› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Större bromsar fram till GT-00
- Detta ämne har 22 svar, 2,306 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
18 september, 2006 kl. 05:28 #74056
SecretAgentMan
DeltagareViktigt när man byter ok är att bromsbalansen fram/bak bibehålles. Detta påverkas av kolvdiameter i oket och skivans diameter. Kolla upp att D2 har ett matchat kit till Imprezan med de bakbromsar du har, om du testar.Det finns även kit med större skiva där man behåller originaloken med en distans. Här blir bromsbalansen också påverkad eftersom kolvarna fortfarande är lika stora men hävarmen blir större. Man flyttar alltså fram mycket av bromsandet även om det finns grepp kvar bak. Detta kan i slutändan innebära att den fördel längre hävarm utgör helt går förlorad./Claes
Absolut! En viktig detalj, numera med sti-bakaxel på Silverpilen (och de större bremboprylarna bak) sä är den betydligt mera stabil under inbromsning, med mindre tendens att stå på näsan.
Tidigare körde jag Ferodo DS2500 i originalbromsarna bak, och det hjälpte upp balansen med, men inte lika bra som det är just nu. 🙂Det beror också på vad man trivs med, vissa (KN :D) gillar när baken är ”lätt” och åker gärna på lite sladd.
/J
18 september, 2006 kl. 05:55 #74074APP
DeltagareSynd när folk uttalar sig om produkter utan att ha den senaste informationen. 🙁 D2 hade kvalitetsproblem i början, ja. Dom har ryckt upp sig VÄSENTLIGT och att säga att det är skräp idag är helt fel! x(
Jag är övertygad om att dom som inte vill lägga ut 25k-30k på bromsar blir mycket nöjda med D2´s produkter. Vi säljer 330mm kitet för 12.945kr plus frakt och det skulle jag vilja säga är MYCKET prisvärt!
Om ni är intresserade av att vara med i gruppköpet så är det bara att anmäla sig i tråden under avdelningen Sponsornyheter. 🙂
Mvh Perra
18 september, 2006 kl. 11:22 #74066Impreza112
DeltagareHej
Möjligt att de bättrat vissa saker, så att de inte går sönder.
Men fortfarande inga bra utprovade prylar.
Och ja jag vet var jag pratar om.
Jag satt senast för ca: 1månad sedan och drack ett par öl här hemma med en vän från Holland.
Han är nämligen general agent i Europa för många stora märken som Invidia, Injen, Rotora osv osv.
Han hade bara ett tag innan suttit i möte med D2 och vet exakt vad han pratar om, då han har all fakta på bennen.
Jag tror inte ni på APP har varit och besökt D2s tillverkning.(Rätta mig om jag har fel).
Han gjorde för skojs skull en test med D2 coilovers på en Honda S200, och ja de gick sönder.
Vissa har tur att det håller kanske, men att kalla det prisvärt vet jag inte bara för att det är ett lågt pris.
Jag her ett uttryck och det lyder, Jag är för fattig för att köpa billiga produkter.
Och Per på APP du ska inte ta detta personligt, då jag inte klagar på dig/ er utan D2s produkter. Ni verkar i övrigt sälja bra produkter.Mvh/Christian
18 september, 2006 kl. 11:27 #74067Impreza112
DeltagareSedan måste jag bara säga att 25-30k behöver man inte lägga.
Rut 17k räcker ca: för ett 330kit från stoptech och Rotora.
Och då är det testade saker som är avstämda.
Och om jag förstod rätt så var alternativet Jerry tog upp ännu billigare och fullt bra.
Mvh/Christian18 september, 2006 kl. 11:57 #74060Strat
DeltagareRotora har väl inte tvådelade, flytande skivor i sina kit? Eller har jag fattat fel?
330mm AP/Alcon kit kostar drygt 22′ från Sellholms. 305/308 lite billigare då.
17k för Stoptech? I USA möjligen, men då tillkommer lite frakt, moms och tull.
/Claes
18 september, 2006 kl. 13:01 #74068Impreza112
DeltagareTjena Strat.
Jo det finns, men mina är inte det pga att det är en gamal modell.
Men när det blir nya skivor så hamnar det på.
Polaren monterade sina nya Rotora 2-delade för ett tag sedan.
Har inte Stoptech priser i huvudet men hade för mig att det kostar liknande Rotora.
Jag ska kolla med Streetpower vad ett Stoptech kostar. Dom säljer det också.
Jaså Ap alcon är så dyra hos Selholm.
Då kan man ju köpa Ap 6kolvs billigare om jag inte fattar fel.
http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/general/entrancehome.asp
Kostar ju under 20k18 september, 2006 kl. 13:16 #74075APP
DeltagareNja, £1363 (vilket är det billigaste kitet fram till Imprezan) plus Engelsk moms blir ca 22100kr plus frakt… Det är ca 10k dyrare än D2 och ja, då kallar jag D2 för prisvärda.
Jag tänker inte börja någon pajkastning utan bara konstatera att det är klart att det finns ett motstånd från dom ”etablerade” tillverkarna mot att det kommer billiga uppstickare från Asien som konkurrerar på deras marknad. 🙂 😉
Mvh Perra
18 september, 2006 kl. 15:11 #74057SecretAgentMan
DeltagareRotora har väl inte tvådelade, flytande skivor i sina kit? Eller har jag fattat fel?330mm AP/Alcon kit kostar drygt 22′ från Sellholms. 305/308 lite billigare då.17k för Stoptech? I USA möjligen, men då tillkommer lite frakt, moms och tull./Claes
330 är för stylingfjollorna med mesiga belägg…som inte gillar att åka isdäck. 😉 😀 😛
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.