› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › STi som bruksbil…
- Detta ämne har 14 svar, 1,734 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
MarieT.
-
FörfattareInlägg
-
31 december, 2004 kl. 12:56 #8281
Ubbe
DeltagareNy här… God fortsättning på er alla Imprezafantaster!
Är så att jag och min oerhört bilintresserade sambo(Jag vet – trevlig och ovanlig kvalitet hos tjejer… =) seriöst funderar på att byta ut våra bilar vi har idag mot en fabriksny Impreza STi. Har fått ganska bra inbytesförslag på våra bilar så man kan väl säga att vi står på tio meter och tittar ner på vattnet och undrar om vi ska våga hoppa…
Hoppas på lite vettig info från er med lite erfarenhet. Funkar STi’n okej som vardagsbil? Kommer kanske inte köra den till jobbet varje dag men den kommer ändå vara en bruksbil. Den ska gå till ICA för helgshopping, till släktingar 50 mil bort på sommaren, till fjällen på vintern och allt annat som en bruksbil ska funka till.
Jag inser att det inte kommer vara som att åka merca, att det är stötigt och djävligt ibland fattar jag. Jag tänker mer på saker som rost, slitage och annat som uppkommer på en bil som inte bara körs regnfria söndagar på sommaren….
Det som kanske oroar mig mest är hur och var man vågar parkera en sån bil? Garage där vi bor är på g men efterssom vi bor lite utanför Stockholm tar man ju normalt bilen in till ”stan” ibland. Skulle ni t.ex. parkera era bilar i ett centralt P-Garage för att t.ex. gå på bio eller käka middag?
Vi har i dagsläget inga planer på att trimma utan de pållar som följer med från handlarn kommer räcka för oss ett bra tag. Först måste man ju lära sig hantera besten…
Två förväntansfulla, förhoppningsvis blivande Imprezaägare väntar på grönt ljus från experterna
//Ubbe & Lotta
31 december, 2004 kl. 14:23 #93101dlehtihet
DeltagareHej Ubbe och Lotta,
jag får instämma med Mats beskrivning om ägande. Jag har haft en GT tidigare och har nu en STI och känner att den är väldigt duglig som bruksbil. Den är väldigt hållbar (som ni säkert redan vet 🙂 ) och har fått otroligt bra betyg vid SBP. Många säger att den är stötig och hård och det stämmer till viss del, det är ju den typen av bil. Fördelarna tycker jag uppväger nackdelarna. Det är svårt att hitta någon annan bil som har samma kontakt med vägen som en Impreza. Eftersom ni kollar in WRX STI så är det dessutom ett plus att de har börjat lägga mer krut på interiörkvalitet dessutom. Jag tycker att NG imprezorna har fått ett klart lyft vad gäller material och buller. Köper ni ny bil så satsa även på en rostskyddsbehandlig så kan ni sova helt lugnt på nätterna. Bilen är helgalvad (med undantag för taket) i övrigt men det känns ju lugnare……
Jag har bilat 140 mil under två dagar med min STI och kände inte av ryggen etc som man kan tro med tanke på att det sitter sportstolar i. Bensinförbrukningen behöver inte bli överdrivet hög den heller. Det är som natt och dag att köra i stadstrafik jämfört med långturer. När jag kör till jobbet genom Stockholm så kan den dra 1.4 liter milen utan problem. Kör jag däremot längre sträckor på lands- och motorväg så ligger den en bit under litern.
Helt klart en robust och välbyggd bil som ger många glada miner när man kört den 🙂
M v h
Danne
31 december, 2004 kl. 14:34 #93098Toni
DeltagareDet enda seriösa bekymret ni behöver tänka igenom är just som Mats säger risken för stöld av bil eller av vingen. Ni bör skaffa ett bra larm och stöldmärkning. Jag tror att risken är större att vingen blir stulen än själva bilen att döma av andras erfarenheter. Nattparkering utomhus i Stockholms förorter är nog en större risk än parkeringsgarage i innerstan tror jag personligen.
Långresor är absolut inga problem, tvärtom tycker många man sitter mer komfortabelt i skålade stolar än i vanliga och ljudnivån är inte värre än i 10 år gamla bilar – och på den tiden klagade ju ingen! Inte heller att åka och handla och liknande är några problem. Takräcke kan man ju fixa om man behöver mer packningsutrymme.
