- Detta ämne har 15 svar, 1,813 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2016 kl. 09:32 #35019leolulzDeltagare
Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig, har sökt runt lite på olika forum men blir inte klok på vad som skiljer Amerikanska (USDM), JDM eller Euro (EDM) bilarna. Eller är USDM och EDM kanske samma?
Iallafall till min fråga, jag vill sätta i en starkare vxl låda i min Bugeye WRX då jag ska över rekommenderad effekt :rolleyes:. Finns det några växellådor som passar direkt med bakdiffen jag har nu? Har läst lite och verkar som lådan från STI 06 ska passa direkt? DCCD med eller utan kvittar.
Eller har jag inga andra alternativ än att byta bakdiff som då drar med sig nya drivaxlar och hjulhub med nya fälgar?
Tack på förhand
27 september, 2016 kl. 11:52 #284431KvarnisDeltagareEdit skrev hyfsat fel..
Båda lådor har samma slutväxel det är fördelningslådan som skiljer
JDM 1
Euro 1.127 september, 2016 kl. 14:15 #284441leolulzDeltagareEuro lådor har 3.54 i slutväxel
Jdm har 3.9Du behöver mao en låda som har 3.54 i slutväxel det har med fördelninglådan att göra som är 1:1 i JDM och 1:1.11 i eurobilar
Hej!
Blev kanske lite kluddrigt i första inlägget. Att JDM och Euro bilarna skiljer har jag förstått. Men är det någon skillnad mellan US och EU bilarna?
Men om nu slutväxeln är 3.54 så borde ju den från 06ans STI passa då den också har 3.54 i slutväxel.
27 september, 2016 kl. 17:57 #284433KvarnisDeltagareAlltså det du måste ha koll på är modell numret på den låda du ska köpa.
Sedan använder man Google;)Är slutväxeln samma som din diff funkar det.
27 september, 2016 kl. 18:59 #284436Christian SDeltagare01 wrx har väll 3,90 i utväxling i bakdiffen precis som på oldage wrx/gt? isåfall måste du ha en jdm låda för att få samma utväxling i fram och bakdiff (3,9) för tar du en europa låda som har 1:1.1×3,9 så får du 4,29 och då kommer du paja mittdiffen välldigt fort.
här kan du kolla upp lite utväxlingar på några olika lådor http://spda-online.ca/content.php?45-Transmission-ChartKvarnis:-> det var en jdm låda stefan monterade i straten när han byggde om den till 6pet utan att byta bakdiffen.
28 september, 2016 kl. 05:57 #284432KvarnisDeltagareGT har 3.54 i bakdiffen !
Lådan Straten hade var i min GT bil innan, som jag byte till Euro 6-vxl
Euro och JDM har samma final drive men det som skiljer är fördelninglådanGam STI’n körde dock med 4.44 och 4.11 har även förekommit
28 september, 2016 kl. 06:13 #284442leolulzDeltagareDet som jag läst mig till verkar vara 3.54 i bakdiffen
Ska se om jag kan hitta något produktnummer på växellådan så löses ju frågan rätt så lätt. Kan man se något produktnummer från motorrummet?
28 september, 2016 kl. 16:07 #284437Christian SDeltagareSka se om jag kan hitta något produktnummer på växellådan så löses ju frågan rätt så lätt. Kan man se något produktnummer från motorrummet?
sitter en klisterlapp med växellådsnr på kanten av lådan vid startmotorn.
28 september, 2016 kl. 16:35 #284443leolulzDeltagareTack för tipset!
Har en TY754VN2AA så då är det 3.9FD. Vilka växellåder klarar runt 350whp? Funkar JDM lådorna? Kanske finns 5 växlade som orkar det?
EDIT: Vilka siffror är det jag behöver kolla på/ta hänsyn till i listan du länkade?
