om det ”bara” är 330 eller 360 hk är ju svårt att säga.
Inte alls. Bara ut och logga lite. 🙂
24 september, 2012 kl. 15:21 #248466sladden
DeltagareTack för all info!! 🙂 Verkligen guld värt.
Ni som har gjort uppgraderingar och mappat, hur länge har ni kört med era uppdateringar? Har det varit problemfritt? Hur har bilen funkat på bana?
En steg 1 bil, håller minst lika bra på bana om inte bättre än orginal.
Viktigast i det hela är mappningen! sen är det bara å tuta å köra.
25 september, 2012 kl. 19:06 #248473MangeL
DeltagareSå, nu börjar det ramla in grejer. Hämtar Wallbron i morgon och kommer montera den och börja kika lite på mappning i helgen. Kommer bli mappning med hjälp av lite open source programvaror så vi tänkte testa lite och förbereda så att vi kan mappa direkt när DP:n installeras om ytterligare nån vecka eller så.
25 september, 2012 kl. 20:53 #248479Patrick P931
DeltagareTa en learning view innan ni laddar ned orginal romen. Kör även en baslogg så ni vet var ni startar. Enda tipsen jag kommer på just nu. 🙂
26 september, 2012 kl. 06:23 #248467rigdab
DeltagareDetta kanske är av intresse, http://www.xpttuning.com/
Köp och ladda ner en map, jämför med en originalmap. Ganska lärorikt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.