SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Stroker kit? 550-650hk hjälp!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Impreza112
    Deltagare

Tjena
      Tänkte utveckla spöket lite mer motormässigt och vill nu ha lite tips på bästa motorblock till mest prisvärda pengar.
      Hade tänkt gå lite längre än basic dvs 500hk+.
      Har tittat lite på cosworth 2.2l stroker kit går att få billigt i usa. Är detta tillräckligt dock? kom med lite tips och ideer.
      Även på lite olika aggregat samt insug(ombyggnad)!
      Har tänkt lite på garret gt35r borde ju räcka gott till 500-550hk.
      Vad får man betalla för liknande motorblock som Andy F o grabbarna körde med innan 2,33 liter från crawford om jag mins rätt?
      Bara bolla in ideer, tacksam för alla förslag.
      Spöket ändras lite nu med för tillfället och kommer stå klar till elmia och avnjutas resten av året, men tanken är att börja bygga en motor vid sidan om nu och monteras nästa vinter.
      Tack på förhand mvh/Christian

b20mannen
      Deltagare

Mitt tips är att jaga reda på ett friskt closedeckat block. Finns inget som håller så bra.
        Fristående cylinderfoder är bara bekymmer.

Hittar du en EJ22 så är det 2,2 Liter redan med ”tvålitersvev”.
        Sen stoppar du i en 2,5litersvev och simsalabim så har du med en borrning och lite smidda kolvar och stakar en 2,38liters motor som tål 600+ Hk om det byggs rätt.

Jag råder dig också att ringa till RogerClarkeMotorsport.
        Kanske är dom bäst i världen på subarutrim?
        Du ska åtminstone ha deras oljepump.
        http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/

Ett strokerkit av hög kvalitet hittar du här:
        http://www.junauto.co.jp/products/cylinderblock-part/crankshaft/ej20.html?en
        Partnummer=1029M-F002

Notera 2,482 Liter med 79 mm slag och 100 mm borr. 😉

Lite passande prosa:

I asked our holy father what i should do with my ”dearest friend”. He told me in my dreams to stroke it and be gentle with it. So now i’m rebuilding the engine.:P

lunkan
        Deltagare

Kanske ett sånt här block http://www.flat4online.co.uk/catalog/popup_image.php?pID=1924&image=0

och ett sånt här stroker kit http://www.jscspeed.com/wrx/engine/bc_sti_stroker.htm

2.71L 😮 Skapligt med vrid det lär bli i en sån motor!!!!

Adam K
          Deltagare

Oups, kanske inte ska öppna den dörren i närheten av b20mannen…. låt mig stänga den på en gång. Beställ inget block från flat4online.

Kanske ett sånt här block http://www.flat4online.co.uk/catalog/popup_image.php?pID=1924&image=0

lunkan
            Deltagare

Vadå är det dåliga grejer??

Mats
              Deltagare

http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=24&topic_id=1436&mesg_id=1436&page=

Har du kollat på STIred’s projekt? Det borde väl landa nånstans runt 7-800 sträcket när det är klart.
                Utförligare projekttråd får man leta efter tycker jag.

Mats
                Type R ’99

Mats
                Deltagare

Sök på flat4online här… Verkar dåligt med att få de grejer man betalt för…

Mats
                  Type R ’99

b20mannen
                  Deltagare

Köp ett. motorerna från flatspotoffline betalas i förskott, byggs i fantasin och levereras i efterlivet. 😀

Var roligt att ringa till http://ak-motorsport.de/ och berätta att jag hade beställt ett shortblock från Scott Lawson och att det blev problem med leveransen. Jag var visst nummer tio som ringde till honom, och gjort den resan. Medan han skrattade så det ekade så berättade han att Scott hade lyckats få tag på några closedeckade sugisar av äldre kvalisort från skroten som han byter vev i och prånglar ut som strokermotorer till Impreza. Men att leveranserna från skroten tydligen hade sinat. Samma respons, men lite mer värdighet i svaret tack vare mindre eko i skrattet, fick jag när jag ringde Matt på http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/ och frågade om dom hade nåt fint shortblock att sälja till mig. Dom hade precis levererat till en annan kille som gjort samma dumhet som jag och lånat ut pengar till Scott Lawson. Han hade då ännu inte fått tillbaks sina pengar från Scott. Han var väl inte tillräckligt ihärdig.

