› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Stutsande bakvagn
- Detta ämne har 19 svar, 2,498 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
xevz.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2010 kl. 08:44 #23987
Eiiiiik
DeltagareTjena,
Har en liten studsande bakvagn. Ibland känns det mer och ibland mindre. Känns som att detta ändras beroende på hastigheten jag håller. Har testat att byta däck, men fortfarande samma problem. Så var inte dom som var ovala iaf.
Någon som har något tips på vad det skulle kunna vara? Är dämparna på sista refrängen?
Mvh Erik
23 augusti, 2010 kl. 18:46 #208379specialized
DeltagareTjena,
Har en liten studsande bakvagn. Ibland känns det mer och ibland mindre. Känns som att detta ändras beroende på hastigheten jag håller. Har testat att byta däck, men fortfarande samma problem. Så var inte dom som var ovala iaf.
Någon som har något tips på vad det skulle kunna vara? Är dämparna på sista refrängen?
Mvh Erik
Fjädringen i STi 03-04 är känd för att vara lite underdämpad, dvs att själva dämparen är för svag för fjädern, och klarar inte dämpa fjäderns rörelser så bra som den borde.
Detta märks speciellt om returdämpningen är för svag, och fjädern fjädrar ut för fort efter att den komprimerats..
Detta kan då upplevas som att bilen ”studsar fram” 🙂
Att det känns olika beroende på fart är helt naturligt. Ju högre fart du har desto snabbare jobbar fjädringen, och därmed blir inte ”stutsigheten” lika uppenbar i högre hastigheter.Finns en del trådar om detta på scoobynet..:)
23 augusti, 2010 kl. 18:59 #208391Eiiiiik
DeltagareFjädringen i STi 03-04 är känd för att vara lite underdämpad, dvs att själva dämparen är för svag för fjädern, och klarar inte dämpa fjäderns rörelser så bra som den borde.
Detta märks speciellt om returdämpningen är för svag, och fjädern fjädrar ut för fort efter att den komprimerats..
Detta kan då upplevas som att bilen ”studsar fram” 🙂
Att det känns olika beroende på fart är helt naturligt. Ju högre fart du har desto snabbare jobbar fjädringen, och därmed blir inte ”stutsigheten” lika uppenbar i högre hastigheter.Finns en del trådar om detta på scoobynet..:)
Grymt svar!! Tack ska du ha! 🙂 Det är precis som du säger. I ca 30km/h känns det verkligen som han ”studsar” fram lite 🙂
Gött att detta kommer försvinna lite med coilisar då! 😉23 augusti, 2010 kl. 19:19 #208386Fricke.w
DeltagareSå är även min 06 sti kan jag intyga, och den hade inte gåt långt när jag hämta den 🙂
så att något är slut tror inte jag heller på, vart varken bättre eller sämre med tein fjädrar på, ska också till läggas. 😀23 augusti, 2010 kl. 20:41 #208392Eiiiiik
DeltagareSå är även min 06 sti kan jag intyga, och den hade inte gåt långt när jag hämta den 🙂
så att något är slut tror inte jag heller på, vart varken bättre eller sämre med tein fjädrar på, ska också till läggas. 😀Jasså? Konstigt det där! Men med coilisar hoppas man ju att man kan få bort det 🙂 finns det några som folk rekommenderar till min bil? 🙂 inte allt för dyra bara ;P
25 augusti, 2010 kl. 13:21 #208390Jocke.T
DeltagareJag kör med STD coilovers. Funkar mycket bra, lätta att ställa om och lätta att montera 🙂
Priset ligger runt 12k för en uppsättning så det är ju inte det billigaste att få tag på.
Annars så är det många som kör med D2 coilovers, som är billigare (~7k)25 augusti, 2010 kl. 13:28 #208384karlzzon.
DeltagareJag kan också rekomendera STD coilovers !!!!! prisvärda!!!
25 augusti, 2010 kl. 16:51 #208393Eiiiiik
DeltagareJag kör med STD coilovers. Funkar mycket bra, lätta att ställa om och lätta att montera 🙂
Priset ligger runt 12k för en uppsättning så det är ju inte det billigaste att få tag på.
Annars så är det många som kör med D2 coilovers, som är billigare (~7k)Låte som att det kanske är D2 jag ska ha då. Behöver inte vara mycket bättre än original egentligen. Men är ju kul om dom är ställbara både i hårdhet och höjd 🙂
Borde kunna gå att plocka hem rätt billigt från england va? 🙂
Funkar samma ben som i England eller?
