› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › STI motor i en GT
- Detta ämne har 17 svar, 2,855 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
24 mars, 2010 kl. 21:11 #4656
Gilarski
DeltagareOk, jag vet, jag är en kul filur, först kompressorplaner (ej övergivna) och så nu denna…
Har letat i forumet emej hittat nåt vettigt. Jag vill alltså göra detta lagligt, inte lyft i & ur i samband med besiktning.
Jag kan få en V5/V6 STI motor i rekondat skick från UK för 17000 lax och då kan jag fortfarande sitta & köra på vänster sida, lite sugen :9
Funderar på att kolla med Subaru om de typgodkänt nån GT fas2 (99-00) men med STI motor.
Är det nån sett/hört någon som swappat motor?
25 mars, 2010 kl. 00:35 #66790Turbovin
DeltagareÄr det inte lite poänglöst? Samma klena vevstakar som i GT-motorn du har. Bättre med en newage-motor isf.
25 mars, 2010 kl. 09:07 #66796berne
Deltagarehar en polare som har en GT -99 med sti motor i, men den är bara om gjort till en sti, uppborad osv
25 mars, 2010 kl. 09:17 #66788specialized
Deltagarehar en polare som har en GT -99 med sti motor i, men den är bara om gjort till en sti, uppborad osv
Vad jag vet så har oldage STI och GT-motorerna samma volym 🙂
Att kalla en ombyggd GT-motor för STI motor, för det monterats smidda delar, är ju bara fel.
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg25 mars, 2010 kl. 10:18 #66787Adam K
DeltagareFör att svara OP så kommer ingen besiktningsman nånsin se nån skillnad om du bara byter, o besiktiga på vintern så kommer ingen heller märka skillnad i effekten.
Ska du lagligt få in en STi motor med vidhängande effekt finns bara en väg att gå: ombyggt fordon. Då måste du också byta drivlina.
Men det är ju bara lockande så det kanske är en väg att gå iallfall!25 mars, 2010 kl. 10:20 #66782Kvarnis
DeltagareOk, jag vet, jag är en kul filur, först kompressorplaner (ej övergivna) och så nu denna…Har letat i forumet emej hittat nåt vettigt. Jag vill alltså göra detta lagligt, inte lyft i & ur i samband med besiktning.Jag kan få en V5/V6 STI motor i rekondat skick från UK för 17000 lax och då kan jag fortfarande sitta & köra på vänster sida, lite sugen :9 Funderar på att kolla med Subaru om de typgodkänt nån GT fas2 (99-00) men med STI motor. Är det nån sett/hört någon som swappat motor?
Helt laglit blir det inte,
Men det blir hyfsade problem för sbp att se skillnad på STI alt GT motor utan att öppna den.Sedan så kommer din komperssor att vara ett klart större problem
Sedan så är det tyvärr så att den enda fördelen blir igenligen topparna, då vestakarna blir den klena länken även med smidda kolvar.
Newage 2.0l motor är klart mycket bätte alt, men då bör du satsa på en ecu som klarar att styra avacs typ simtek etc.
En newage motor klarar lätt +400Bhp, men har även ställbara kamtider via avacs funktionen och kan förbättra spool up med X00rpm.
Ska du byta till en sti rova skaffa en från 2003> dock 2.0l
25 mars, 2010 kl. 11:08 #66797Gilarski
DeltagareTack för all input. Ok, bra. Jepp, håller med, sbp lär knappt se skillnaden så det är kanke inget jätteproblem där. Misstänker att de inte börjar tjabbla om VIN/Ram nummer missmatch etc.
Kompressorn, jepp, den måste jag riva ur så det är lite jobb men vi tänkte sätta den där batteriet sitter men visst lite extra jobb blir det.
STI på Newage, (2.0 L) Intressant. Ok, jag skall kolla runt lite mera och så får vi se, men verkar inte som nån gjort det här i vart fall (STI konverterat).
Har för mig nån med en GT skickade i en shortblock 2,5L eller nåt här på forumet rätt nyligen, kom jag på precis, hmmm, undra hur det gick. Jaja, behöver kolla lite mera ,men det lockar helt klart. 🙂
25 mars, 2010 kl. 11:29 #66783Kvarnis
DeltagareJag vevade i en 2.5 med en 6-petare och en GT30 hybrid i min gammla GT, men det var ju bra många år sedan typ 2004/2005.
Det som ävnder om du inte har avacs styrning är att kamtiderna backas 5 grader vill jag minnas
25 mars, 2010 kl. 13:49 #66786STIred
DeltagareAt byta motor till STI new age är ju inga konstigheter. New age motorer finns att få tag i england med men kostar nog lite mer än old age sti. Besikgtingen lär inte märka nåt heller. Det enda iögonfallande som skiljer är typ att det står STI på ICn 😀
Skaffar du 2.5a så står det ej257 på blocket men då gäller det att veta vart man ska tittta också. Risken att besiktningen kollar det är nog minimal.
