SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt STI Racing, svenskt påhitt?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
  • Författare
    Bodyshot
    Deltagare

Precis Oscar90 jag tror faktiskt att ”PR-Mannen” inte vet själv vad han pratar om faktiskt.
      Jag håller med dig, det första som slog mig var den enorma skillnaden mellan en orginal och den optimerade helt annorlunda mäkinen körde.

Ledsen PR.Mannen du får hemläxa på ämnet.

Mäki
      Deltagare

Hej jag skulle vilja ha den där lite mindre bra motorn, twinscroll-motorn om det går för sig 😀

MEN det är väl inget konstigt att biltillverkare myglar en hel del när det gäller att vara värst, backa tillbaks till Grupp B tiden, hur många bilar hade tillbakahållen effekt där? På papperet kanske men maskinerna var vrålande monster 😉

Limpan
        Deltagare

Kan ju passa på att fråga en fråga till, var det du PR-mannen som kom på det fantastiskt fjantiga namnet ”STI Racing”, när den i alla normala länder (typ där du inte är chef) heter WRX STI, precis som den gjort i alla tider?

Saklig kritik är väl en sak, men att kalla folk ”kostymnisse” och komma med sådana utlägg om hans inblandning i ”STi racing” hör väl inte riktigt hit?

Jag brukar inte lägga mig i vad folk skriver, men när man hittat hit från Subaru kan vi väl vårda den kontakten istället för att skrämma bort dem med dålig attityd?

Välkommen till forumet Thomas, trevligt att du hittade hit!

PR-mannen
          Deltagare

Jag tillhör inte den känsliga skaran och har inga problem med att bli ifrågasatt. Lite störd blir jag dock av kommentarer i stil med ”spara ditt dåliga säljsnack till dumma journalister”. När det gäller den information jag delade med er kommer den direkt från ”hästens mun” – alltså Tommi Mäkinen själv. I och för sig känns det som om denna lilla debatt hamnat i fel tråd, men det brukar ju bli så på forum.
            Min närvaro på forumet bottnar i ett genuint intresse och är sanktionerad av företagets ledning. Jag är väl medveten om riskerna med denna så kallade transparens. Om min avsikt hade varit att försöka föra er bakom ljuset, kan jag dock försäkra er om att jag hade lyckats.
            På Subaru Nordic finns såväl försäljnings- som marknadsavdelning. Dessa sköter säljet. Jag jobbar på informationsavdelningen och hanterar PR-frågor på den nordiska marknaden. Ifrågasätt gärna mina uppgifter. Det ingår i spelet. Dock tycker jag inte om att bli ifrågasatt som person. Den rätten förbehåller jag mina vänner och folk som känner eller har träffat mig IRL. 😉

Lt Dan
            Deltagare

Thomas. Frågan som jag tror de flesta här på forumet vill ha svar på är varifrån namnet STI racing kommer ifrån när det som tidigare sagts heter WRX STI på alla andra ställen i världen. Vad säger Japanerna om detta namnbyte?

/Dan

Bodyshot
              Deltagare

Om min avsikt hade varit att försöka föra er bakom ljuset, kan jag dock försäkra er om att jag hade lyckats.

Hehe antar att du äger en WRX STI eller STI RACING själv då så du vet vad du talar om, och inte åker nån volvo i smyg?

syke
                Blockerad

Jag som tyckte jag höll mig på mattan denna gången, som sagt går man ut med ”pressveck och vi bjuder på kaffe” snacket så får han väl tåla lite tillbaka, den gode PR chefen.

Ja du, du höll dig i alla fall på mattkanten, en bit kvar till mitten av mattan 😉

NickeH
                  Deltagare

Oskar: Du som är så påläst/kunnig har du provat en Impreza med 2,5 liters motorn?

Jag har inte kört nån 2,5:a själv men åkt i en samt kappkört med min GT mot en 06 WRX och den drar orehört bra med härligt vrid(den va orginal 230 hk). Det är INTE nån pissmotor även om jag kan hålla med om att den i STI version borde vara smidd.

Sen finns det ingen anledning att vara alltför hetsk, är väl kul om officiellt subaru folk vill hänga på forumet. Känns som du jobbar dig mot en avstängning på detta forumet.

Mäki
                    Deltagare

Visst är det otroligt bra med ett officiellt ansikte från Subaru på forumet, inget snack om saken!
                      Men som vissa säger, att komma med direkta lögner, det kan skada mycket. Just det här att 2.5an skulle gå snabbare på ringen än vad en påställd JDM gör, det är bara ett exempel av vad som kan hända.
                      Om någon går in och frågar om bilköp, och får massa säljsnack då? Dom kanske inte har forums-vana och köper direkta osanningar, det kan leda till att dom köper helt fel bil. Visst, jag drog det till det absolut värsta nu, men ville bara öppna ögonen för det scenariot.

