- Detta ämne har 37 svar, 30,911 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 8 månader sedan av Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2014 kl. 12:41 #254097subaru fredrikDeltagare
Hej
Har en kompis som är på G med att köpa en subaru outback diesel 09. Han har läst nånstans att kopplingar på diesel bilarna är en savg punkt. Är det nån här som vet om detta stämmer?
Finns det även några särskilda svaga punkter som man bör vara extra nogga att kolla på just diesel? (utöver det att partikelfiltrets funktion verkar vara lite känslig för kyla)Tacksam för synpunkter.
//Vince
Hej
tyvärr är nog motorn den svaga punkten pga av fel gjorda vev lager.
Felen inte ännu är omgjorda fast de har härdat vevaxel och gjort större spel på denna de rasar fortfarande.
Också lager materialet är uselt på ram och vevstaks lager. Det skulle vara lätt att fix under framställningen men tyvärr senare måste hela motor i bitar. Detta är mycket tråkigt jag som är en Subaru fantast själv.27 februari, 2016 kl. 21:08 #254098legacy74DeltagareHar en Subaru Legacy diesel från 2014 där motorn rasat efter 5200 mil!
Från Sony Z2
28 februari, 2016 kl. 20:24 #254099legacy74DeltagareNågon som vet vad de gör en sådan gång, byter de motor?
Från Sony Z2
4 mars, 2016 kl. 13:18 #254100legacy74DeltagareDött i Subaru forumet?
Från Sony Z2
4 mars, 2016 kl. 14:57 #254071ManorDeltagareDött i Subaru forumet?
Från Sony Z2
Det är väl ingen som vet…det är inte allt för många dieselägare på detta forum och de som finns är väl inte drabbade. Det är väl bara för dig att kolla med verkstaden? Garanti lär du väl ha kvar på en 2014…
4 mars, 2016 kl. 15:06 #254082Christian SDeltagarejag vet att motorn rasade i anderssons förra forester och att han fick den utbytt.
om nu motorn har rasat varför kontaktar du inte ditt försäkringsbolag och en verkstad? har du en 14 så ska du väll ha motorgaranti kvar.
4 mars, 2016 kl. 19:36 #254079AnderssonDeltagareDu får iaf ett nytt block, dom behöll topparna på min.
5 mars, 2016 kl. 14:02 #254101legacy74DeltagareJo har garanti och de ska byta ut de delar som behövs, i princip en ny motor. Men nu är ju frågan kvarstår inte problemet som gjorde att den rasade? Törs man behålla den?
Varför får man inte förlängd motorgaranti?Från Sony Z2
5 mars, 2016 kl. 22:10 #254091Simon.xDeltagareJo har garanti och de ska byta ut de delar som behövs, i princip en ny motor. Men nu är ju frågan kvarstår inte problemet som gjorde att den rasade? Törs man behålla den?
Varför får man inte förlängd motorgaranti?Från Sony Z2
Hej
Om du läser ang motorgaranti så är den olika vilkor max 8000 mil eller 10000 mil beroende på Försäkrings bolag.
Då din bil garanti har ut gått. (den är aktiv nu 2016 sen gäller FB vilkoren) d—0.o—bJag tycker dina inlägg är lite luddiga du ställer en fråga som du redan har vetskap om dom som du har postat den senaste tiden 😉
//Simon
6 mars, 2016 kl. 13:34 #254102legacy74DeltagareHej
Om du läser ang motorgaranti så är den olika vilkor max 8000 mil eller 10000 mil beroende på Försäkrings bolag.
Då din bil garanti har ut gått. (den är aktiv nu 2016 sen gäller FB vilkoren) d—0.o—bJag tycker dina inlägg är lite luddiga du ställer en fråga som du redan har vetskap om dom som du har postat den senaste tiden 😉
//Simon
Har du läst frågorna? Skriver dom igen! Kommer samma grundproblem att kvarstå? Varför ingen ny motorgaranti? Vågar man behålla den?
Från Sony Z2
6 mars, 2016 kl. 17:46 #254092Simon.xDeltagareHar du läst frågorna? Skriver dom igen! Kommer samma grundproblem att kvarstå? Varför ingen ny motorgaranti? Vågar man behålla den?
Från Sony Z2
Hej
Jag har läst dina div inlägg på detta forum.
Läs om motorgaranti eller garanti över lag så får du inte ny garanti på 36 mån. Då bilens garanti slutar att gälla.
Då får du använda FB motorförsäkring om det händer något
Exempel en telefon om dom byter ut den så får du inte 12 mån ny garanti på denna dom går på original kvittot.
Sen om du vågar ha kvar din bil; Jag antar att det är en Subaru verkstad som lagar bilen och dom ska ju vara fack mässiga i rep dom lämnar garanti på jobb DOM har utfört.
Om dina grundproblem kommer att kvar stå så tycker jag du ska ta det med Subaru Nordic ring dom eller e-posta OM du nu får några problem!! d—0.o—b
———————————————————————-
Det jag tycker är luddigt i dina inlägg är detta—>Har en Subaru Legacy diesel från 2014 där motorn rasat efter 5200 mil!
Från Sony Z2
Någon som vet vad de gör en sådan gång, byter de motor?
Från Sony Z2
Dött i Subaru forumet?
Från Sony Z2
Jo har garanti och de ska byta ut de delar som behövs, i princip en ny motor. Men nu är ju frågan kvarstår inte problemet som gjorde att den rasade? Törs man behålla den?
Varför får man inte förlängd motorgaranti?Från Sony Z2 (i den sista inlägget så svarar du på din fråga)
//Simon
14 mars, 2016 kl. 13:43 #254103legacy74DeltagareHar en Subaru Legacy diesel från 2014 där motorn rasat efter 5200 mil!
Från Sony Z2
Skulle ni våga behålla bilen efter renoveringen av motorn?:confused:
14 mars, 2016 kl. 17:47 #254072ManorDeltagareSkulle ni våga behålla bilen efter renoveringen av motorn?:confused:
Ja, varför inte…om man vill ha en diesel ;).
14 mars, 2016 kl. 19:05 #254087JommieDeltagareHade en 09 Forester diesel (Första generationen diesel) som rullade 17.000 mil utan bekymmer. Sen en -12 XV diesel som vi körde 10.000 mil med utan bekymmer.
Har du redan haft ras – och fått motor/delar utbytt ser jag inte problemet med att ha kvar den.15 mars, 2016 kl. 16:34 #254076dragsterDeltagareHar en Outback diesel första generationen som nu gått dryga 24 000 mil utan några problem. Har skött service själv enligt boken sen den passerade 20 000 mil.
Det som gått sönder utöver vanliga slitage delar som bromsar och däck är: ett batteri byte och ett motstånd till klimatanläggningen som gick sönder. Samt att avgassystemet gav upp strax efter 20 000mil, men det tycker jag är helt ok.
Är mycket nöjd med bilen, den bara går och går. Billigt dessutom för att vara så pass stor och 4-hjulsdriven. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.