› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Storlek på vinterdäck???
- Detta ämne har 11 svar, 1,205 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2005 kl. 10:02 #5405
daniel83
DeltagareHejsan!
Vet att det är fel tid att fråga men vill veta ändå.
Ni som kör med dubbat vad har ni för storlek på era däck?”proffsen” säger att man ska ha ett smalt däck för bästa grepp.
Men kollar man regbeviste så står det 205/50 för att
hastighetsmätare ska visa någolunda riktigt.Hur resonerar man i den situationen?
5 april, 2005 kl. 10:18 #72563modulated
DeltagareSkall du åka lagligt så är det 205/50/16″ som gäller.
Jag åkte senast på 185/65/15″ och det funkade ju fint. (kanske något
större omkrets än normalt men ändock under fem procent.)// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
5 april, 2005 kl. 10:33 #72559SecretAgentMan
DeltagareDet har med fälgar och rullomkrets att göra, ingen bryr sig i om du åker på en annan storlek än vad regbeviset säger, så länge man inte fipplar för mycket med rullomkrets och spårvidd.
Vinterdäck, nu? 😀
/J
5 april, 2005 kl. 12:50 #72567Mats
DeltagareExakt min åsikt. Dubben skjuter du ändå iväg när du vill ha lite roligt nån eftermiddag. Jag körde två vintrar med dubbfritt och jag är mycket nöjd med Continentaldäcken!
Mats GBG
Svart e snyggast5 april, 2005 kl. 13:49 #72569FeA
Deltagare>Öhhmm say WHAT?
>
>Jag har tappat 3 dubb på mina däck… kört ungefär 600mil i
>vinter varav minst 40 mil är på isbana.
>
>Resonemanget att man inte behöver dubb håller inte om du ska
>leka på is och vill ha bättre kontroll 🙂
>
>Körde ifrån en EVO8(som hade dubbfritt) som skit på isbana,
>sen att han åkte av 20 gånger på 10 varv talade oxå för vem
>som hade bäst däck 😀
>
>Jag har kört med dimensionen 205-55-16, Nokian Hakkapelitta 4
>och det har funkat kanon!Det beror väl kanske lite på vart man bor i landet oxå…
Har kört 2 vintrar på mina dubbdäck nu, och det finns inte en enda HEL dubb kvar. Visst, dom flesta sitter kvar – men gör ingen nytta.
Då åker jag till typ 85% på saltade vägar.Har alltid tigigare åkt på det dubbfria däcket ”Blizzak” och var mycket nöjd med det. Så till nästa vinter så blir det dubbfritt för min del.
Sen så kan man inte ens jämföra greppet mellan dubb & dubbfritt på sjön, självklart så är det sjuuuk skillnad!
5 april, 2005 kl. 23:23 #72564Lt Dan
DeltagareAtt köra dubb i stokholm tycker jag e helt vansinigt. Har provat båda och dubben e totalt värelösa här förutom de 2-3 timmarna på morgonen innan jobbet före skrapgubbarna hunnit ut å pajjat nysnön. Nästa år blire isdäck på fritiden 🙂 🙂 🙂
ltd
19 december, 2005 kl. 06:19 #72560Manor
Deltagare>Nix.men måste skaffa till nästa vinter. har friktionsdäck
>just nu.Dubbfritt är toppen…varför köra med dubb då det inte behövs.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72565Lefty
Deltagare>>Nix.men måste skaffa till nästa vinter. har friktionsdäck
>>just nu.
>
>Dubbfritt är toppen…varför köra med dubb då det inte
>behövs.
>
>mvh Mats NÖhhmm say WHAT?
Jag har tappat 3 dubb på mina däck… kört ungefär 600mil i vinter varav minst 40 mil är på isbana.
Resonemanget att man inte behöver dubb håller inte om du ska leka på is och vill ha bättre kontroll 🙂
Körde ifrån en EVO8(som hade dubbfritt) som skit på isbana, sen att han åkte av 20 gånger på 10 varv talade oxå för vem som hade bäst däck 😀
Jag har kört med dimensionen 205-55-16, Nokian Hakkapelitta 4 och det har funkat kanon!
