SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Stutsande bakvagn

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23987
    Eiiiiik
    Deltagare

      Tjena,

      Har en liten studsande bakvagn. Ibland känns det mer och ibland mindre. Känns som att detta ändras beroende på hastigheten jag håller. Har testat att byta däck, men fortfarande samma problem. Så var inte dom som var ovala iaf.

      Någon som har något tips på vad det skulle kunna vara? Är dämparna på sista refrängen?

      Mvh Erik

      #208379
      specialized
      Deltagare

        Tjena,

        Har en liten studsande bakvagn. Ibland känns det mer och ibland mindre. Känns som att detta ändras beroende på hastigheten jag håller. Har testat att byta däck, men fortfarande samma problem. Så var inte dom som var ovala iaf.

        Någon som har något tips på vad det skulle kunna vara? Är dämparna på sista refrängen?

        Mvh Erik

        Fjädringen i STi 03-04 är känd för att vara lite underdämpad, dvs att själva dämparen är för svag för fjädern, och klarar inte dämpa fjäderns rörelser så bra som den borde.
        Detta märks speciellt om returdämpningen är för svag, och fjädern fjädrar ut för fort efter att den komprimerats..
        Detta kan då upplevas som att bilen ”studsar fram” 🙂
        Att det känns olika beroende på fart är helt naturligt. Ju högre fart du har desto snabbare jobbar fjädringen, och därmed blir inte ”stutsigheten” lika uppenbar i högre hastigheter.

        Finns en del trådar om detta på scoobynet..:)

        #208391
        Eiiiiik
        Deltagare

          Fjädringen i STi 03-04 är känd för att vara lite underdämpad, dvs att själva dämparen är för svag för fjädern, och klarar inte dämpa fjäderns rörelser så bra som den borde.
          Detta märks speciellt om returdämpningen är för svag, och fjädern fjädrar ut för fort efter att den komprimerats..
          Detta kan då upplevas som att bilen ”studsar fram” 🙂
          Att det känns olika beroende på fart är helt naturligt. Ju högre fart du har desto snabbare jobbar fjädringen, och därmed blir inte ”stutsigheten” lika uppenbar i högre hastigheter.

          Finns en del trådar om detta på scoobynet..:)

          Grymt svar!! Tack ska du ha! 🙂 Det är precis som du säger. I ca 30km/h känns det verkligen som han ”studsar” fram lite 🙂
          Gött att detta kommer försvinna lite med coilisar då! 😉

          #208386
          Fricke.w
          Deltagare

            Så är även min 06 sti kan jag intyga, och den hade inte gåt långt när jag hämta den 🙂
            så att något är slut tror inte jag heller på, vart varken bättre eller sämre med tein fjädrar på, ska också till läggas. 😀

            #208392
            Eiiiiik
            Deltagare

              Så är även min 06 sti kan jag intyga, och den hade inte gåt långt när jag hämta den 🙂
              så att något är slut tror inte jag heller på, vart varken bättre eller sämre med tein fjädrar på, ska också till läggas. 😀

              Jasså? Konstigt det där! Men med coilisar hoppas man ju att man kan få bort det 🙂 finns det några som folk rekommenderar till min bil? 🙂 inte allt för dyra bara ;P

              #208390
              Jocke.T
              Deltagare

                Jag kör med STD coilovers. Funkar mycket bra, lätta att ställa om och lätta att montera 🙂
                Priset ligger runt 12k för en uppsättning så det är ju inte det billigaste att få tag på.
                Annars så är det många som kör med D2 coilovers, som är billigare (~7k)

                #208384
                karlzzon.
                Deltagare

                  Jag kan också rekomendera STD coilovers !!!!! prisvärda!!!

                  #208393
                  Eiiiiik
                  Deltagare

                    Jag kör med STD coilovers. Funkar mycket bra, lätta att ställa om och lätta att montera 🙂
                    Priset ligger runt 12k för en uppsättning så det är ju inte det billigaste att få tag på.
                    Annars så är det många som kör med D2 coilovers, som är billigare (~7k)

                    Låte som att det kanske är D2 jag ska ha då. Behöver inte vara mycket bättre än original egentligen. Men är ju kul om dom är ställbara både i hårdhet och höjd 🙂
                    Borde kunna gå att plocka hem rätt billigt från england va? 🙂
                    Funkar samma ben som i England eller?
                    Hur funkar dom på vintern?

                    Mvh Erik

                    #208389
                    Jimzon
                    Deltagare

                      Låte som att det kanske är D2 jag ska ha då. Behöver inte vara mycket bättre än original egentligen. Men är ju kul om dom är ställbara både i hårdhet och höjd 🙂
                      Borde kunna gå att plocka hem rätt billigt från england va? 🙂
                      Funkar samma ben som i England eller?
                      Hur funkar dom på vintern?

