› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › STI Racing Dumpventil/öppet filter
- Detta ämne har 17 svar, 4,027 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av
Richie.
-
FörfattareInlägg
-
9 juli, 2013 kl. 19:26 #30707
Richie
DeltagareTjena! har nyligen införskaffat mig en Subaru STI Racing, sitter Ferrita Halvsats på bilen annars är den helt original!
Men skulle vilja ha lite insugsljud/turbopys (låter kanske tramsigt enligt vissa men jag tycker det är halva körglädjen på en sån här bil :)) och undrar om man kan byta ut original dumpventil mot en GFB Hybriddump utan att behöva mappa om bilen? Alternativet om man kan sätta på ett öppet sportluftfilter utan att behöva mappa om den? Eller öppet filter är kanske inget alternativ? vet inte hur LMM klarar av detta?Har kollat lite på denna: http://www.collexstyling.se/dumpventils-kit-subaru-impreza-wrx-sti-08-gfb-/5495-0
är den till något? och den är väl ”bolt-on”?
Har endast kollat på GFB då jag hade en sådan på min förra Subaru STI PSEII -04, finns kanske bättre alternativ? så ge mig gärna tips på vilka dumpventiler och filter som fungerar bra och vad som inte gör!
Tack på förhand//Richard
10 juli, 2013 kl. 10:18 #258553Zlasher
DeltagareDu bör mappa om du skaffar öppet filter. Vissa tycker du ska mappa redan för catbacken. En hybriddump låter annars som ett bra alternativ.
Jag kör återcirkulerade dump men med öppet filter istället. Det dumpar lagom tycker jag.
Men ska du mappa så Skaffa 3″ downpipe. En bättre soppa pump å nya stift. Också mappar du ecutek racerom på engång, så har du 350 hk:)10 juli, 2013 kl. 14:23 #258559Richie
DeltagareDu bör mappa om du skaffar öppet filter. Vissa tycker du ska mappa redan för catbacken. En hybriddump låter annars som ett bra alternativ.
Jag kör återcirkulerade dump men med öppet filter istället. Det dumpar lagom tycker jag.
Men ska du mappa så Skaffa 3″ downpipe. En bättre soppa pump å nya stift. Också mappar du ecutek racerom på engång, så har du 350 hk:)Aha du! Ferrita går ju att få som ”extrautrustning” från fabrik, så det väl endast därför det inte har blivit någon mappning på den.. Ja, det är ju det jag tänker att det känns onödigt att mappa om jag inte skaffar resten av grejerna till JRM’s steg 1 och eftersom det är ganska mycket pengar jag får lägga ut då så tänkte jag att för att slippa detta kanske man endast kunde byta filter/dumpventil tills man har pengarna till ett helt steg 1..
Har du någon aning om det krävs mappning för att byta dump? bör ju inte bli någon skillnad mer än ljudet jämfört med orginaldump? eller är jag helt snett på det?10 juli, 2013 kl. 19:34 #258557clasen
DeltagareUrsäkta lite halvt trådkap här men är fundersam över detta med mappning… Är det verkligen nödvändigt att hålla på och mappa för varje liten smågrej man ändrar? Sti har väl lambdasond och reglerad insprutning så lite småskillnader borde väl sprutet kunna kompensera för?
Aldrig hört om att man måste mappa för typ filterbyte och catback på andra bilar
10 juli, 2013 kl. 20:00 #258549TomK
DeltagareCatback är inga problem.
Däremot om man byter DP så måste man mappa eller justera laddtrycket.
Annan dump kan ställa till det för LMM om den inte är helt återcirkulerane.
Så vill man åka med en öppen eller halvöppen så bör man mappa för att det ska lira helt.Lambdan reglerar bara på låglast.
10 juli, 2013 kl. 21:05 #258560Richie
DeltagareUrsäkta lite halvt trådkap här men är fundersam över detta med mappning… Är det verkligen nödvändigt att hålla på och mappa för varje liten smågrej man ändrar? Sti har väl lambdasond och reglerad insprutning så lite småskillnader borde väl sprutet kunna kompensera för?
