› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › STi-racing – Komfort i intelligent läget?
- Detta ämne har 7 svar, 1,239 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
Bagheera.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2012 kl. 11:59 #29631
Bagheera
DeltagareHej,
Har en Impreza STi PSE -04 och går i bilbytartankar.
Har kommit på mig själv med att överväga någon BMW(325i, 328i, 1M, M3) vilket känns lite Judas,
men hjärtat klappar emellanåt lite för en STi-racing.
Min STI har varit ett under av tillförlitlighet, och när man busar till det är det ju väldigt få bilar
som klarar att framkalla lika mycket glädje, speciellt nu i vintertid.
MEN:
Jag har gubbat till mig så pass att jag börjat störa mig på ljudnivå, samt hur pass hård den är i
fjädringen vid vanlig lagenlig ”köra-till-och-från-jobbet-körning” eller ”skjutsa-farmor”-körning.
Dessutom drar den vid sådan körning löjligt mycket soppa.Någon som har:
1. Ägt och brukat en Impreza STI -02 till -07 och som dessutom ägt och brukat en STi-racing?
2. Ägt och brukat en BMW 3-serie och därefter köpt en STi-racing?
3. En STi-racing?Har ni isf någon input att komma med?
* Är det chassimässiga skillnader mellan intelligent och sport sharp, eller är det bara motormässiga skillnader?
* Är STi-racingen i intelligentläget en hyfsat bekväm och rimligt bränsle ekonomisk bil?
* Utveckla gärna hur den är komfortmässigt i relation till en äldre STi(02-07) och/eller BMW 3-serie om ni har dom
erfarenheterna.Att bilen är fantastisk när man vill gasa fattar jag, så det behöver ni inte ens nämna. 🙂
Tack på förhand!
Johan9 december, 2012 kl. 12:31 #251314Zlasher
DeltagareSmartaste är väl att provköra en själv? Vi alla tycker ju olika.
Imprezan är en sportbil. ingen gubbil. Så är det sköna säten och tyst ljudnivå du är ute efter så köp en nyare volvo eller BMW diesel.
Intelligent läget ändrar bara gas responsen. Självklart kan du få ner den att dra under litern milen med det läget.
Men vägbuller och avgasljudet kommer du inte ifrån.
Det ändrar inget på chassit.9 december, 2012 kl. 15:09 #251311edbe
DeltagareJag tyckte det var lite väl mycket vägljud bakifrån när jag testade Sti racing. Angående chassi så kommer det ju bra stötigt om du vill h sportigt. Inte kört så mycket 3serien men 1-serien ’09 med m-sport chassi och 18 tumsfälgar och runflat har jag ägt och det var mer stötigt än min impreza gt. Däremot är sportstolarna i BMW riktigt sköna även vid längre körning. Så bmw blir nog lite mer komfort men det går inte att kompromissa så mycket om man vill åka sportigt. Tror du måste fundera vad det är för typ av bil du vill ha helt enkelt 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
9 december, 2012 kl. 18:38 #251316Bagheera
DeltagareTack för alla tipsen grabbar!
Något så drastiskt hopp som till nån Volvo eller Diesel är inte aktuellt, utan det handlar mer om gradskillnader för min del.
T ex tyckte jag att när jag hoppade från Impreza GT till WRX STI, så var det ett uppköp även komfortmässigt.
Jag var alltså med min trådstart ute efter om jag även denna gång skulle kunna förvänta mig en snäppet komfortablare bil, eller om det var ”same same” mellan min nuvarande sti och den senaste, gällande komfort och förbrukning.Men som ni säger: Det är nog bäst att jag testar ut det själv genom att prova och jämföra.
10 december, 2012 kl. 06:03 #251313/Adam/
DeltagareJag har en STI Racing 2011 och använder den precis som du undrade över.
Jag har 2 ungar och 2 bilbarnstolar i baksätet. Detta är den enda bilen vi har i familjen. Nu på vintern har vi dessutom takräcke och skidhållare på taket.Tittar man på den rent praktiskt så fungerar den minst lika bra som vilken ”vanlig” bil som helst, förutom att den är säkrare på vägen och du tar dig fram precis över allt där andra kör fast.:D
Angående stötigheten så tycker jag inte alls att den är jobbig på något sätt. Det är en vanesak. Denna är inget stötigare än andra bilar jag haft innan, utrustade med 18″+ fälgar.
