Hej! Hoppas få svar på min fråga. Har nyligen köpt min första subaru impreza wrx årsmodell 2001. Strular inte eller liknande, helt original samt välservad genom åren. Senaste service kostade ca 15 000 och då byttes i stort sett allt. Men på motorvägen igår tändes motorlampan, tidigare ägare bytte åtgärdade detta första ggn det hände honom i den service jag tidigare nämnde. Men har felsökt bilen och får koden p0301: cyl 1 misständning. Kan detta bero på dåliga tändstift eller spökar motorlampan vanligtvis på dessa bilar? Förutom detta går bilen precis som vanligt och är i väldigt bra skick!
Aa, misstänker att det är glapp någonstans för bilen går lika bra trots lampan. Släckte den igår med opd2 apparat o en app med telefonen men tändes idag igen. Ska kolla kontakten samt modulerna vid tändsstiften då de inte är vanliga tändkablar på dessa som exempelvis Gt:n. Tack för svar! 🙂
Min gick aldrig i felsäkert läge med Cyl 1 misfire.
På den var det luftmassemätaren som gav felkoden.
P030X-koderna brukar kunna vara ett rent h-vete att felsöka tyvärr. Men å andra sidan har jag nog aldrig läst om nån som rasat pga den koden heller så det är nog bara köra på tills du lyckats hitta vad som spökar på just din bil 🙂
I dagsläget har lampan slocknat av sig själv och inte tänds igen. Så antar att det glappat någonstans eller att fukt orsakat detta då jag inte kört i regn på ett tag. Men hoppas inte något tänds igen för nu är den precis som jag vill ha den! 🙂 btw min motor har aldrig heller gått in i säkert läge, gick o varva fullt ut trots motorlampan.
Tack så mycket!!
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.