SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor "stryper" vid hög belastning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23592
    Zippo_
    Deltagare

      Tjenare, har ett litet skumt problem som kommer ibland. bilen jag har är en impreza gt -97 med sti turbo, större spridare, större bränslepump, 3″ hela vägen..

      När jag kör på t.ex 3an och segdrar så den laddar som mest (1.1bar) så kan det ibland bli att den bara stryper till, i nån halv sekund :confused:
      Lite svårt att förklara, har försökt söka efter svar också men inte hittat någon med samma symptom..

      Ska man koppla ur ”pysventilen” och kanske köra på original ladd tills man fått mappat bilen ordentligt ? eller kan det ha med något annat att göra ?
      Tänkte om det kan vara den öppna dumpen också, som kanske gör att lmm’n inte fungerar korrekt ?

      tacksam för all hjälp 🙂

      #204035
      Sternborn
      Deltagare

        Tjenare, har ett litet skumt problem som kommer ibland. bilen jag har är en impreza gt -97 med sti turbo, större spridare, större bränslepump, 3″ hela vägen..

        När jag kör på t.ex 3an och segdrar så den laddar som mest (1.1bar) så kan det ibland bli att den bara stryper till, i nån halv sekund :confused:
        Lite svårt att förklara, har försökt söka efter svar också men inte hittat någon med samma symptom..

        Ska man koppla ur ”pysventilen” och kanske köra på original ladd tills man fått mappat bilen ordentligt ? eller kan det ha med något annat att göra ?
        Tänkte om det kan vara den öppna dumpen också, som kanske gör att lmm’n inte fungerar korrekt ?

        tacksam för all hjälp 🙂

        När den stryper till känns det som om du nästan skulle slå huvudet i ratten?
        Isåfall tror jag att det är det fuel-cut på grund av att laddtrycksspärren går i.

        #204033
        Adam K
        Deltagare

          Du har några problem.
          Det bytta agat ger ju högre ladd, det har du åtgärdat med vad jag hoppas är en kula-fjäder laddtrycksstyrning. Ställ ner den en aning och se om problemet försvinner.
          # 2; är att du har en större turbo, den kan lätt lura lmm’en och göra så att motorn går lite snålt. Det kanske inte är någon fara eftersom Subaru har mappat dem ganska fett. Men du borde nog ha en bredbandslambda för att vara säker. (Och en avgastempmätare för att hålla koll på den sidan)
          # 3; om du vill mappa om för att vara säker på afr’en så går det inte! Du måste skaffa antingen en piggyback (ex. unichip) eller ett nytt standalone-sprut (ex Apexi power FC, med lmm, Autronic/Haltech/Simtec utan lmm).

          Börja med att ställa ner laddet lite för att se om du kommer till rätta med den tappade sugen, skaffa en bredbandslambda för att hålla koll på mappningen. Eller köp ett sprut o låt mappa istället. (Då kan du ju ladda mer också, oftast upp till ca 1,4 bar.)

          #204036
          Zippo_
          Deltagare

            När den stryper till känns det som om du nästan skulle slå huvudet i ratten?
            Isåfall tror jag att det är det fuel-cut på grund av att laddtrycksspärren går i.

            Du har några problem.
            Det bytta agat ger ju högre ladd, det har du åtgärdat med vad jag hoppas är en kula-fjäder laddtrycksstyrning. Ställ ner den en aning och se om problemet försvinner.
            # 2; är att du har en större turbo, den kan lätt lura lmm’en och göra så att motorn går lite snålt. Det kanske inte är någon fara eftersom Subaru har mappat dem ganska fett. Men du borde nog ha en bredbandslambda för att vara säker. (Och en avgastempmätare för att hålla koll på den sidan)
            # 3; om du vill mappa om för att vara säker på afr’en så går det inte! Du måste skaffa antingen en piggyback (ex. unichip) eller ett nytt standalone-sprut (ex Apexi power FC, med lmm, Autronic/Haltech/Simtec utan lmm).

            Börja med att ställa ner laddet lite för att se om du kommer till rätta med den tappade sugen, skaffa en bredbandslambda för att hålla koll på mappningen. Eller köp ett sprut o låt mappa istället. (Då kan du ju ladda mer också, oftast upp till ca 1,4 bar.)

            Det Sternborn säger, är precis vad som händer.

            ”kula-fjäder laddtrycksstyrning” det har jag monterat, ska testa att ställa ner den.

            Har en bredbandslambda liggandes, och den ska kopplas in nästa vecka.
            Mappningen skulle självklart bli med simteck hos autotech isf, utan lmm, så man slipper det 😉

            mvh

            #204034
            Adam K
            Deltagare

              Då så 🙂

              Tror f.ö. att det bara skulle försämra om du tog bort ”dawe’s’en”, med tanke på allt.
              F.ö. 2 så löser ju en simtek även det eventuella problemet med dumpen 😉

              #204037
              Zippo_
              Deltagare

                Då så 🙂

                Tror f.ö. att det bara skulle försämra om du tog bort ”dawe’s’en”, med tanke på allt.
                F.ö. 2 så löser ju en simtek även det eventuella problemet med dumpen 😉

                okej, men man kanske ska köra på en återcirkulerande nu innan mappningen ?

                tack för all hjälp 🙂

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.