SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Sti 2008, våga trimma?

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Zlasher
    Deltagare

Inte alls. Bara ut och logga lite. 🙂

Jo jag har iofs en elm327 obd2 läsare. Vad borde man använda för program? Har torgue appen på surfplattan. Har inte trixat så mkt med det så den kanske duger?

Patrick P931
      Deltagare

Det bästa är en Tactrix och RomRaider men kolla om du hittar parametrar ”load” (enheten ska heta g/rev) och ”maf” (enheten g/s) i dina logmöjligheter i Torque.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka som finns att logga i Torque och jag har inte min Androidlur här.

Load ger en ganska bra uppskattning av vridmomentet och maf en ok uppskattning av effekten på hjulen.

Det finns även andra program som ”Virtual Dyno” och Road Dyno men jag gillar ordentliga load och maf loggar bäst. 🙂

Zlasher
        Deltagare

Det bästa är en Tactrix och RomRaider men kolla om du hittar parametrar ”load” (enheten ska heta g/rev) och ”maf” (enheten g/s) i dina logmöjligheter i Torque.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka som finns att logga i Torque och jag har inte min Androidlur här.

Load ger en ganska bra uppskattning av vridmomentet och maf en ok uppskattning av effekten på hjulen.

Det finns även andra program som ”Virtual Dyno” och Road Dyno men jag gillar ordentliga load och maf loggar bäst. 🙂

Okej. Blir att kolla i helgen om man kan få nå bra logs.
          Tack för infon.:D

Patrick P931
          Deltagare

Jag ska leta efter min gamla OBD kabel och hoppas att den stödjer k-line.

Då kan man scanna av en rom som är flashad men låst har jag hört… 😉

OP2 (min vanliga kabel) fungerar dock inte med detta program. 🙁

Filen som man sedan får ut har jag personligen ingen aning om hur man ”knäcker” men som tur är finns det de som vet hur man gör.

🙂
            Patrick

Patrick P931
            Deltagare

En vanlig vag-com stödjer k-line om någon har en sådan. 🙂

rigdab
              Deltagare

Jag har loggat en ECUTEKAD STI-06 med hjälp av romraider. Använde openport 2.0
                Gick ej att läsa av rom, dvs den var låst.

Patrick P931
                Deltagare

Precis, logga går utmärkt med RR – men att läsa av rommen är en annan historia.

Jag vet dock att det går relativt enkelt att läsa av (kräver VAG-COM eller Tactrix 1.3, enkel programvara och lite tid) – men själva efterarbetningen, ”upplåsningen”, är inget som jag klarar. Ännu. 😉

(det är heller inget jag kommer sätta mig in i då det sköts utmärkt av andra)

Iaf, dagarna är nog räknade med låsta EcuTek rommar då det finns sätt att läsa av och analysera dessa. Kunderna får tillbaka makten och kan kräva schysst arbete eftersom de nu kommer kunna se exakt vad som är gjort – om de är intresserade.

Är det 5 mappar som har ändrats eller 55? 😉

Missförstå mig rätt, EcuTek är väldigt bra! De kommer hyfsat snabbt ut med definitioner, de utvecklar programvara som är enkelt att använda, de låter sina leverantörer få basromar så man kommer snabbt igång som trimmare, m.m.

🙂
                  Patrick

Hondahoj
                  Deltagare

Jag vet dock att det går relativt enkelt att läsa av (kräver VAG-COM eller Tactrix 1.3, enkel programvara och lite tid)
                    Patrick

Jag kanske kan göra ”upplåsningen” åt dig, har pysslat lite med sånt. 🙂
                    Om det är som jag tror det är så är det väldigt enkelt när man väl läst ur kalibreringen.

MangeL
                    Deltagare

Har börjat lite smått.

Idag installerade jag en Wallbro 255 soppapump. Det var inte speciellt meckigt, men inte heller bolt-on. Man var tvungen att modifiera hållaren för pumpen (ta bort en del plast invändigt) för att få plats med Wallbron. Körde med ett stämjärn och en dremel.

Vi passade också på att logga lite och plocka ut orginalmappen för att kika på. Vi körde Ecuflash och Romraider. Körde också lite learningview med fick det inte att lira helt. Kunde ansluta och fick upp info om temp etc, men vi fick aldrig upp nån mer info trots att vi körde ett gäng repor.

Körde lite annan programvara och loggade med och passade också på att göra lite prestandatester medans bilen fortfarande var 100% orginal.

Så nästa steg blir nu att installera DP:n och sedan mappa.

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.