Aldrig hört om att man måste mappa för typ filterbyte och catback på andra bilar
Jag personligen tyckte också att den borde kunna kompensera det själv men eftersom JRM går ut med den infon ang. detta filtret, så undrar jag om det endast är för detta eller det gäller alla sportluftfilter till dessa bilar?
http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/luftfilter/hks-rsk-reloaded
”OBS!!! Vid användande av detta kit rekommenderas omprogrammering av ECU då bilen annars kan gå för snålt på höga varv.”
10 juli, 2013 kl. 21:07 #258561Richie
DeltagareCatback är inga problem.
Däremot om man byter DP så måste man mappa eller justera laddtrycket.
Annan dump kan ställa till det för LMM om den inte är helt återcirkulerane.
Så vill man åka med en öppen eller halvöppen så bör man mappa för att det ska lira helt.Lambdan reglerar bara på låglast.
Hur funkar det med en Hybrid-dump? (vad nu detta innebär? för mig som är lite dåligt insatt) men har hört, eller läst att GFB’s Hybriddumpar skall funka fint på just Subarus
10 juli, 2013 kl. 21:33 #258550TomK
DeltagareJag personligen tyckte också att den borde kunna kompensera det själv men eftersom JRM går ut med den infon ang. detta filtret, så undrar jag om det endast är för detta eller det gäller alla sportluftfilter till dessa bilar?
http://www.jrm-racing.se/subaru/impreza-2008-2010/luftfilter/hks-rsk-reloaded
”OBS!!! Vid användande av detta kit rekommenderas omprogrammering av ECU då bilen annars kan gå för snålt på höga varv.”
Ja, gäller samtliga högflödes kit.
Kompenseringen är bara på låglast.10 juli, 2013 kl. 21:35 #258551TomK
DeltagareHur funkar det med en Hybrid-dump? (vad nu detta innebär? för mig som är lite dåligt insatt) men har hört, eller läst att GFB’s Hybriddumpar skall funka fint på just Subarus
Aldrig använt mig av en hybrid.
Men tanken är väl att man ska kunna få ca 50/50 så lite luft blir återcirkulerad så LMM blir glad.
Annars så blir det bara lite fetare blandning vid växling.11 juli, 2013 kl. 07:09 #258555GDB2003
DeltagareSamco gör dumpar som är snygga, låter och är direkt bolt-on till din bil. Jag kan förmedla kontakten till en kille på Samco i England som hjälpte mig till rätt produkt.
Jag tröttnade dock snabbt på att köra med dump: det blir lite mycket F&F i längden…
12 juli, 2013 kl. 14:21 #258562Richie
DeltagareJa, gäller samtliga högflödes kit.
Kompenseringen är bara på låglast.Kan det skada motorn att köra med ett högflödeskit utan att mappa om den eller det är bara det att den inte går så pass bra som den skulle kunna göra vid en mappning?
kikar lite på K&Ns filter:
http://www.knfilters.com/news/news.aspx?id=2659och där nämns ingenting om någon mappning men ändå plockar dem ut 17 hästar endast genom att byta filter, men återigen, är detta skadligt för motorn?
12 juli, 2013 kl. 19:30 #258558clasen
DeltagareJa det kan vara skadligt om det nu är så att lambdan bara reglerar på låglast. 17 hästar är vunnet från att filtret ger bättre flöde och att man kan mappa efter det, det är inte 17 pollar bara för att motorn kan suga mer luft.
Går motorn torrt kan den spika om man har otur, är det riktigt illa värmenypa
23 juli, 2013 kl. 17:32 #258563Richie
DeltagareÄr det någon som har provat Cobbs Accessport?
http://www.cobbtuning.com/Subaru-Accessport-p/ap-sub-003.htm#/v/accessport/tuning
Eftersom jag har ca 60 mil till JRM så känns det som en enklare lösning att beställa hem en sådan om man skaffar ett annat luftfilter!
Står dock ”(USDM Only)”, vad innebär detta?
23 juli, 2013 kl. 18:15 #258556GDB2003
DeltagareStår dock ”(USDM Only)”, vad innebär detta?
Fungerar inte på din bil 😉
23 juli, 2013 kl. 18:25 #258552Arson
DeltagareJag bytte till ett HKS panelfilter och tog bort intake ljuddämparen. Ljudet blev betydligt trevligare från insuget med både djupare insugsljud och även pys och fnys 🙂
Behöver inte mappa om, men kan heller inte förvänta sig någon effektökning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.