31 december, 2004 kl. 15:12 #93104pannan
DeltagareHej,
Har kört min STI nu i ca 450 mil dvs har den som bruksbil. Det jag är glad över är att jag har en liten extra firmabil då just bränsleförbrukningen är sinnesjuk på den tyvärr. Iom att jag oftast rullar just stadskörning får jag tanka bilen hela tiden. Första tanken kom jag 30 mil på om det har att göra med inkörning eller ej vet jag inte. Helt klart är att boxermaskinerna är törstiga och denna drar lite mer än den vanliga WRX:en. Med en STI får du kämpa för att komma ner under litern i huvud taget, det skall vara motorväg då sjätte växeln är i isådanafall. Stadskörningen ligger nästan alltid på 1.5 liter.
Skulle jag bara ha en enda bil i familjen skulle jag nog titta på WRX:en istället. Men är du beredd att utöka dina månadskostnader så är STI:n inte dum.
För övrigt är jag kanonnöjd med bilen och väghållning och rolighetsfaktorn är fenomenal på STI:n. Men som vanligt mycket vill ha mer så effekten kommer trissas upp till våren.
Min mor har precis beställt en Outback 3.0 och det skall bli kul att se hur bränsleförbrukningen ligger på den.
Vingen sitter fast som bara den så skulle de mot förmodan vara på den så kan de inte använda den efteråt endå. Men alltid jobbigt när någon är på ens bil. Jag har både GPS och nivåsensor på min plus rattkrycka och peppar peppar den har fått varit ifred. Dock fått bakluckan repad i ytlacken men den lyckades Bilvård polera bort.
Mvh
Johan31 december, 2004 kl. 15:53 #93110Ubbe
DeltagareVilken respons! Man vänder ryggen till någon timme så har man flera bra svar! Blir ju inte mindre sugen heller… :9
Triggar ett par följdfrågor dock.
1) Vilka larm ska man titta på? Har alltid kört med carguard (950S?)på tidigare bilar och de har fungerat bra (=inte hållt på och larmat i onödan och larmat när de ska larma). Det har väl kanske inte alla finesser som man vill ha för att skydda en lite ”ballare” bil med? Krycka är en själklarhet på de bilar vi har idag också… Better safe than sorry…2) Vet ni vad självrisken ligger på hos Subarus vagnskadegaranti? Har försökt finna ut det men hittar inget på deras sida eller i de broshyrer jag kommit över.
3) Vinterdäck. Vilka dimensioner rekommenderas? Vad är minsta fälgstorlek man kan få på utanför bromsarna?
4) Skiljer det något mellan bilar tillverkade som årsmodell 04 och 05? Ska man se till att få en som är tillverkad som 05:a om man beställer eller går det lika bra om det skulle stå en 04:a i Sverige någonstans? (självklart förutsatt att den inte är påställd redan)
5) Finns det kurser man kan gå för att lära sig att köra 4-hjulsdrivet ”på riktigt”?
Tack så länge & ha en skön nyårsafton!
//Ubbe & Lotta
31 december, 2004 kl. 16:00 #93107rallymarkus
Deltagarehej
Jag har kört snart 2300 mil med min sen i april o jag är då helt nöjd.. Bara att tanka o köra o den har dragit allt från 0,82 liter milen till 1,84.. men de bestämmer man ju med högerfoten.
För jag har då inga problem att komma under litern milen vid normal blandad körning så ca litern..Och stolarna funkar perfekt på långkörning, har kört mellan jokkmokk sthlm några ggr o de är inga problem.
Det är väl lite vägljud som stör, men det är ju som sagt en sportbil.:)31 december, 2004 kl. 16:10 #93105pannan
Deltagare>Vilken respons! Man vänder ryggen till någon timme så har man
>flera bra svar! Blir ju inte mindre sugen heller… :9
>
>Triggar ett par följdfrågor dock.
>1) Vilka larm ska man titta på? Har alltid kört med carguard
>(950S?)på tidigare bilar och de har fungerat bra (=inte hållt
>på och larmat i onödan och larmat när de ska larma). Det har
>väl kanske inte alla finesser som man vill ha för att skydda
>en lite ”ballare” bil med? Krycka är en själklarhet på de
>bilar vi har idag också… Better safe than sorry…
>
>2) Vet ni vad självrisken ligger på hos Subarus
>vagnskadegaranti? Har försökt finna ut det men hittar inget på
>deras sida eller i de broshyrer jag kommit över.
>
>3) Vinterdäck. Vilka dimensioner rekommenderas? Vad är minsta
>fälgstorlek man kan få på utanför bromsarna?
