- Detta ämne har 22 svar, 2,480 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 6 månader sedan av Koffe.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2016 kl. 14:09 #34817xevz
Sen en tid tillbaka har jag något tjall med STIn.
Jag trodde att det var repeterbart, men när jag var förbi verkstaden visade det sig att så inte var fallet. 🙁
Problemet är att när man accelererar med någorlunda mycket gaspådrag och når ~4 000 RPM så börjar den tveka (studsa, hoppa) ett par gånger, sen drar den vidare.
Inga felkoder lagras, olja finns, motorn låter som den ska, torrvarvar utan problem, går att smyga upp i varv vid körning, den ryker inte något etxra och avgaserna luktar inte olja.Eftersom att det är intermittent är det lite svårt att felsöka, ska prova att köra loggningsfunktionen i Torque och se om jag lyckas fånga något, men en av meckarna som provkörde lyckades få den att studsa en gång men tyckte inte att några siffror såg konstiga ut.
Någon annan som haft liknande problem och kan ge en hint? Med tanke på all mystik så är det ju tyvärr lätt att tänka “kolv”, men hoppas ju självklart på något billigare, och då tycker jag att felet borde vara repeterbart till 100%.
Det mest sura är väl att motorn fortfarande är orginal och maskinskadeförsäkringen gick ut för drygt en månad sen, men jag valde att behålla bilen för jag tänkte att “har den rullat 10 300 mil utan tjafs så ska den väl fortsätta ett tag till”.
Den var inne på storservice (inte kamrem, den byttes vid 9 000 mil) med nya stift för 1,5 månad sen, så en fundering är väl om det är något stift som strular eller om de trots allt fått fel grejer./ Mikael
11 juni, 2016 kl. 14:13 #283019IggeDeltagareLåter lite som den klassiska luftmassemätaren
Första gången jag fick felet på min GT var symptomen snarlika, hackade till. Ibland ordentligt och ibland kort så det blev mer som en extra turbokick
11 juni, 2016 kl. 14:16 #283006xevzFast luftmassemätaren har väl inte varit ett vanligt problem på annat än GT 99-00? Visst, man kan ju ha otur, men hur sannolikt är det? 🙂
11 juni, 2016 kl. 15:33 #283023MaxatDeltagareVad för stift? Kör inte på bosch utan ngk äre som gäller!
11 juni, 2016 kl. 15:36 #283007xevzIngen aning, var Risbergs i Täby som stoppade i stiften. Får kolla upp extra noga.
11 juni, 2016 kl. 23:25 #283008xevzSå, jag provade lite nu när jag körde hem och det verkar som att det nu är repeterbart. Skillnaden mellan nu och då det var spontant är att det då var väldigt blött ute, jämfört med torrt nu.
En annan observation är att om håller gasen efter studsandet så accelererar den som den ska. Alltid två studs dessutom, aldrig en eller tre.
Känns som att det är någonting som inte riktigt hänger med vid den plötsliga laddtrycksförändringen, men klarar det konstanta laddet därefter?
EDIT: Stiften har artikelnummer 22401AA670.
12 juni, 2016 kl. 14:47 #283009xevzHär är loggen från Torque. Jag tycker att det ser lite misstänkt ut med 20:1 AFR och 17-200 gram/sekund från MAF.
Tyvärr loggade den inte stegningen i varvtal speciellt bra (eller så är OBD/BT lite för segt), så lite knepigt att följa. 🙁https://drive.google.com/open?id=0BxSLusj6Gx5wQnJJUkVYRmYxaUk
12 juni, 2016 kl. 19:26 #283002KoffeKeymasterHade samma symptom på min WRX -03 för inte så länge sen. Patrick P931 här på forumet loggade lite med Tactrix och kunde ganska snabbt konstatera att LMM var kass.
Bytte LMM och ryckningarna försvann. Värt att kolla ändå? (Om jag fått en spänn för varje gång nån sagt “LMM spökar bara på GT 99-00″… ;))
(Patrick mappade f.ö. min bil för några veckor sen och den går som en dröm. Rekommenderar hans tjänster starkt 😀 )12 juni, 2016 kl. 20:27 #283010xevzHade samma symptom på min WRX -03 för inte så länge sen. Patrick P931 här på forumet loggade lite med Tactrix och kunde ganska snabbt konstatera att LMM var kass.
Bytte LMM och ryckningarna försvann. Värt att kolla ändå? (Om jag fått en spänn för varje gång nån sagt “LMM spökar bara på GT 99-00″… ;))
(Patrick mappade f.ö. min bil för några veckor sen och den går som en dröm. Rekommenderar hans tjänster starkt 😀 )Ja, jag har inte helt dissat LMM:en, jag tycker bara att den borde tända någon felkod då, men kanske inte. 🙂
Nu har två pers pekat på Patrik, så PM skickat. 🙂
12 juni, 2016 kl. 20:54 #283020IggeDeltagareTyvärr ger lmm bara felkod om den är helt åt skogen
Kan bete sig riktigt illa utan felkoder13 juni, 2016 kl. 08:58 #283022ZlasherDeltagareBara testat att dra ur kontakten på lmm och se om det blir samma fel? Du lär få svajig tomgång. Men borde gå att köra.
13 juni, 2016 kl. 10:58 #283011xevzBara testat att dra ur kontakten på lmm och se om det blir samma fel? Du lär få svajig tomgång. Men borde gå att köra.
Inte provat, men borde den inte tokstrypa och sänka laddtrycket i samma veva?
14 juni, 2016 kl. 07:41 #283012xevzIngen i Stockholmsområdet som kan tänka sig låna ut sin LMM en stund?
14 juni, 2016 kl. 11:54 #283017Fricke.wDeltagareMin STI MY06 åt då i alla fall upp 2st lmm, första gången vart den ryckig och konstig som du beskriver, andra gången tappade den bara ladd och vart allmänt slö ingen fel kod båda gångerna vad jag kan minnas?
20 juni, 2016 kl. 17:01 #283013xevzVerkstaden har inte hittat något intressant efter en timmes felsökning i samråd med Subarus tekniker.
De kopplade in en laddtrycksmätare och såg bara lite fladder när den studsar, de tyckte även att den laddade lite lite innan det.Även en felkod om misständning loggades en gång.
Frågar igen, någon som kan tänka sig låna ut LMM en stund? Meken kanske hade en liggandes men han var inte säker.
En ny från Subaru kostar tyvärr 3 800 kr, så känns sisådär lockande att köpa när man inte är säker. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.