                      Mvh Erik

                      Nja D2? om jag skulle vilja köpa en bil som du har och det är D2 coilisar så sänker det värdet i mina ögon än att inte ha några alls, STD däremot höjer nog värdet på själva bilen.

                      det är vad jag tycker 🙂

                      #208380
                      specialized
                      Deltagare

                        Låte som att det kanske är D2 jag ska ha då. Behöver inte vara mycket bättre än original egentligen. Men är ju kul om dom är ställbara både i hårdhet och höjd 🙂
                        Borde kunna gå att plocka hem rätt billigt från england va? 🙂
                        Funkar samma ben som i England eller?
                        Hur funkar dom på vintern?

                        Mvh Erik

                        Använd sökfunktionen, finns flera trådar om D2, och även någon om STD-benen 🙂

                        Vidare, så spelar D2, STD, XYZ mfl. i samma division, både kvalitetsmässigt och prestandamässigt ..
                        Ska du sen ha värre grejer såsom KW, AST,Öhlins-Road & Track, Exe-tc , mfl så får du lägga på X -XXX antal tusenlappar 🙂

                        #208378
                        Pasi_k
                        Deltagare

                          Mitt ena D2 ben frös sönder i vintras och detta i skåne.
                          Fick iofs det utbytt på garanti.
                          Ska själv montera av dem och slänga på sänkning på originalbenen istället.

                          #208394
                          Eiiiiik
                          Deltagare

                            Mitt ena D2 ben frös sönder i vintras och detta i skåne.
                            Fick iofs det utbytt på garanti.
                            Ska själv montera av dem och slänga på sänkning på orginalbenen istället.

                            Jasså? Är det ett alternativ för mig också kanske.. Att bara köpa lite lägre fjädrar?
                            Får man någon prestandavinst på detta då? Eller är det bara snyggt kanske? :p

                            Finns det någon hjulinställning för originalbenen som är lite mer anpassad för bana? 🙂

                            // Erik

                            #208382
                            NickeH
                            Deltagare

                              Ni som menar att D2 skulle vara bättre än subaru sti orginal vad har ni för egentlig erfarenhet av detta? Har ni jämfört en sti med fräscha fjädrar o dämpare mot en med D2 eller snackar ni bara?

                              Min sti -05 går svinbra med tein sänkfjädrar och som jag förstått det orginal dämpare som gått 6500mil. Lite stötig om man jämför med min gamla orginal GT men går så mycket bättre på bana.

                              Sen så är subaru en bruksbil, att sätta dit dämpare som inte ens klarar av en mesig skånevinter hör inte hemma på bilen.
                              Mina dämpare är förresten till salu då bilen är lite för låg för vintern här uppe i norr.

                              #208381
                              specialized
                              Deltagare

                                Ni som menar att D2 skulle vara bättre än subaru sti orginal vad har ni för egentlig erfarenhet av detta? Har ni jämfört en sti med fräscha fjädrar o dämpare mot en med D2 eller snackar ni bara?

                                Min sti -05 går svinbra med tein sänkfjädrar och som jag förstått det orginal dämpare som gått 6500mil. Lite stötig om man jämför med min gamla orginal GT men går så mycket bättre på bana.

                                Sen så är subaru en bruksbil, att sätta dit dämpare som inte ens klarar av en mesig skånevinter hör inte hemma på bilen.
                                Mina dämpare är förresten till salu då bilen är lite för låg för vintern här uppe i norr.

                                Jämfört med GT`s orginalfjädring så är det skillnad som natt och dag.
                                Det går inte att jämföra någon dag i veckan 🙂

                                Sen, att STi`ns fjädring på 03-05 och är ”sådär”, är bara att söka på scoobynet för att inse, då det finns massor av trådar om ”stutsig fjädring”, här är ett exempel :http://bbs.scoobynet.com/suspension-12/682166-your-experiences-with-newage-sti-suspension-bouncy.html

                                Kan ju tillläggas att de flesta STi-ägare köper coilovers när orginaldämparna är slut, och det är ungefär halva priset att byta runt om, om man köper D2/STD/XYZ mfl.jämfört med att köpa nya OEM -prylar.
                                Hur är fjädringen om den ” går svinbra ” ?? 🙂
                                Ska vi prata om orginalfjädring som går ”svinbra”, så får vi nog prata om Spec C, Litchfield Type-25 och Spec C RA-R …

                                #208387
                                Fricke.w
                                Deltagare

                                  Kannske inte hör hit, men jag läste lite inläg bland annat här och på andra forum, om just att uppgradera sti fjädring för prestandans skull och de jag kunnat läsa mig till är att, man ska börja i änden att sänka bilen måtligt med typ tein eller prodrive fjädrar, och sedan satsa på bätre krängare och droplinks, i första hand, men de ska man vell kannske över väga även om man ska ha coilisar också 😀

                                  De här tänkte då jag investera i, i alla fall i vinter och kasta på till våren med mina tein fjädrar: http://www.extremepsi.com/store/customer/product.php?productid=20028&cat=262&page=1&veh=Subaru%20WRX/STi%2002-07

                                  Bara en tanke 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.