SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Storlek på insugsslang/luftfilterslang

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    goffemannen
    Deltagare

Hejsan. Är det nån vänlig skäl som kan svara på min fråga? Jag vill veta om det är samma storlek på de 2 olika ställena på bilden nedan. Bilen i fråga gäller en Impreza Sti Type R version 5 -99. Vet inte om det är samma på en vanlig GT men tror det.

Anledningen till att ja frågar är att ja har inte fått min bil än men tänkte köpa lite delar som jag kommer behöva. Så ja behöver veta storleken så ja vet va ja ska ha för storlek på anslutningen till filtret osv.

http://www.djfoto.se/bilder/subba/luftfilter.jpg

alrik
      Deltagare

Är inte samma storlek på A och B.

A är 3,5 tum och B är 3 tum. Jag köpte en reducering på do88.se Dock verkar dom inte ha kvar den reduceringen längre.

Är dessutom samma lika på Type R och GT av samma årsmodell.

/Mikael – Type R -99

goffemannen
        Deltagare

Är inte samma storlek på A och B.

A är 3,5 tum och B är 3 tum. Jag köpte en reducering på do88.se Dock verkar dom inte ha kvar den reduceringen längre.

Är dessutom samma lika på Type R och GT av samma årsmodell.

/Mikael – Type R -99

okej. För ja funderar på om ja ska sätta ett rör vid b å sen sätta filtret på de. eller om ja ska sätta ett rör vid b å sen reducering å rör ner till 3″ sen filtret där på.

ska tillägga att ja ska köra med simtek så ja ska inte ha nån LMM

goffemannen
          Deltagare

satt å funderade lite idag på hur ja ska göra. Det blir nog att ja köper en 3″ aluminium böj på 45grader å sättar istället för den korta slangen. Sen så förlänger ja med ett rakt rör å sen filtret på där. Tror det blir kanon.

goffemannen
            Deltagare

eller va tror ni här på forumet? Kommer det funka bra att göra så?

Turbovin
              Deltagare

Det funkar säkert men du måste ha en bit 3″ slang mellan inloppsrör och din aluböj också i såna fall. Det är lite svårt att säga om det funkar om man inte provar på plats.

goffemannen
                Deltagare

går det inte sätta röret innuti vid anslutning B på bilden??

Turbovin
                  Deltagare

Nope i den änden av inloppsröret är det hårdplast och det är även metallhylsa invändigt. Du drar ju fast slangen utanpå den.

goffemannen
                    Deltagare

Nope i den änden av inloppsröret är det hårdplast och det är även metallhylsa invändigt. Du drar ju fast slangen utanpå den.

hmm okej..tänkte att det borde funka iom orginal sitter så =)…Men är det som du säger så får ja sätta en slang utanpå sen röret i den.

goffemannen
                      Deltagare

men hur kan orginal sitta i de röret om det är hårdplast och metallhylsa invändigt??

Torgan
                        Deltagare

Jag satte iaf en 45graders siliconreducering utan på org plast slang sen ett alurör å en silicon reducering till på mitt hks filter.
                          bild–> http://www.garaget.org/?car=159497&image=1773044

Sen inte att glömma biltemas ”ur snygga” klammer;)

goffemannen
                          Deltagare

Du har ju inte lika dant som de är på min. Jämför röret in mot turbon vid anslutning b så ser du att de inte är lika dana. Din är ju en 03a liksom =)

Torgan
                            Deltagare

std på min går plaströret från luft burken och turbo inlettpipet utanpå liknade som på din! sitter en stålhylsa inne i inlettpipen för att de inte ska dras ihop när man drar klamret. Så det är bara att skarva med en slangstump av rätt storlek (tror jag hade 2,75″ som gick upp till 3″) å dra utan på org inlettpipe å till ditt alurör:)

Turbovin
                              Deltagare

Ja LMM-slangen dras ju naturligtvis fast ovanpå turbons inloppsrör.

goffemannen
                                Deltagare

ja fan..nu när ja verkligen zoomar in på bilden så ser ja det..bilden har lite dålig upplösning. För tittar man snabbt utan å zoom ser det ut som lmm slangen sitter innanför inloppsröret till turbon..men då vet jag. En 45graders 3″ slang där sen ett 3″ rör sen filtret där på.

Eller en rak 3″ slang. sen en 45graders 3″ rör böj i där sen filtret rakt på det.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.