Så köp du dig en fantasimotor från skottland. 🙂

Eller så följer du råden jag gav tidigare i tråden. 😉

Edit: Sök gärna på det onämnbara namnet på en viss websida som skulle kunna misstas för att vara ett registrerat företag även på övriga internet, så ska du se att det kanske inte är den smartaste masken i maskburken att beställa motorer från herr Lawson.
                    Den enda firma i släkten Lawson som har leveransgaranti är väl släktens huvudsyssla – Lawson Undertakers. 😀

Palm
                    Deltagare

Får man fråga till vad man ska 600hk? Ja menar ska man åka rakt fram riktigt fort så är de väll bättre att sattsa på typ V8 som troligtvis kommer gå ganska driftssäkert till 1/3 av va de kostar att bygga en boxer+drivlina som håller.

Detta kommer säkert uppfattas som synnerligen negativt men kan inte låta bli att undra :+

minid
                      Deltagare

Får man fråga till vad man ska 600hk? Ja menar ska man åka rakt fram riktigt fort så är de väll bättre att sattsa på typ V8 som troligtvis kommer gå ganska driftssäkert till 1/3 av va de kostar att bygga en boxer+drivlina som håller. Detta kommer säkert uppfattas som synnerligen negativt men kan inte låta bli att undra :+

Skulle kunna tänka mig att han ska ha det till bankörning.. Sen är det ju kul att bygga motorer och kul att eftersträva siffror.. 😀

SecretAgentMan
                        Deltagare

Nja, det är inte så jävla kul egentligen, det blir 10ggr så dyrt i slutändan, och det går sönder saker heeeeeela tiden.

Men syndarna vaknar sent som det heter…400 pållar gör en SKITSNABB bil där man faktiskt fortfarande kan använda bitarna och det håller lite längre i alla fall, tröttnar man på det får man sluta leta kilometerlånga rakor, det är fel bil för sådant.

Skall en bil med ärliga 6-700 användas kommer det rasa stup i ett (för att inte tala om rivning av motor en gång per år för att kontrollera att allt står rätt till).

Det är lätt att stå vid sidan av och tycka att det verkar enkelt/asballt/inte så dyrt…

/J

Palm
                          Deltagare

Idag på jobbet pratade jobbarkompisen om sin helkväll i Michael Jernbergs rallycross team lokaler där han fick guidning igår efter han hämtade sin trimmade Evo 6 TME för dom hade gått igenom drivlinan på.

Deras motorer oavsett märke så rivs motorerna efter 10 gångtimmar, då har dom en effekt på ca 550hk & 900nm med 45mm restriktor, iofs med respons osv. Kevlarkopplingen är slut efter varje race, dom räknade med att varje fullgas start från startplattan kostar ca 1000kr bara i kopplings slitage:D Biljäveln gör iofs 0-100på 2.3 sekunder och 0-200 på 6 sekunder 😮

Då snackar vi stora pojkar med stora plånböcker!

http://www.jernberg-motorsport.se/

larsallan
                            Deltagare

Det är ju nästan lika extremt som att underhålla en trimmad 125:a eller 440 😀

b20mannen
                              Deltagare

Får man fråga till vad man ska 600hk? Ja menar ska man åka rakt fram riktigt fort så är de väll bättre att sattsa på typ V8 som troligtvis kommer gå ganska driftssäkert till 1/3 av va de kostar att bygga en boxer+drivlina som håller. Detta kommer säkert uppfattas som synnerligen negativt men kan inte låta bli att undra :+

Kul att du säker driftsäkert. För med 600 Hk på 1200 Kg så förvandlas all typ av körning till nån form av drifting. :9
                                Man får då chansen att göra bort sig i sin körning hela tiden. 😀

6 kilon per hästkraft är vad man normalt kallar en snabb bil.