Det här tjatet om att det skulle vara sådana problem med motorn känns lite löjligt att nämna. Det är ju främst 2008 års modell som hade problem med detta och det var ju en miss i varvstopppet i mappen från fabrik. Åtgärdat i de nyare.
På STI Racing ska tydligen något vara bytt i motorn också, dock inget jag kan bekräfta till 100%. Men det spelar ju åh andra sidan ingen roll. Köper du en ny har du 3 års nybilsgaranti och sedan 10000mils motorgaranti från Försäkringsbolaget efter att nybilsgarantin gått ut. Skulle något mot förmodan hända får du ju en ny motor..Det finns egentligen 2 saker som talar emot modellen.
1: Vägljud. Det är rätt mkt vägljud i modellen. Det kommer man inte ifrån.
2: Bensinförbrukning. De drar en del soppa. Det går att komma ner i 0.8l/mil med landsvägskörning men då får ta det väldigt lugnt. I stan drar den betydligt mer, även man man kör lugnt.Kan man leva med dessa saker har du en underbar bil. Har aldrig ångrat att jag köpte en. Bästa och roligaste bilen jag haft. De nyare modellerna är mer inriktade på komfort än tidigare modeller var, vilket gör att det går utmärkt att åka på semester mm i dem.
10 december, 2012 kl. 07:52 #251315Joakimgabrielsson
DeltagareDet här tjatet om att det skulle vara sådana problem med motorn känns lite löjligt att nämna. Det är ju främst 2008 års modell som hade problem med detta och det var ju en miss i varvstopppet i mappen från fabrik. Åtgärdat i de nyare.
På STI Racing ska tydligen något vara bytt i motorn också, dock inget jag kan bekräfta till 100%. Men det spelar ju åh andra sidan ingen roll. Köper du en ny har du 3 års nybilsgaranti och sedan 10000mils motorgaranti från Försäkringsbolaget efter att nybilsgarantin gått ut. Skulle något mot förmodan hända får du ju en ny motor..
.Löjligt att nämna?
Per johansson om ej25: Skulle inte rekomendera att trimma den överhuvudtaget då den inte håller för fabrikseffekt en gång. JRM: Det är inte frågan om Om den rasar utan hur långt man hinner köra innan den gör det. Det är inte bara mappen som är åt skogen utan känsliga kolvar osv. Ps inte mina ord som sagt. Men min bil är en -07 med ecutech och den rasade minsann ändå:) Tidigare ägare körde kanske skiten ur den men det är ju det man ska göra med en räcerbil. Vet en som har en -09 som rasat två gånger. Pratade även med hansson bil i vgb och de hade redan bytt motorer på STI-Racing… så den motorn kan man nog inte rekomendera någon… Men som du säger. Kör man helförsäkrat och man inte har den längre än 10000 mil så får man ju ny motor! STI-Racing är faktiskt den goaste originalbil jag kört. Och då har jag kör många… ink Lambo gallardo supperleggera.10 december, 2012 kl. 07:55 #251312Arson
DeltagareNu har jag bara en vanlig STI hatch-back. Men vad gäller komforten tycker jag den är väldigt mjuk original. Har bytt till Eibachfjädrar och bredare fälgar och tycker det blev helt klart bättre (sportigare)!
Använder min som vardagsbil och är jättenöjd med allaroundupplevelsen. Kanske är det mycket gnek-och-knek inne i kupén från all den Japanska plasten, men annars känns den komfortabel och det är inga problem att köra femtio mil i ett sträck 🙂
Skillnaden mellan en 02-07 och en 08 är som natt och dag enligt kollegor som äger den förstnämnda modellen och testat min vid några enstaka tillfällen.
Reservation dock för att ”STI Racings” stolar är under all kritik, min sambos Honda Accord 2.0 från -99 har sportigare stolar ärligt talat.
10 december, 2012 kl. 17:34 #251317Bagheera
DeltagareTack för klockrena beskrivande svar Adam och Arson, som var precis vad jag hoppades få ut utav tråden.
Med tanke på hur jag vill att en bil ska vara, jämfört med hur ni beskrivit de senare sti:erna,
så vore det pantat av mig att inte åka och testa en nyare sti snarast.:) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.