Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Lundberg
    Deltagare

Hello !!

Vad har subaru (wrx sti 2015) för TPMS system? Direkt eller indirekt?

Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.

Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Ny sensor i ett hjul måste normalt programmeras för bilens TPMS-system, men det finns även självprogrammerande sensorer. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste. Att tänka på vid hantering av hjul med direkt TPMSDet finns olika typer av sensorer beroende på fälgtyp: ledad sensor, fast sensor eller gummiventil med sensor. Alla sensorer har tätning, mutter, ventilnål och ventilhatt.

Jag har beställt nya fälgar till min subaru wrx sti 2015 och undrar vad den har för system.

Kan jag föra över ventilerna från orginalfälgarna till dom nya fälgarna och vise versa vid byte till vinter och sommardäck ?? Eller behöver man ha separata ventiler till varje fälg?? Om det nu är så att jag har ett direkt TPMS system.

Jag har beställt Rota T2R fälgar om det spelar någon roll.

// Lundberg

Simon.x
      Deltagare

Hej

Hör med en Subaru verkstad det är bara att ringa 😀

//Simon

Lundberg
        Deltagare

Yes, har kontaktat dom nu. (Dom hade stängt när jag gjorde tråden och tänkte kolla om någon här visste) 😀

Den har ett direkt TPMS system, alltså är det speciella ventiler för ca 700kr st som behövs. Blää för plånboken! :p

Simon.x
          Deltagare

Yes, har kontaktat dom nu. (Dom hade stängt när jag gjorde tråden och tänkte kolla om någon här visste) 😀

Den har ett direkt TPMS system, alltså är det speciella ventiler för ca 700kr st som behövs. Blää för plånboken! :p

Bara ta det på kortet d—0.o—b :p

//Simon

zanoii
            Deltagare

Kommer inte att bli lagkrav på tpms i Sverige:

olomar
              Deltagare

Om man monterar vinterdäck utan sensorer, vad händer då?

arellano
                Deltagare

TPMS Ikon
                  Gul lyser

olomar
                  Deltagare

Ok, det var precis vad försäljaren berättade idag när jag hämtade min nya Wrx Sti gt…

pettsun
                    Deltagare

inget krav. bara koppla bort systemet 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.