- Detta ämne har 9 svar, 1,310 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2009 kl. 20:52 #16051Janne248Deltagare
Ok, ämnet verkar heltokigt skrivet, men jag är ute efter ett par sitta-fast-stolar tll våren. Dock vil jag montera vanliga tre-punktsbältet så det går att använda säkert även om man inte är så stor över midjan, dvs jag skulle vila montera så som på bilden nedan.
http://www.bilsport.se/img/custombilder/s_4af1fa241f6e8.jpeg
Bortse från det blå bältet, utan titta på vanliga. Bältet går genom stolen och på förarstolen kan man se hur “bältemonjängen” är monterad genom hålet i stolen.Har tittat på Sparco Evo, Evo 2 plus mfl (bra priser nu på Realcar) men frågan är, kommer man kunna montera “bältemonjängen” på vetigt sätt? Få genom själva bältet är inte svårt, men infästningen.
Någon som har idéer?
9 november, 2009 kl. 02:45 #163147tendencyDeltagareHm, jag har Sparco Evo och har alltid monterat på utsidan enligt min bild nedan. Skulle nog också behöva få bältet mer an mot midjan, så att säga.
Stolarna på din bild ser ut att vara någon slags Evo-kopia där de har lossat delarna i hårdplast som sitter i hålen, för att på så vid kunna föra igenom “bältesmojängen” (ja, vad ska man kalla dom?), eftersom stolsmaterialet är mjukt och säkert ger efter. Borde väl gå att plocka bort på original Evo-stolar också! Ska kolla upp det!
http://www.impreza.nu/expo/albums/GT-sedan-1999/ImprezaGT1999_OMPSparcoEvo_009_copy_001.sized.jpg
Imprezan i garaget9 november, 2009 kl. 02:53 #163148tendencyDeltagareUtsidan av stolen är ju såklart av väldigt hård plast, så att materialet skulle ge efter misstog jag mig för. Försökte med händerna plocka loss de svarta hårdplastdetaljerna, men det kändes som att man skulle ha sönder dom. Genomföringen borde gå lättare om man får bort dom, det ger väl lite mer utrymme att klämma in “bältesmojängen”.
Men… den är ju av metall, ganska rak sådan. Och för att få in den genom hålet, så måste man nog böja metallen.. Det är åtminstone inte jag så sugen på, eftersom originalstolen används också. Men om man kan köpa en begagnad “bältesmojäng” att bända/vinkla kanske? Metallen borde väl vara tillräckligt hållfast även efter en sådan åverkan, säkerhetsmässigt?
Imprezan i garaget9 november, 2009 kl. 07:29 #163146Adam KDeltagareSparco crono, som är en icke fia-licensierad (men det gör väl inget) skalstol (finns som recliner också, så du inte köper fel!) har ganska låga kanter så bältet kan komma nära kroppen fast det går ovanför kanten. Men man sitter iallafall klart stadigare än i oe-stolarna.
On the subject, såfunderar jag i liknande banor, men funderar på stålrörsstol för jag tänker mig att de andas bättre än de uppenbarligen vatten (svett) täta glasfiberstolarna. Nån som vet?
9 november, 2009 kl. 09:56 #163149MariaimprezaGTDeltagarejag har en recarostol i min skyline, funkar utmärkt med de vanliga bältet. Lite trångt i själva delen där man spänner fast sig bara.
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org9 november, 2009 kl. 10:32 #163141Janne248Deltagarejag har en recarostol i min skyline, funkar utmärkt med de vanliga bältet. Lite trångt i själva delen där man spänner fast sig bara.
Har du bältet monterat “genom” stolen så som jag vill, förstår inte…
9 november, 2009 kl. 10:33 #163142Janne248DeltagareJag får väl slå en signal till Farbro Sellholm och hör om han kan bygga något om jag köper stolar av han..
Tänkte om någon gjort något liknande här… eller sett något.
9 november, 2009 kl. 19:35 #163143Janne248DeltagareDessa Recaro kanske har större bälteshål, men är mycket dyrare..ca 2000.- mer per stol än för Sparco.
http://rallyimport.jetshop.se/pub_images/original/pole_UU11_645.jpg
14 november, 2009 kl. 12:30 #163144Janne248DeltagareKanske skulle fått tag på ett par sådana hära….
http://stadium.weblogsinc.com/autoblog/hirezpics/sti_speccrar_11.jpg
15 november, 2009 kl. 04:56 #163145Janne248DeltagareNån i USA som installerat Recaro Pole Position i en Impreza på det sätt jag vill:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.