Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    subaru fredrik
    Deltagare

Hej

Har en kompis som är på G med att köpa en subaru outback diesel 09. Han har läst nånstans att kopplingar på diesel bilarna är en savg punkt. Är det nån här som vet om detta stämmer?
      Finns det även några särskilda svaga punkter som man bör vara extra nogga att kolla på just diesel? (utöver det att partikelfiltrets funktion verkar vara lite känslig för kyla)

Tacksam för synpunkter.

//Vince

Hej
      tyvärr är nog motorn den svaga punkten pga av fel gjorda vev lager.
      Felen inte ännu är omgjorda fast de har härdat vevaxel och gjort större spel på denna de rasar fortfarande.
      Också lager materialet är uselt på ram och vevstaks lager. Det skulle vara lätt att fix under framställningen men tyvärr senare måste hela motor i bitar. Detta är mycket tråkigt jag som är en Subaru fantast själv.

legacy74
      Deltagare

Har en Subaru Legacy diesel från 2014 där motorn rasat efter 5200 mil!

Från Sony Z2

legacy74
        Deltagare

Någon som vet vad de gör en sådan gång, byter de motor?

Från Sony Z2

legacy74
          Deltagare

Dött i Subaru forumet?

Från Sony Z2

Manor
            Deltagare

Dött i Subaru forumet?

Från Sony Z2

Det är väl ingen som vet…det är inte allt för många dieselägare på detta forum och de som finns är väl inte drabbade. Det är väl bara för dig att kolla med verkstaden? Garanti lär du väl ha kvar på en 2014…

Christian S
              Deltagare

jag vet att motorn rasade i anderssons förra forester och att han fick den utbytt.

om nu motorn har rasat varför kontaktar du inte ditt försäkringsbolag och en verkstad? har du en 14 så ska du väll ha motorgaranti kvar.

Andersson
                Deltagare

Du får iaf ett nytt block, dom behöll topparna på min.

legacy74
                  Deltagare

Jo har garanti och de ska byta ut de delar som behövs, i princip en ny motor. Men nu är ju frågan kvarstår inte problemet som gjorde att den rasade? Törs man behålla den?
                    Varför får man inte förlängd motorgaranti?

Från Sony Z2

Simon.x
                    Deltagare

Jo har garanti och de ska byta ut de delar som behövs, i princip en ny motor. Men nu är ju frågan kvarstår inte problemet som gjorde att den rasade? Törs man behålla den?

Från Sony Z2

Hej

Om du läser ang motorgaranti så är den olika vilkor max 8000 mil eller 10000 mil beroende på Försäkrings bolag.
                      Då din bil garanti har ut gått. (den är aktiv nu 2016 sen gäller FB vilkoren) d—0.o—b

Jag tycker dina inlägg är lite luddiga du ställer en fråga som du redan har vetskap om dom som du har postat den senaste tiden 😉

//Simon

legacy74
                      Deltagare

Hej

Om du läser ang motorgaranti så är den olika vilkor max 8000 mil eller 10000 mil beroende på Försäkrings bolag.
                        Då din bil garanti har ut gått. (den är aktiv nu 2016 sen gäller FB vilkoren) d—0.o—b

Jag tycker dina inlägg är lite luddiga du ställer en fråga som du redan har vetskap om dom som du har postat den senaste tiden 😉

//Simon

Har du läst frågorna? Skriver dom igen! Kommer samma grundproblem att kvarstå? Varför ingen ny motorgaranti? Vågar man behålla den?

Från Sony Z2

Simon.x
                        Deltagare

Har du läst frågorna? Skriver dom igen! Kommer samma grundproblem att kvarstå? Varför ingen ny motorgaranti? Vågar man behålla den?

Från Sony Z2

Hej

Jag har läst dina div inlägg på detta forum.

Läs om motorgaranti eller garanti över lag så får du inte ny garanti på 36 mån. Då bilens garanti slutar att gälla.

Då får du använda FB motorförsäkring om det händer något

Exempel en telefon om dom byter ut den så får du inte 12 mån ny garanti på denna dom går på original kvittot.

Sen om du vågar ha kvar din bil; Jag antar att det är en Subaru verkstad som lagar bilen och dom ska ju vara fack mässiga i rep dom lämnar garanti på jobb DOM har utfört.

Om dina grundproblem kommer att kvar stå så tycker jag du ska ta det med Subaru Nordic ring dom eller e-posta OM du nu får några problem!! d—0.o—b
                          ———————————————————————-
                          Det jag tycker är luddigt i dina inlägg är detta—>

Från Sony Z2

Någon som vet vad de gör en sådan gång, byter de motor?

Från Sony Z2

Dött i Subaru forumet?

Från Sony Z2

Från Sony Z2 (i den sista inlägget så svarar du på din fråga)

//Simon

legacy74
                          Deltagare

Från Sony Z2

Skulle ni våga behålla bilen efter renoveringen av motorn?:confused:

Manor
                            Deltagare

Skulle ni våga behålla bilen efter renoveringen av motorn?:confused:

Ja, varför inte…om man vill ha en diesel ;).

Jommie
                              Deltagare

Hade en 09 Forester diesel (Första generationen diesel) som rullade 17.000 mil utan bekymmer. Sen en -12 XV diesel som vi körde 10.000 mil med utan bekymmer.
                                Har du redan haft ras – och fått motor/delar utbytt ser jag inte problemet med att ha kvar den.

dragster
                                Deltagare

Har en Outback diesel första generationen som nu gått dryga 24 000 mil utan några problem. Har skött service själv enligt boken sen den passerade 20 000 mil.
                                  Det som gått sönder utöver vanliga slitage delar som bromsar och däck är: ett batteri byte och ett motstånd till klimatanläggningen som gick sönder. Samt att avgassystemet gav upp strax efter 20 000mil, men det tycker jag är helt ok.
                                  Är mycket nöjd med bilen, den bara går och går. Billigt dessutom för att vara så pass stor och 4-hjulsdriven.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.