SSC Allmänt snack Allmänt småprat Story of my life, och historian om nya imprezan osv…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    moken
    Deltagare

Ja, vad säger man?
      Som många vet jagade jag impreza.
      Kollade på några men pris vs skick stämde inte överens, förrns jag fick ett email om en bil.
      Långt långt långt, info om precis allt som fanns att säga och lite till.
      Efter ett lika långt telefonsamtal kändes det som den var den rätte, så vi stämde träff.
      gled fram till bilen och wow, precis sånt skick jag eftersökte!
      En liten lackskada på fronten, nåt dörruppslag på höger bakdörr, thats it!
      En åktur senare var vi på det klara, vi ville ha den, jag och sambon.
      Säljaren besiktade bilen två dagar senare, i Måndags.
      Fick ett sms att den gick igenom, efter nåt mess fram och tillbaks pratade vi på luren och bestämde att jag skulle komma på Tisdag och köpa den.
      Klockan var väl kanske 1330 då…
      Klockan 15.00 hade det utlysts ett stort möte på jobbet (Ericsson i Nynäshamn) och spekulationerna gick varma om vad som var i görningen.
      Bonusen tänkte många, vi skulle få lite, och nu kanske dom skulle meddela att det blir lite extra eftersom vi gjort rekordvinst 2004!
      Klockan slog 1500 och där på en tillfällig scen stod han, höjdarn som raserade det mesta med orden ”Det är med stor sorg jag meddelar er att vi kommer stänga er fabrik och samtliga 463 personer är varslade”.

Nåväl, life goes on tänkte jag så jag gjorde slag i saken och åkte och köpte bilen i Tisdags.
      Hem, nöjd, nu ska här börja fixas.
      Var iväg idag och hämtade kamrem och oljefilter/olja för en service och åkte hem igen.
      Nu på kvällen tog vi oss en tur mellan tvättmaskinernas vändor i stugan, och då händer det…
      Påväg in i samhället igen kommer nåt stort hårigt upp ur diket, ett vildsvin! Stå på bromsen och ratta lite, men chanslös.
      Dunk säger det, och grisen springer oberörd iväg i backspegeln.
      Stannar på en busshållsplats och kliver ut.
      Dörrarna har numer fått en helt annan form, och så även framskärmen;(
      Mirakulöst nog verkar det som syns sen på bild ett på fronten vara skit som går bort, och även tröskel, kjol, dörrstolpen och resten bakåt verkar ha klarat sej.

Men istället för att lacka kjolar, vinge och sen trimma måste jag nu köpa dörrar, rikta framskärm och trixa…

Livet är fan ibland orättvist.

Men men, jag borde vetat bättre än att trotsa gud, kanske skulle använt pengarna till att lösa lite lån istället för att tro att allt skulle orda sej, sitter trots allt med ett lägenhetslån, ett bygglån för hus och privatlån till bilen.
      Att då tro att gudarna ska visa nåder när man precis blivit varslad var fel.

För dom som vågar se bilderna på eländet finns de här:
      http://200sx.kicks-ass.net/moken/img421e30fda124b.jpg
      http://200sx.kicks-ass.net/moken/img421e31152bf51.jpg
      http://200sx.kicks-ass.net/moken/img421e311c7ef6a.jpg
      http://200sx.kicks-ass.net/moken/img421e31237532d.jpg

Niklas
      Deltagare

Tråkigt men kom ihåg att det kunde varit mycket värre! Har du riktig tur kan du få tag på billiga dörrar på bildelsdatabasen (eller vad sidan heter). Du har trots allt vanligaste färgen på bilen.

Hur är det med försäkringar?

Kom också ihåg att du kommer ha det skoj till sommaren med din nyköpta bil. Femårspartajet, banträffar och annat bus med Imprezaklubben.

Försöker påminna om det ljusa när det är som mörkast.

christopher
        Deltagare

He heh he…. Sorry Möken men jag har svårt att hålla mig för garv:D 😉 . Du verkar ha flyt den här veckan;-) . Inne i ett stimm!!

Stanna hemma i morgon och ta det lugnt. Nu kan det bara bli bättre
          /
          fraSSe

moken
          Deltagare

—>Alien: Jag kör halvförsäkrat, så jag saknar alltså skydd om jag själv är vållande och vilt.
            Har tidigare resonerat som så att det bara är mitt eget fel om jag sätter bilen i ett dike, och att jag då får skylla mej själv istället för att bara ta det på försäkringen, men vilt hade inte skadat känns det som nu.