Mitt bästa tips dock, sitt ner först och fundera ett tag på vad du vill göra med bilen Kan sluta väldigt dyrt om man ändrar planerna en gång i halvåret 😉 Eller sätt upp iaf ett effektmål, ingen större poäng byta till en sti motor om du ändå nöjer dig med ca 350hk eller mindre…
När man väl bestämt exakt vad man vill göra så är det mycket lättare fixa alla detaljer som t.ex. vilket styrsystem man behöver, vilken turbo som passar bäst för det man vill ha, vilken bottendel man ska satsa på, vilka toppar, etc. Börja i rätt ände så blir det lättare sen 🙂
/r
25 mars, 2010 kl. 20:38 #66795Rapp
DeltagareTack för all input. Ok, bra. Jepp, håller med, sbp lär knappt se skillnaden så det är kanke inget jätteproblem där. Misstänker att de inte börjar tjabbla om VIN/Ram nummer missmatch etc.
Om både sbp och en bilfirma inte märker att bilen är stulen ska det nog inte vara några större problem att byta till en STI motor 😉
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1141588/kopte-stulen-bil-av-bilfirma-i-malmo27 mars, 2010 kl. 12:12 #66798Gilarski
DeltagareAt byta motor till STI new age är ju inga konstigheter. New age motorer finns att få tag i england med men kostar nog lite mer än old age sti. Besikgtingen lär inte märka nåt heller. Det enda iögonfallande som skiljer är typ att det står STI på ICn 😀
Skaffar du 2.5a så står det ej257 på blocket men då gäller det att veta vart man ska tittta också. Risken att besiktningen kollar det är nog minimal.
Mitt bästa tips dock, sitt ner först och fundera ett tag på vad du vill göra med bilen Kan sluta väldigt dyrt om man ändrar planerna en gång i halvåret 😉 Eller sätt upp iaf ett effektmål, ingen större poäng byta till en sti motor om du ändå nöjer dig med ca 350hk eller mindre…
När man väl bestämt exakt vad man vill göra så är det mycket lättare fixa alla detaljer som t.ex. vilket styrsystem man behöver, vilken turbo som passar bäst för det man vill ha, vilken bottendel man ska satsa på, vilka toppar, etc. Börja i rätt ände så blir det lättare sen 🙂
/r
Hahaha, jaja, jag är med på noterna. Har inget behov av att dra med Turbokonverterade M3’or vid rödljuset men tycker min är slö. Så ett effektmål kring 350 hk är av intresse och GT tycks in best case komma upp i 320hk. Nåväl, jag har fått bra input & info så jag fortsätter fundera men konstaterar att det inte skall vara nån big deal, möjligen kommer GT-lådan lämna in om jag sätter in en STI motor…
27 mars, 2010 kl. 16:24 #66789specialized
DeltagareHahaha, jaja, jag är med på noterna. Har inget behov av att dra med Turbokonverterade M3’or vid rödljuset men tycker min är slö. Så ett effektmål kring 350 hk är av intresse och GT tycks in best case komma upp i 320hk. Nåväl, jag har fått bra input & info så jag fortsätter fundera men konstaterar att det inte skall vara nån big deal, möjligen kommer GT-lådan lämna in om jag sätter in en STI motor…
Det är ju just stillastående från rödljusen du SKA dra med såna, upp till 100-120 hänger de garanterat inte med, om de inte åker slicks 😉 Det är uppe i fart du inte ska dra mot dem 😉
Var fick du just 320 hk ifrån ???? 🙂 Finns ju flera som åker med 350 hk med oöppnad motor. Men där går ju även gränsen nånstans.
27 mars, 2010 kl. 16:43 #66794Lirkus
DeltagareHehe ja som jag förstår de så är det rallybilar vi bygger på inte motorvägsiglar 🙂
Å på autobaaaanan i höga hastigheter rakt fram så har man väl inte så stor nytta av 4wd ändå 🙂Nej 0-120 e roligast sen e de inte lika roligt längre 😉
29 mars, 2010 kl. 10:43 #66792theFarm
DeltagareDock passar det. Du behöver skifta över två givare i elhärvan bara. vevaxel givaren ska skiftas med kamaxelgivaren om jag läst mig till detta rätt. då kan du använda rätt styrbox för motorn..
Mvh PerOk, jag vet, jag är en kul filur, först kompressorplaner (ej övergivna) och så nu denna…
Har letat i forumet emej hittat nåt vettigt. Jag vill alltså göra detta lagligt, inte lyft i & ur i samband med besiktning.
Jag kan få en V5/V6 STI motor i rekondat skick från UK för 17000 lax och då kan jag fortfarande sitta & köra på vänster sida, lite sugen :9
Funderar på att kolla med Subaru om de typgodkänt nån GT fas2 (99-00) men med STI motor.
Är det nån sett/hört någon som swappat motor?
29 mars, 2010 kl. 14:25 #66784Kvarnis
DeltagareOm man man mappar om alt. bytter ecu ja.
Är ju inte rikigt samma toppar turbo på ex en GT 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.