› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Styrservon har sitt eget liv
- Detta ämne har 9 svar, 2,683 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
atrix.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2011 kl. 19:41 #26786
atrix
DeltagareHej jag har en Impreza -99 som börjat att bete sig väldans konstigt.
Ena dagen så funkar styrningen perfekt och en annan dag så går bilen knappt att styra.
Den är trög som attan att styra när man kör och plötsligt när man styr blir det lätt , beror lite hur man svänger. Detta gör att körning blir lite halft livsfarlig.
Det kan gå lättare åt vänster och det går knappt att styra till höger, men om man tar i lite så är det som att nånting händer och det går lätt för någon sekund.
Om den går så idag, så kan den vara helt vanlig imorgon och tvärt om.
Är det någon som har någon idé ?
Om jag nu hittat rätt burk 🙂 så verkar det vara ok med olja i servon.
Jag har nyligen gjort en fyrhjuls inställning på en subaru verkstad, men det borde väl inte ha med detta att göra ?
Har dock aldrig haft denna symptom förr, utan det kom bara någon vecka efter detta.
Mvh
21 september, 2011 kl. 15:18 #229800abacus
Deltagaresponant så låter det som att styrservopumpen har lämmnat in eller så får den in luft i systemet av någon anledning…
21 september, 2011 kl. 15:50 #229798Nikke McRae
DeltagareOm du har luft i systemet så brukar det synas bubblor på ytan om du lyser ner i styrservoreservoaren, med motorn igång. Om det inte finns något läckage så ska ytan vara hyfstat stilla. Finns där bubblor = luft i systemet.
Om man skulle ha en liten läcka så skulle det bubbla som i en kokande gryta när motorn är igång.Du kan ju alltid prova att lufta systemet innan du byter ut någonting.
Hissa upp framhjulen. Av med locket till reservoaren.
Styr nu sakta fulla rattutslag från sida till sida. Finns där luft eller någonstans där det tar in luft så brukar man höra att det pyser och bubblar.
Öka takten. Kolla sedan i reservoaren om det syns några bubblor.Om det finns bubblor, vänta en stund tills de försvunnit och börja om långsamt med rattutslagen igen.
Starta nu motorn och börja långsamma rattutslag, för att sedan öka.
Kolla reservoaren.
Om det hela tiden kommer mer bubblor, efter många intervall, så kan det finnas en liten läcka. Kolla alla klämmor och anslutningar.21 september, 2011 kl. 19:47 #229801nossnoJ
DeltagareOm du har luft i systemet så brukar det synas bubblor på ytan om du lyser ner i styrservoreservoaren, med motorn igång. Om det inte finns något läckage så ska ytan vara hyfstat stilla. Finns där bubblor = luft i systemet.
Om man skulle ha en liten läcka så skulle det bubbla som i en kokande gryta när motorn är igång.Du kan ju alltid prova att lufta systemet innan du byter ut någonting.
Styr nu sakta fulla rattutslag från sida till sida. Finns där luft eller någonstans där det tar in luft så brukar man höra att det pyser och bubblar.
Öka takten. Kolla sedan i reservoaren om det syns några bubblor.Om det finns bubblor, vänta en stund tills de försvunnit och börja om långsamt med rattutslagen igen.
Kolla reservoaren.
Om det hela tiden kommer mer bubblor, efter många intervall, så kan det finnas en liten läcka. Kolla alla klämmor och anslutningar.Kan det vara samma om det rycker och gnäller när motorn är igång men bilen står stilla och man ska köra iväg från ex parkeringsplats??
—
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.257877,17.22292822 september, 2011 kl. 10:03 #229802atrix
Kolla reservoaren.
Om det hela tiden kommer mer bubblor, efter många intervall, så kan det finnas en liten läcka. Kolla alla klämmor och anslutningar.Ni verkar ha rätt.
Idag när jag åkte till jobbet så tänkte jag att jag ska titta i burken när motorn är igång.Jag öppnade burken, och såg inget för mig ovanligt, och satte på locket. Och sen fungerade servon igen ?
betyder detta att det var luft i ?
Nu gjorde jag inget långtest på detta utan stog på parkeringen på jobbet och konstaterade bara att det gick att styra utan problem, efter att jag lyft av locket och satt tillbaka det igen.
22 september, 2011 kl. 18:08 #229799Nikke McRae
DeltagareKan det vara samma om det rycker och gnäller när motorn är igång men bilen står stilla och man ska köra iväg från ex parkeringsplats??
Om det rycker i ratten, dvs blir tungt för att sedan bli lätt omvarannat när man svänger, brukar vara luft. Lys ner i reservoaren o kolla efter bubblor.
Kan även vara servopump som börjar ge upp.Ni verkar ha rätt.
Idag när jag åkte till jobbet så tänkte jag att jag ska titta i burken när motorn är igång.Jag öppnade burken, och såg inget för mig ovanligt, och satte på locket. Och sen fungerade servon igen ?
betyder detta att det var luft i ?
Nu gjorde jag inget långtest på detta utan stog på parkeringen på jobbet och konstaterade bara att det gick att styra utan problem, efter att jag lyft av locket och satt tillbaka det igen.
Man får inte bort luften genom att bara lyfta på locket, men luften kan försvinna när man kör med bilen, så har du tur så var det bara en liten luftficka som nu är borta.
Om man inte har någon större läcka så syns det bara små små bubblor på ytan.23 september, 2011 kl. 04:56 #229803atrix
DeltagareOm det rycker i ratten, dvs blir tungt för att sedan bli lätt omvarannat när man svänger, brukar vara luft. Lys ner i reservoaren o kolla efter bubblor.
Kan även vara servopump som börjar ge upp.Man får inte bort luften genom att bara lyfta på locket, men luften kan försvinna när man kör med bilen, så har du tur så var det bara en liten luftficka som nu är borta.
Om man inte har någon större läcka så syns det bara små små bubblor på ytan.Den blev bättre men inte bra, märkte jag när jag åkte hem..så jag får försöka mig på en lufning i helgen.
Tack för svaren
3 oktober, 2011 kl. 13:11 #229804atrix
Deltagareok, luftat detta enligt instruktion utan framgång.
Vad gör man härnäst.
Kan man kolla pumpen på något vis ?
Andra förslag ?
Eller är det bara att lämna in bilen på verkstad.
3 oktober, 2011 kl. 15:04 #229806TypeR
Deltagareyou might want to check the top spring mountings as well, if you can jack the front of the car up so both wheels are off the ground grab a wheel and try turning it all the way left then right it should move without to much resistance if it doesnt then you might want to check out the top spring mounts
9 oktober, 2011 kl. 13:04 #229805atrix
Deltagareok, thank you.
I will try that one too. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.