>
>4) Skiljer det något mellan bilar tillverkade som årsmodell 04
>och 05? Ska man se till att få en som är tillverkad som 05:a
>om man beställer eller går det lika bra om det skulle stå en
>04:a i Sverige någonstans? (självklart förutsatt att den inte
>är påställd redan)
>
>5) Finns det kurser man kan gå för att lära sig att köra
>4-hjulsdrivet ”på riktigt”?
>
>Tack så länge & ha en skön nyårsafton!
>
>//Ubbe & LottaJag kör Carguard T70C har jag för mig att det heter. sedan är den vidareutrustad med de moduler som krävs för bl a GPS och nivåsensorn
17″ är ministorlek som går på iom att Brembobromsarna är så pass stora. Kör med 225/45-17 Hakapellitta som vinterdäck och funkar utmärkt.
Det skiljer en hel del mellan en 04:a och 05:a så skulle jag välja att köpa en ny så skulle det klart bli en 05:a jämte 04:an även fast det står några fabriksnya hos handlare i Sverige.
Mvh
J31 december, 2004 kl. 19:03 #93108Pedersen
DeltagareHar kört min något kortare än Pannan (ca 110 mil) men jag instämmer i hans beskrivning. Sjukt kul och drar sjukt med soppa (jag ligger runt 1,5 l/mil på långkörningar och håller jag fortfarande på o kör in den så mao inget tokgasande).
//SPN
31 december, 2004 kl. 19:17 #93102dlehtihet
DeltagareBilen kommer att dra mindre efter en tid (inkörningsperioden). Ang. gasa så är det ju högst relativt (ni som säger att ni kör ”lugnt”) 😉
Apropå vandalisering…. Det ska nog mycket till innan man vågar ställa bilen i stan, p-hus eller inte. Finns för många puckon därute som inte kan skilja på rätt och fel tyvärr… Det enda negativa är att bilen kan sticka ute lite för mycket ur den grå massan.
//Danne
>Har kört min något kortare än Pannan (ca 110 mil) men jag
>instämmer i hans beskrivning. Sjukt kul och drar sjukt med
>soppa (jag ligger runt 1,5 l/mil på långkörningar och håller
>jag fortfarande på o kör in den så mao inget tokgasande).
>
>//SPN10 januari, 2005 kl. 21:08 #93111Ubbe
DeltagareJa så var det klart då! Pappren påskrivna för en STi -04 som stått som visningsbil. Fick bra rabatt och hyfsat betalt för inbytesbilen! Med lite tur hämtar vi den på fredag och sen blir det åka av i helgen 🙂
Några reflektioner redan nu…
Billig i försäkring! Har en Corolla T-Sport -03 som faktist är dyrare än STi’n att försäkra! Hur det går ihop kan man undra.
Går riktigt civilicerat, inte alls så stötigt och bullrigt som vi hade trott!
Provkörningen visade att de finns lite pulver, hur kul det blir återstår väl att se efter inkörning! Vad rekommenderas f.ö. vid inkörning? Hur länge och vad gäller normalt?Hur blir man medlem på riktigt? 😉
//Ubbe & Lotta
Edit: Görs kompletterande rostskyddsbehandling fortfarande när bilarna kommer in i Sverige? Har hört lite olika…
10 januari, 2005 kl. 23:21 #93109Pedersen
DeltagareGrattis till köpet!
Inkörning…
140 mil max 4000 rpm enligt instruktionsboken.
Det är lika bra du sätter växlingsindiikatorn med beep:et påslaget på det direkt, det är omöligt att hålla annars 🙂//Stefan aka ”20 mil kvar”
11 januari, 2005 kl. 20:07 #93103jeppe
DeltagareEn kompleterande rostskyddsbehandling är helt rätt att göra !
i princip obligatoriskt och gör den omgående ! då Subaru har fått väldigt dåligt
betyg för rostskyddet
Subaru gjorde bara efterbehandling 03 utVälkommen föresten !
12 januari, 2005 kl. 21:44 #93099Toni
Deltagare>Min mor har precis beställt en Outback 3.0 och det skall bli
>kul att se hur bränsleförbrukningen ligger på den.
>Mvh
>JohanKan rapportera av egen erfarenhet att en Outback 3.0 för mig drar ca 1,4 i stadskörning 1,2 i normal motorvägskörning (d v s 130 km/h) och 1,0 i lugn landsvägskörning.
