› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Störande ljud. Tillbaka på ruta ett.
- Detta ämne har 10 svar, 1,690 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av
important.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2014 kl. 15:48 #31672
Sv3nsken
DeltagareHejsan kamrater!
Jag har under en tid gått och dragit med ett irriterande ljud från högerfram. Ljudet kan kort & gott sammanfattas som en blandning mellan ett malande och ett vinande ljud med något enstaka knäpp eller knaster i. Ljudet följer hastigheten, men låter mestadels i farter kring 40-60, oberoende av underlag (grus, asfalt).
Jag har prövat att köra bilen på lift, med alla hjulen i luften i farter upp till 100 och på alla växlar utan att ljudet uppstår.
Jag har också prövat att köra med sommarhjul (18″) och då blir ljudet tystare, men inte tyst.
Jag har också prövat alla hjul på alla tänkbara ställen (org. 17″) och det låter lika, så inga fel på däcken.
Hjullagren känns bra, både i sidled samt med roterande hjul och en hand på fjäderbenet.Så jag har två frågor.
* Kan ett hjullager vara kasst trots att det inte glappar eller känns i fjäderbenet?
* Någon som har någon annan idé? Jag är öppen för alla förslag! Bilen har varit på verkstad utan att de hittade något.Stavfel bjuds det på som vanligt 🙂
/Jonatan
7 januari, 2014 kl. 16:47 #264070Nikke McRae
DeltagareEn kass drivknut kan knäppa och knastra, men jag har aldrig haft någon trasig drivknut. Hjullager däremot. 😛
Hjullagren kan vara luriga ibland. Hade min på verkstad ett flera gånger, då jag var tvärsäker på att det var hjullagret, men de inte kunde hitta att det var det (även fast de lyssnade med stetoskop på hubben).
Har haft lite olika oljud, men oftast har det varit ett gnällande/gnisslande.
En gång var det hjullagret på passagerar sidan, fast det lät som förarsidan.Oftast brukar man känna det i fjäderbenet när man snurrar på hjulet, men ibland krävs ett att bilen står med belastning på hjulen för att ljudet ska komma. För att vara riktigt säker så får man ta ur drivaxeln.
7 januari, 2014 kl. 17:55 #264078STi2003
DeltagareHade samma problem, höger fram också. lyfte bilen & lyssnade men hördes ingenting.
snurrade hjulet å kände på fjädern men även där var det ingenting.
Bytte hjullagret, helt grymt efter det.
Mvh
9 januari, 2014 kl. 04:16 #264075Sv3nsken
DeltagareOkej tackar grabbar!
Min erfarenhet av trasiga hjullager är att det låter mer när man svänger.
Svänger man höger och det låter är det vänster hjullager och tvärtom. Men denna gång låter det lika mycket oavsett rattutslag. Men som sagt, det kan ju bete sig olika.Hjullagren på STi med 114,3 (-06a) är inte pressade om jag förstått rätt? Utan man lossar fyra skruv i hubben och byter hela navet inkl lager, eller är jag ute och cyklar?
9 januari, 2014 kl. 04:22 #264071Christian S
Deltagare9 januari, 2014 kl. 07:46 #264076Sv3nsken
Deltagareser ut at vara så ja
http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5593&cat=96&sub=183&sec=403&var=39&dc=0&gen=&searchKey=Exakt så jag hade för mig att det var.
Någon som har tips på bra ställen att beställa från?
Sidan du länkade hade ju bra pris jämfört med subaruhandlarn jag har kontakt med.
Finns det vettiga/bättre alternativ till originallager?9 januari, 2014 kl. 15:39 #264072Christian S
DeltagareExakt så jag hade för mig att det var.
Någon som har tips på bra ställen att beställa från?
Sidan du länkade hade ju bra pris jämfört med subaruhandlarn jag har kontakt med.
Finns det vettiga/bättre alternativ till originallager?tipset är väll att beställa därifrån.
att dom har bra priser jämfört med att gå till en subaru verkstad/butik här i sverige är inte så konstigt då dom ska ha hutlöst betalt för grejerna, ibland kan det vara nästa ½ priset att köpa grejerna ifrån england.
om du kollar runt här på forumet så kommer du märka att det är många som rekomenderar att köpa grejer därifrån.9 januari, 2014 kl. 19:01 #264077Sv3nsken
Deltagaretipset är väll att beställa därifrån.
att dom har bra priser jämfört med att gå till en subaru verkstad/butik här i sverige är inte så konstigt då dom ska ha hutlöst betalt för grejerna, ibland kan det vara nästa ½ priset att köpa grejerna ifrån england.
om du kollar runt här på forumet så kommer du märka att det är många som rekomenderar att köpa grejer därifrån.Ja det var ju nästan halva prislappen, då byter man ju båda istället 😉
J-spec’s lager, är dom något att ha? Originalutförande är väl inte samma som originaldel.. http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/subaru/impreza-06-07/drivlina-11/hjullager-fram-impreza-wrx-sti-2006-2007.html
9 januari, 2014 kl. 21:11 #264073Christian S
Deltagareingen aning hur dom är. nej orginalutförande är inte samma som orginaldel.
sen blir det något billigare att köpa orginallagret ifrån importcarparts också.13 februari, 2014 kl. 21:27 #264074Tobben
DeltagareEn kass drivknut kan knäppa och knastra, men jag har aldrig haft någon trasig drivknut. Hjullager däremot. 😛
Hjullagren kan vara luriga ibland. Hade min på verkstad ett flera gånger, då jag var tvärsäker på att det var hjullagret, men de inte kunde hitta att det var det (även fast de lyssnade med stetoskop på hubben).
Har haft lite olika oljud, men oftast har det varit ett gnällande/gnisslande.
En gång var det hjullagret på passagerar sidan, fast det lät som förarsidan.Oftast brukar man känna det i fjäderbenet när man snurrar på hjulet, men ibland krävs ett att bilen står med belastning på hjulen för att ljudet ska komma. För att vara riktigt säker så får man ta ur drivaxeln.
Det jävla ljudet som du hade i första länken, så kan det låta bak ifrån min gt ibland eller iof mer än ibland :mad:, trodde att det är min coilovers som låter när man kör men det kanske är hjullagret då??
14 februari, 2014 kl. 12:21 #264079important
DeltagareDetdär klonket är garanterat diffen som är för dåligt chimsad efter några år. Gnället vettetusan. hör du om det kommer från (hjullagerhusets område) eller innifrån diffen? låter typ som en torr skuren å sprucken packbox utan smörjning eller nått 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.