› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Större Turbo, Hjälp!
- Detta ämne har 15 svar, 3,984 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av
ted.nilsson.7.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2015 kl. 09:22 #33593
ted.nilsson.7
DeltagareHej!
Har en Subaru impreza gt -00 som är original i motorn. Det som är gjort på den är följande.
3″ från turbon.
extraktor grenrör + större uppipe.
Frontmatad IC större.
walbro 255 pump.
6 Puckad sinterkoppling.Jag själv har bara bytt grenröret och uppipen.
Undrar nu då om det är värt att slänga i en större turbo? Och om motorn orkar med? Jag kör med original turbo som laddar 1,2.
Om nu motorn skulle palla mer tryck, vad tycker ni jag ska köra för turbo istället? eller ska jag börja någon annan stans?
Tacksam för svar! Tips och trix! 🙂
Mvh Ted!
6 april, 2015 kl. 09:34 #276030TomK
DeltagareDet är nästan som upplagt för att rensa lådan.
Först den 6 puckade sinter kopplingen som är ganska onödig. Sen om du skaffar större turbo så kommer vridet bli ett problem förr eller senare. Så budgetera om du tycker det är värt att uppgradera lådan sen också.6 april, 2015 kl. 10:23 #276034ted.nilsson.7
DeltagareDet är nästan som upplagt för att rensa lådan.
Först den 6 puckade sinter kopplingen som är ganska onödig. Sen om du skaffar större turbo så kommer vridet bli ett problem förr eller senare. Så budgetera om du tycker det är värt att uppgradera lådan sen också.Oh fan, så det är lådan som kommer ta stryk av en större turbo… Men det är väl väldigt onödigt att byta koppling när sintern sitter där? satt på när jag köpte bilen, så har inte grubblat över det någonting.
Tack för svar! 🙂
6 april, 2015 kl. 14:30 #276031Igge
DeltagareElaka starter och mycket vrid är det som dödar lådan, det ena levererar kopplingen, det andra skulle en turbo fixa.
Men sen finns det ju de som kör med original låda och många kusar, men man får vara beredd att det kan gå illa.
Så länge du är medveten om risken får du ju bestämma själv 🙂
Personligen skulle jag lägga pengarna på väghållning, mer nöje för pengarna i mina ögon.
Men ska du uppgradera är det ju smidigt att köpa en turbo från en STi.
Jag har en vf35 i min STi och den gillar jag, levererar tidigt ladd, vilket iofs är elakt mot lådan 😛
6 april, 2015 kl. 16:17 #276035ted.nilsson.7
DeltagareHar ganska bra väghållning redan, D2 coils som varit inne på verksta o blivit inställda på rally tydligen, stenhård och sånt där. ( vet inte själv vad det handlar om, Men kan ligga hårt i kurvor!) Var förra ägaren som sa detta. En gammal skolkamrat till mig så litar på de 🙂
Så en vf35 från sti rekommenderar du då? Medveten om risken nu, trodde innan att det skulle ta mer på motorn än lådan faktiskt…
Tack för svar! 🙂
6 april, 2015 kl. 16:26 #276033kinugawa
DeltagareJag hade en td06-20g på en 2,0. Va riktigt nöjd med spoolup och powern. Man rasar en gt-låda med orginaleffekt om man inte kör med förstånd.
Dom håller för en 20g turbo om man inte slänger i växlarna och inte dumpar kopplingen som en idiot.
Men tycker du om att göra det så håll dig till åtminstånne orginal.6 april, 2015 kl. 16:35 #276036ted.nilsson.7
DeltagareBlir ju ganska hårda växlingar när man köttar lite! kan ju inte ligga å små fisa hela tin. har hållt hittills så… men ska leta lite efter en vf35 turbo. Får se lite vad det blir. Kanske blir så att man struntar i att byta ändå.