3 Kg / 1 Hk är brutalt snabbt. Och mer än vad dom flesta klarar av. (Men tror sig klara). Hur många här håller med om det?

2 Kg / 1 Hk är vansinne. Här hänger inte längre människokroppens uppfattning av G-krafter med längre, och om man inte har vanan och respekten så är det lättare att göra bort sig än att råka släppa en fjärt.
                                Och en bil med det indexet kräver en mycket duktig förare för att prestera bra, och inte bli utskåpad av en bil med lite mindre effekt som ger mer kontroll.

Ett kilo per hästkraft är väl ändamålsenligt på strippen, och om man planerar en dagsutflykt på månens baksida. Bilkontroll är väl sisådär, även för en erfaren förare. Underhållskostnader ska vi inte tala om. Allt på bilen kan betraktas som slitdelar, inklusive karossen.

Nja, det är inte så jävla kul egentligen, det blir 10ggr så dyrt i slutändan, och det går sönder saker heeeeeela tiden.Men syndarna vaknar sent som det heter…400 pållar gör en SKITSNABB bil där man faktiskt fortfarande kan använda bitarna och det håller lite längre i alla fall, tröttnar man på det får man sluta leta kilometerlånga rakor, det är fel bil för sådant.Skall en bil med ärliga 6-700 användas kommer det rasa stup i ett (för att inte tala om rivning av motor en gång per år för att kontrollera att allt står rätt till).Det är lätt att stå vid sidan av och tycka att det verkar enkelt/asballt/inte så dyrt…/J

Kloka ord som vanligt.

Däremot så håller jag inte med om att det nödvändigtvis måste rasa hela tiden. Det är en fråga om att välja rätt saker på bekostnad av innehållet i plånboken, och att använda den grå substansen man har i huvudet när man kör. Och då pratar jag inte om pubertala utslag i ansiktet. 😉

Däremot så får man räkna med att köpa väldigt mycket bensin, däck, bromsar, koppling, drivaxlar, bussninger m.m. och ha väldigt korta serviceintervall.

Det som kanske oftast gör att det går snett för de som letar dessa prestanda är att man missbedömmer ratiot Hk / Krona, och att de kompromisser man gör sen under resan för att komma i mål med bygget innebär att det ganska lätt blir en grisbil som tömmer bankkontot, och samtidigt står i verkstan 90% av tiden.

Jag bygger gärna en motor som klarar 600+ Hk. Men hur mycket av det jag kommer att kunna/vilja utnyttja återstår att se. Att bygga en robust motor är vettigt, då det ger goda marginaler.

Däremot så är ju dagens melodi: ”Ge mig allt! Fort, snabbt och gratis”.

Jobbar man efter den devisen så är man dömd på förhand till att bli en fattig förlorare.

Impreza112
                                Deltagare

Hej igen
                                  Tack för tipsen B20mannen.
                                  Vad jag ska med denna effekt till är en oväsentlig fråga=).
                                  Jag bygger mina bilar efter mina drömar för de är till för att förverkliga. Nej bilen bir ej till strip åka, utan bana och gata.
                                  Jag vet att det har en baksida med mycket effekt, men tack ändå för era upplysningar.
                                  Nu åter till trådens ursprung om delar och tillvägagånssett att nå dit.

Någon som har koll på dessa??
                                  http://www.pms.net.au/welcome.htm

Seriöst eller råtta?
                                  priserna verkar bra, men frågan är om de är bra bitar och tillförlitligt att handla där.
                                  Man kan till och med köpa färdig 2.2l strokad till 2.4l för ca: 40.000kr + övriga kostnader.
                                  Hur stort skiljer det att vända sig till Roger clark motorsport eller crawford eller Zen osv?
                                  Mvh/Christian
                                  Mvh/Christian

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.