—>Frasse, nä inte stanna hemma imorrn, ringa runt till alla skrotar från jobbet där telefonen ändå är gratis blir det nog, kolla efter två dörrar att blåsa lack på.
            Men undrar vad dom vill ha för dörrarna. Polarn trodde på 1200kr/st ungefär, det var vad dom tog på hans jobb för ett halvår sen iallafall, men med dagarna som varit i bakfickan så lär priserna inte vara så humana för maj.

Yonaz
            Deltagare

”Räntefritt lån ur viltskadefonden
              Skulle Du råka ut för att köra på en älg eller annat vilt, kan Du få låna räntefritt utan borgen ur en särskild fond som förvaltas av FMK.
              Lånebeloppet är maximerat till 30 % av ett basbelopp (= drygt 11.820 kronor 2005) och skall amorteras på tre år.
              Har Du vagnskadegaranti eller vagnskadeförsäkring gäller denna. Då kan Du i stället låna för att täcka självrisken.”

Imp
              Deltagare

Detta svider nog nästan lika mycket för mig som för dig att se. Jag hoppas värkligen allt löser sig för dig och att både bil och jobb rullar på igen snart.

Mvh Jonne.

moken
                Deltagare

Nu har man tillbringat halva dan i telefon.
                  Folksam var inte så snälla så dom gick in vid viltolyckor på halvförsäkring tyvärr, så där kammar man noll.
                  Hittade två dörrar på en skrot, men dom kostar 3715kr plus frakt 800kr och då måste dom fixas upp.
                  Funderade på att åka och handla dom, men jag vågar nog inte åka med bilen idag, för då kommer kamremmen garanterat gå av med min vecka.
                  Funderar på om man ska upp till garaget och grovrikta dom lite iallafall så länge och se…

Niklas
                  Deltagare

Hur skadade är dörrarna? Ser ut som det är plåtskador bara men det är kanske värre?

EDIT: Ännu ett exempel på hur tunn plåten är på Imprezan. Ser ju ut som det är blåfärgat omslagspapper vi har runt våra bilar.

Imp
                    Deltagare

har du inte golfen kvar?

moken
                      Deltagare

>Hur skadade är dörrarna? Ser ut som det är plåtskador bara
                        >men det är kanske värre?
                        >
                        >EDIT: Ännu ett exempel på hur tunn plåten är på Imprezan. Ser
                        >ju ut som det är blåfärgat omslagspapper vi har runt våra
                        >bilar.

Mjo, dörrarna går ju fint att öppna o stänga, och mest är det bara ”dörrspegeln” men man ser på själva ramen om man öppnar dörren att lite kan det tagit där åxå eventuellt.
                        Som sagt, om man tar loss dörren och rensar den så kan det kanske gå att knacka ut den mycket, men det blir ju aldrig perfa utan spackel, så jag vill satsa på ett par raka, fina dörrar istället.

Imp
                        Deltagare

Är ju bara plåt… förlåt menar folie.. skönt att ni klarade er hel skinnade iaf.

down_the_drain
                          Deltagare

plåten är grymt mjuk på imprezan! Fick själv en bubbla i huven efter en närkontakt med en buske.Fick bubblan utdragen igår för 200:- Rättså humant pris.
                            Men behöver ändå få en omlackniong av frontspoilern.

/P

Blocken
                            Deltagare

>har du inte golfen kvar?

Golfdörrar passar inte på Imprezan :+

/AB

Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

moken
                              Deltagare

Nä, golfen sålde jag i Onsdags kväll för att finansiera bilen 🙁
                                Tänkte först ha kvar den tills jag hunnit byta kamrem och lite sånt, men så fick jag en köpare på den… Visserligen prutade han ner den nåt grönjävligt, men å andra sidan kändes det bra att få pengar till ett possumlink… Men icke:(

Har iallfall roat mej lite i eftermiddags att trycka ut dörrarna och skärmen lite utan att ta bort dom, skärmen går att rikta om man bara orkar skruva loss den och stå med mothåll/rikthammare och arbeta, men å andra sidan är ju bilen inte åkbar då under tiden, så jag undrar om jag inte ska investera i en ny framskärm också för att slippa. Bara lacka allt så det är lika felfritt som innan gristräffen och sen montera.
                                Går ju på några timmar att byta allt så…
                                Imorrn blir det iallafall kamrem och motorolja/filter så jag kan ta mej iväg o köpa delar i veckan som kommer förhoppningsvis:)

convoy
                                Deltagare

Var det verkligen bara ett (1) vildsvin som sprang in i sidan på bilen?

Orsaken till att jag undrar är att du fått en buckla på framskärmen, en på dörren framför B-stolpen och en buckla på dörren bakom B-stolpen?

Det borde väl varit tre vildsvin?

/M – undrande

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.