Tack för svar! 🙂
6 april, 2015 kl. 17:34 #276032Igge
DeltagareDet går ju alltid att investera i krängningshämmare, bussningar, anti lift kit och klibbigare däck 🙂
Bra stolar gör mycket för körupplevelsen också 🙂
Edit: så dumt av mig:
Den klokaste investeringen är bensin, underhåll och körningsavgifterTesta konbana om du inte redan gjort det, jag älskar det! Bana är också kul, men konbana är enligt mig roligare 🙂
7 april, 2015 kl. 04:26 #276037ted.nilsson.7
DeltagareJo det finns mycket att investera i. Får nog allt vänta med turbo ett tag till 🙂
Vad heter du då rallyjohan? Solberg eller mäkinen? Eller du kanske kör t5?! :0
7 april, 2015 kl. 16:01 #276027Kvarnis
DeltagareDet jag kan säga det herrarna missat är att du bör mappa om bilen då du byt grenrör och fmic.
Om du du är villig att köpa en 6-petat låda när orginal lådan dör så kan du köpa i stort sett vilken VF tuebo som helst som suttit på 2l maskiner dvs upp till VF35
VF22 är den som ger mest effekt men är sämst för övrigt.Du bör nog snarast kontrollera knackningar&bränsl blandning.
Det behöver inte vara ett problem men MÅSTE kollas upp.
Sen kan en FPR vara en bra ide då du antaligen kommer bottna spridarna vid mappning.7 april, 2015 kl. 17:24 #276038ted.nilsson.7
DeltagareInget av det, då jag inte kan utnyttja originaleffekten på kurviga vägar, ännu 🙂
De är bara att hålla stumt! hoppas på de bästa! 🙂
7 april, 2015 kl. 17:25 #276039ted.nilsson.7
DeltagareDet jag kan säga det herrarna missat är att du bör mappa om bilen då du byt grenrör och fmic.
Om du du är villig att köpa en 6-petat låda när orginal lådan dör så kan du köpa i stort sett vilken VF tuebo som helst som suttit på 2l maskiner dvs upp till VF35
VF22 är den som ger mest effekt men är sämst för övrigt.Du bör nog snarast kontrollera knackningar&bränsl blandning.
Det behöver inte vara ett problem men MÅSTE kollas upp.
Sen kan en FPR vara en bra ide då du antaligen kommer bottna spridarna vid mappning.Tanken är att jag ska mappa! men tänkte om man skulle fixa allt innan man mappar, så man slipper lägga dubbelt på mapp. Men tackar för svar iallafall nu får man bara se vad ekonomin säger och hur mycket man kommer orka med innan man vill sälja åbäket! 🙂
7 april, 2015 kl. 18:47 #276029-L-
DeltagareOriginalturbon tappar på höga varv, i mitten ger den mer än tillräckligt flås. Eftersom du ska mappa om bilen så kan du enkelt begränsa laddtryck på låga varvtal och låta den ladda på fullt högre upp. Att ge fullt flöde direkt lär döda lådan ganska omgående, speciellt nu när bilarna har blivit några år.
8 april, 2015 kl. 10:10 #276028Kvarnis
DeltagareDu tänker rätt att fixa turbon innan mappning, det är inget fel med det 🙂
Bara du är medd på vad det kan innebära för växellådan är det ju lungt, körde själv med vanlig låda ett bra tag innan den iofs dog 😀
Finns nog några VF2x turbo til slu är på forumet slå till på någon av dom och fixa en justerbar bränsletrycks regulator alt större spridare för att få ut mer av mappningen.
Sedan kan man som sagt ta det lungt med mitten vridet för att vara snällare mot lådan.
9 april, 2015 kl. 18:36 #276040ted.nilsson.7
DeltagareOriginalturbon tappar på höga varv, i mitten ger den mer än tillräckligt flås. Eftersom du ska mappa om bilen så kan du enkelt begränsa laddtryck på låga varvtal och låta den ladda på fullt högre upp. Att ge fullt flöde direkt lär döda lådan ganska omgående, speciellt nu när bilarna har blivit några år.
Okey, det borde dom som mappar kunna lösa eller? med att fixa när turbon ska ge fullt osv?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.