Hur funkar dom på vintern?Mvh Erik
25 augusti, 2010 kl. 17:08 #208389Jimzon
DeltagareLåte som att det kanske är D2 jag ska ha då. Behöver inte vara mycket bättre än original egentligen. Men är ju kul om dom är ställbara både i hårdhet och höjd 🙂
Nja D2? om jag skulle vilja köpa en bil som du har och det är D2 coilisar så sänker det värdet i mina ögon än att inte ha några alls, STD däremot höjer nog värdet på själva bilen.
det är vad jag tycker 🙂
25 augusti, 2010 kl. 18:25 #208380specialized
DeltagareLåte som att det kanske är D2 jag ska ha då. Behöver inte vara mycket bättre än original egentligen. Men är ju kul om dom är ställbara både i hårdhet och höjd 🙂
Använd sökfunktionen, finns flera trådar om D2, och även någon om STD-benen 🙂
Vidare, så spelar D2, STD, XYZ mfl. i samma division, både kvalitetsmässigt och prestandamässigt ..
Ska du sen ha värre grejer såsom KW, AST,Öhlins-Road & Track, Exe-tc , mfl så får du lägga på X -XXX antal tusenlappar 🙂26 augusti, 2010 kl. 05:08 #208378Pasi_k
DeltagareMitt ena D2 ben frös sönder i vintras och detta i skåne.
Fick iofs det utbytt på garanti.
Ska själv montera av dem och slänga på sänkning på originalbenen istället.26 augusti, 2010 kl. 05:14 #208394Eiiiiik
DeltagareMitt ena D2 ben frös sönder i vintras och detta i skåne.
Fick iofs det utbytt på garanti.
Ska själv montera av dem och slänga på sänkning på orginalbenen istället.Jasså? Är det ett alternativ för mig också kanske.. Att bara köpa lite lägre fjädrar?
Får man någon prestandavinst på detta då? Eller är det bara snyggt kanske? :pFinns det någon hjulinställning för originalbenen som är lite mer anpassad för bana? 🙂
// Erik
26 augusti, 2010 kl. 17:27 #208382NickeH
DeltagareNi som menar att D2 skulle vara bättre än subaru sti orginal vad har ni för egentlig erfarenhet av detta? Har ni jämfört en sti med fräscha fjädrar o dämpare mot en med D2 eller snackar ni bara?
Min sti -05 går svinbra med tein sänkfjädrar och som jag förstått det orginal dämpare som gått 6500mil. Lite stötig om man jämför med min gamla orginal GT men går så mycket bättre på bana.
Sen så är subaru en bruksbil, att sätta dit dämpare som inte ens klarar av en mesig skånevinter hör inte hemma på bilen.
Mina dämpare är förresten till salu då bilen är lite för låg för vintern här uppe i norr.26 augusti, 2010 kl. 20:03 #208381specialized
DeltagareNi som menar att D2 skulle vara bättre än subaru sti orginal vad har ni för egentlig erfarenhet av detta? Har ni jämfört en sti med fräscha fjädrar o dämpare mot en med D2 eller snackar ni bara?
Min sti -05 går svinbra med tein sänkfjädrar och som jag förstått det orginal dämpare som gått 6500mil. Lite stötig om man jämför med min gamla orginal GT men går så mycket bättre på bana.
Sen så är subaru en bruksbil, att sätta dit dämpare som inte ens klarar av en mesig skånevinter hör inte hemma på bilen.
Mina dämpare är förresten till salu då bilen är lite för låg för vintern här uppe i norr.Jämfört med GT`s orginalfjädring så är det skillnad som natt och dag.
Det går inte att jämföra någon dag i veckan 🙂Sen, att STi`ns fjädring på 03-05 och är ”sådär”, är bara att söka på scoobynet för att inse, då det finns massor av trådar om ”stutsig fjädring”, här är ett exempel :http://bbs.scoobynet.com/suspension-12/682166-your-experiences-with-newage-sti-suspension-bouncy.html
Kan ju tillläggas att de flesta STi-ägare köper coilovers när orginaldämparna är slut, och det är ungefär halva priset att byta runt om, om man köper D2/STD/XYZ mfl.jämfört med att köpa nya OEM -prylar.
Hur är fjädringen om den ” går svinbra ” ?? 🙂
Ska vi prata om orginalfjädring som går ”svinbra”, så får vi nog prata om Spec C, Litchfield Type-25 och Spec C RA-R …26 augusti, 2010 kl. 20:19 #208387Fricke.w
DeltagareKannske inte hör hit, men jag läste lite inläg bland annat här och på andra forum, om just att uppgradera sti fjädring för prestandans skull och de jag kunnat läsa mig till är att, man ska börja i änden att sänka bilen måtligt med typ tein eller prodrive fjädrar, och sedan satsa på bätre krängare och droplinks, i första hand, men de ska man vell kannske över väga även om man ska ha coilisar också 😀
De här tänkte då jag investera i, i alla fall i vinter och kasta på till våren med mina tein fjädrar: http://www.extremepsi.com/store/customer/product.php?productid=20028&cat=262&page=1&veh=Subaru%20WRX/STi%2002-07
Bara en tanke 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.