Men som sagt, roligt att du hittat hit i vilket fall, nu kanske vi slipper förlita oss på vissa rykten när det gäller Subarus modellprogram, för på NA (NordicAudi) kommer det lite förhandstitter mellan varven 😉

Mvh Marcus

andreaswrx
                      Deltagare

Thomas. Frågan som jag tror de flesta här på forumet vill ha svar på är varifrån namnet STI racing kommer ifrån när det som tidigare sagts heter WRX STI på alla andra ställen i världen. Vad säger Japanerna om detta namnbyte?

/Dan

denna är det många som vill ha reda på, när jag var i tyskland i höstas och provkörde den nya sti så pratade jag lite med säljaren, när jag sa vad den heter här hemma så bara flinade han och undrade hur man bara kunde få den iden och då berättade jag om mäkinens tur och då bara skakade han på huvudet och flinade ännu mer,

Kvarnis
                        Deltagare

Nu små pojkar får ni läsa på lite bättre 😉

En 2.5l turbo kommer att ge mer vrid vs en twinscroll 2l maskin om man har mappat båda och höjt laddtrycket.

Största vinsten med en 2.5l maskin är vridet tidigare spool pga av större motor volym.
                          Jag hade en 500Bhp garrett hybrid snurra på min GT tilslamans med en 2.5l och standard MY99 dvs icke avcs toppar. den hade en bar vid 3k rpm men den var inte slö utan laddtryck..detta provade jag redan 2004.

Visst en twin scroll spoolar snabbare och ger mer vrid men inte lika inte lika mycket som 25% större motor volym.

Det jag ska erkänna att jag inte har koll på är vilka kolvar som sitter i 2l maskinerna de äldre tom 05 hade smidda kolvar vilket är bättre än det skäppet man införde iom 2.5l maskinerna.

Det tillsamans med dom tunna foderen är det tråkigaste med 2.5l maskinerna.
                          Men med andra kolvar så håller dom lika bra som äldre 2l maskinerna.

Det ska dock sägas att twinscroll bilarna har varit väldigt optimala när det gäller att få bra mellan register och bra effekt ganska enkelt.

Sen lider 2.5l maskinerna av de hårda miljö kraven tyvärr med trasiga kolvar tom på org.bilar som reultat.

Sen kan skrata gott att ni jämför rally bilar med icke rally bilar 😀
                          Psst det spelar stor roll vilken soppa man kör på, + att det är väldigt smidda delar i motorerna 😉

Vi borde få E85 konverterade som tillval tycker jag
                          370Bhp och 550Nm är inte fel 😀

Kan rekommendera forced induction tunning(av A.graham Bell) för er som vill läsa på lite 🙂

/Kvarnis med 2.7l OCH TWINSCROLL 😮

Kvarnis
                          Deltagare

Sen visst man ska inte jämföra päron och äpplen.

En prepad bil vs en orginal bil är inte samma sak.

Jag skulle utan problem kunna bygga en snabbare bil än den som kördes Tommi för samma pengar som den betingade.
                            Förmodligen även om jag tog en beggad sti racing som bas, men då är det helt plötsligt hyfsat långt ifrån en standard bil.

Men det är hyfsat känt att på div tester som görs så är det inte orginal bilar med standard däck som utlånnas.
                            Subaru har ju tidiagre lidigt just pga av däck val i div tester mellan EVO’n vs. STI’n

Kvarnis
                            Deltagare

LOL, men du jämförde ändå en Rally bils vrid med en org 2.5l vrid.

Man brukar få bromsa vridet vid ~850-900Nm på 2.33l och 2.5l maskiner pga att drivlinnan ska hålla annars skulle det rusa upp till över 1000nm.
                              Lycka till med att få ut det på en 2kl maskin

Twin scroll eller ej så ger aldrig en 2l maskin mer vrid än en 2.5l om man ställt på dom.

Ska börja prata motorer ska läsa på lite tycker jag.

Kvarnis
                              Deltagare

Det är typsikt klumpigt utryck för någon som brinner för sitt jobb.

Det är som vissa hävade back in the days att en standard GT vr snabbare än en EVO.

Kvarnis
                                Deltagare

För övrigt så är fyra faktorer viktigt vid bankörning på snabba banor.

-Toppeffekt
                                  -Vikt
                                  -bromsar
                                  -chassi

Vridet är av ganska litet intresse, det gäller att ha rätt växel.

Så det största skillanden är skivor,belägg(ev ok),lägre vikt, bur som styvat, upp högre toppeffekt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.