När jag hade min Impreza GT så låg jag nästan alltid kring 1,1 oavsett var jag körde så en Outback 3.0 drar mer bensin. Men det är ju också en större motor och tyngre bil. Sen vet jag iofs inte om den kommer dra mindre när motorn gått några fler mil. Helt klart är dock att den officiella bränsledeklarationen är en glädjekalkyl jämfört med verklig förbrukning men att döma av motor-pressen verkar det gälla för många andra bilmärkens modeller också. Hursomhelst så köper man ju inte en sån här bil för att spara bensin precis
😛19 december, 2005 kl. 06:19 #93100Manor
DeltagareHej Ubbe & Lotta !
Vi har haft en Impreza GT (kombi) som enda bil sedan den var ny (februari 1999), och det har fungerat över förväntan i dessa snart 6 år och 12500 mil. Vi är då en familj på två vuxna och två barn (5 och 11 år) samt även två mindre hundar (därav kombin). Jag kör den dagligen 7 mil till och från jobbet (Åkersberga – Rissne), och på sommaren så får den också dra husvagn…vilket den gör med stor heder ;). Vi utnyttjar mina föräldrars landställe i Jämtland, vilket innebär cirka 50 mils enkel resa. Första gången vi åkte upp så trodde jag att det skulle vara ”döden” då det inte är världens mest komfortabla bil, men det var inga som helst problem. Jag kände mig t.o.m mer utvilad än jag gjort i många andra bilar jag haft tidigare (det är bara jag som kör).
Nu dånar den betydligt mer än original med utbytt bakre ljuddämpare, och komforten har försämrats något med 18″ fälgar…men det är fortfarande inga problem alls. Det är väl snarast så att man funderar än mer på än ”hårdare” väghållning och kanske även mer effekt :).
Den uppfattning som jag har om STi:n (liksom WRX:en i stort) är att den är betydligt mer komfortabel än GT:n, så jag tror inte att det ska behöva innebära några som helst problem för er.
Parkering i stan och vid köpcentrum/mataffärer är som alltid förenat med risker, det vet nog alla som är rädda om sin bil. I ärlighetens namn så försöker jag så sällan som möjligt parkera bilen i stan…men ibland så måsta man ju. Helst väljer jag då ett väl upplyst P-garage, och väljer P-plats med omsorg för att slippa få märken efter uppslagna dörrar ;(. Vid matäffären eller köpcentrum så ställer man sig väl gärna en liten bit ifrån ingången för att slippa de värsta ”jonen”. Jag har faktiskt lyckats till 99% att undslippa det mesta i skadeväg…och det är jag väldigt tacksam för.
Det bästa med Imprezan är att den, förutom att vara en ball och kul bil, är otroligt hållbar. Jag har inte behövt lägga ut många kronor på reservdelar utöver rena slitagedelar, men däremot så kostar den en slant i försäkring.
Lycka till med ”10 meters hoppet”, och varmt välkommen till Sveriges bästa och vänligaste Imprezaklubb ;).
Du kommer säkert att få mer information av våra vänliga STi-ägare, men om en GT-ägare är nöjd med sin bil…så är nog en STi-ägare nöjd gånger 5.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:21 #93106MarieT
DeltagareGrattis till ett bra bilköp! 🙂 Hoppas ni blir lika nöjda
som alla andra här i klubben och att vi får se er på olika
träffar framöver! Roligt också med en tjej till som tycker
det är skoj med bilar… 🙂För att bli medlem – läs mer här:
http://www.impreza.nu/ssi2/club/medlems_ansokning.phpVälkomna!
/Marie
>Ja så var det klart då! Pappren påskrivna för en STi -04 som
>stått som visningsbil. Fick bra rabatt och hyfsat betalt för
>inbytesbilen! Med lite tur hämtar vi den på fredag och sen
>blir det åka av i helgen 🙂
>
>Några reflektioner redan nu…
>Billig i försäkring! Har en Corolla T-Sport -03 som faktist är
>dyrare än STi’n att försäkra! Hur det går ihop kan man undra.
>Går riktigt civilicerat, inte alls så stötigt och bullrigt som
>vi hade trott!
>Provkörningen visade att de finns lite pulver, hur kul det
>blir återstår väl att se efter inkörning! Vad rekommenderas
>f.ö. vid inkörning? Hur länge och vad gäller normalt?
>
>Hur blir man medlem på riktigt? 😉
>
>//Ubbe & Lotta
>
>Edit: Görs kompletterande rostskyddsbehandling fortfarande när
>bilarna kommer in i Sverige? Har hört lite olika… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.