28 september, 2016 kl. 18:37 #284434KvarnisDeltagareSkulle köpa 6-petat, en 5-vxl kommer för lr senare rasa
29 september, 2016 kl. 05:46 #284438Christian SDeltagareTack för tipset!
Har en TY754VN2AA så då är det 3.9FD. Vilka växellåder klarar runt 350whp? Funkar JDM lådorna? Kanske finns 5 växlade som orkar det?
EDIT: Vilka siffror är det jag behöver kolla på/ta hänsyn till i listan du länkade?
det du får ta hänsyn till är vilken utväxling det är i bakdiffen och anpassa valet av växellåda efter det.
dom 6 petade sti lådorna klarar mycket effekt, den drivlinan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti som hade ca 580hk och det finns dom som kör med ännu mer effekt utan problemd—0.o—b
29 september, 2016 kl. 07:19 #284440FiddeFulingKeymaster6 petat e ju sjukt tufft.. men man skall nog inte vara för snabb på att döma ut den 5 växlade. Som många har sagt om och om igen.. om man undviker banzaii starter o karate växlingar så håller de för mer än man tror 🙂
Hightone (WRX -02) här på forumet har någonstans runt 350WHP E85 i sin o kör USDM 5 pet året runt :rolleyes:
men de e ju klart, en 6 petad är ju en mycket bra investering d—0.o—b
29 september, 2016 kl. 08:14 #284444leolulzDeltagaredet du får ta hänsyn till är vilken utväxling det är i bakdiffen och anpassa valet av växellåda efter det.
dom 6 petade sti lådorna klarar mycket effekt, den drivlinan som sitter i min kommer ifrån en svensksåld 05 sti som hade ca 580hk och det finns dom som kör med ännu mer effekt utan problemd—0.o—b
Så kolumnen där det står T.R. spelar ingen roll? Såg bara att det står 1.1 och 1 på vissa av dem. Smyger gärna in med en extra fråga om vad T.R. betyder?
Men om jag förstår det hela rätt så borde isåfall en 6växlad från en STI 02-04 funka med bakdiffen?
UK/Europe/NZ Impreza WRX STi MY02-04 TY856WN*** 3.636 2.375 1.761 1.346 0.971 0.756 3.545 1.1 3.9 Viscous (4kgf) A.P. SuretracJDM lådorna verkar ju inte växa på träd som STI lådorna 🙁
29 september, 2016 kl. 08:22 #284435KvarnisDeltagareNej man behöver inte köpa en ny låda för 300Bhp
Men man bör nog vara medveten om det, och köper man låda rekommenderar jag att man investerar i en 6-vxl på en gång.Jag och rätt många jag känner har provar lite olika saker genom åren sedan 2000, jag säger inte att jag jämt har rätt. Men oftast finns det inte några genväggar till vad som håller tyvärr.
Det gäller även motorer etc, val av turbo agg etc
Vissa saker har dock utvecklats rätt bra genom åren bla ex ECUtek till bla Racerom etcSedan upplever jag att att newage lådor verkar vara en bätte konsruktion vs Classic 🙂
29 september, 2016 kl. 08:34 #284445leolulzDeltagareNej man behöver inte köpa en ny låda för 300Bhp
Men man bör nog vara medveten om det, och köper man låda rekommenderar jag att man investerar i en 6-vxl på en gång.Jag och rätt många jag känner har provar lite olika saker genom åren sedan 2000, jag säger inte att jag jämt har rätt. Men oftast finns det inte några genväggar till vad som håller tyvärr.
Det gäller även motorer etc, val av turbo agg etc
Vissa saker har dock utvecklats rätt bra genom åren bla ex ECUtek till bla Racerom etcSedan upplever jag att att newage lådor verkar vara en bätte konsruktion vs Classic 🙂
300Bhp verkar vara det de orkar med vid hård körning, nu siktar jag mot 350WHP, strax över 400 i motorn(?). Så en 6 växlad blir det, vilken vet jag inte, det jag försöker forska mig till 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.