19 december, 2005 kl. 06:19 #72566Lefty
DeltagareJag ville påpeka att även fast det är på sjön där det är halkigt precis som det kan vara i trafiken så är dubbdäcken överlägsna!!! Hoppas ni förstår vad jag menar. Alltså gränsen till när det släpper är mkt lättare att ”märka” och ”känna” när man kör med dubbdäck… det rasslar friskt med dubbdäcken när det släpper… hur brukar dubbfria däck låta när det är på G att släppa ? 🙂
Collin har skrivit en bra krönika om detta…!!!
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,614286,00.htmlKöp DUBBDÄCK om du vill ha kontroll och snåla inte… ett dyrare däck kan löna sig i längden! Hakka 4 rekommenderas starkt!
Har många exempel på polare som kört 3000mil med dessa däck och de håller fortfarande god styrsel och ändå bara tappat enstaka dubb.
Köper man ett billigare däck så får man räkna med att det flyger dubb vid hårdare körning.Och för guds skull… kör in däcken först 🙂
Resonemanget att man inte behöver dubbdäck är ganska dåligt oftast får man höra ” Det var bara en dag som det var halt”… och vad gör man då just DEN dagen… då det är så halkigt och man hade verkligen behövt dubben… man kanske leker och ja då kanske man sitter där i trädet och ångrar sig rejält.
Det är inte för INTE som vi norrlänningar rent av skrattar åt hur mkt folk som kör i diket i södra sverige under vintrarna 🙂 Särskilt denna vinter. Fast nu är ju många på detta forum vana vid vinterkörning då dom fått träna hårt på isbanan 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #72568daniel83
DeltagareNix.men måste skaffa till nästa vinter. har friktionsdäck just nu.
19 december, 2005 kl. 06:19 #72561Manor
Deltagare>Jag har tappat 3 dubb på mina däck… kört ungefär 600mil i
>vinter varav minst 40 mil är på isbana.
>
>Resonemanget att man inte behöver dubb håller inte om du ska
>leka på is och vill ha bättre kontroll 🙂
>
>Körde ifrån en EVO8(som hade dubbfritt) som skit på isbana,
>sen att han åkte av 20 gånger på 10 varv talade oxå för vem
>som hade bäst däck 😀
>
>Jag har kört med dimensionen 205-55-16, Nokian Hakkapelitta 4
>och det har funkat kanon!Dubbfritt har jag kört i 6 år med Imprezan och har nästan aldrig saknat dubb. På sjöis finns det betydligt bättre saker än dubbade däck (typ spikdäck :D).
Det är kalas att kunna sätta på de dubbfria däcken INNAN snön kommer, samt att kunna avvakta ett tag in i april innan sommardäcken sätts på. Att bilen går tystare, mjukare samt drar mindre bensin än de ”feta” sommardäcken är bara ytterligare ett plus. Dubbdäck låter skitmycket och sabbar vägarna.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72562Manor
Deltagare…om Collin säger något så ska man göra tvärtom…det är allt en riktig tok den där snubben :P.
Du har helt rätt i att dubbdäcken greppar bättre än dubbfritt i de flesta fall. Dock åker jag typ motorväg 7 mil per dag, och det har bara varit läskigt någon gång under dessa 6 år när det var rejält moddigt (dubbdäck hade inte heller hjälpt den dagen)…i övrigt är de dubbfria däcken överlägsna i bl.a komfort. Bara det faktum att man sätter på dubbfria däck INNAN snön kommer ger ju en viss säkerhet mot de som vill ”spara” på dubbdäcken tills snön verkligen kommer (och därefter kämpar med däckbyte i slasket).
Jag har många kompisar i Norrland (Jämtland) som kört dubbfritt längre tid än jag har gjort, så att dubbfria däck bara skulle vara något för ”söderkisar” stämmer inte heller. Många har även där beklagat att dubben släppt och att däcken har dålig livslängd (Gislaved och Nokia).
Det kanske är så att man håller igen lite grann med dubbfria däck, och av den anledningen får lite större marginaler (och hållbarhet).
Som sagt dubbdäck är bättre på mycket, men sett ur ett totalperspektiv för mig så vinner de dubbfria däcken med hästlängder.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.