Tja! Är 17år och ska inhandla min första 18-årsbil, och jag fastnade för en Subaru impreza runt 1999-2000års modell. Min plan är att köpa en Subaru Impreza för 10-15 tusen, och sedan på med lite andra fälgar och lite styling! Hade även tänkt och klippa i en GT motor i den och min fråga är om den passar rakt i? (Åker a-traktor nu så motorbytet vet jag hur man gör, men undrar om de passar rakt i) kom även med förslag på någon annan vass motor som passar vill ha 200-300hk
Osäker på om det är samma växellåda i NA/Turbo. Om så inte är fallet är driftsäkerheten högst tveksam när GT knappt klarar vridet från en maxad originalturbo.
Jag hade själv en Impreza RX som första bil (innan GTn inhandlades) och är hyggligt säker på att det går rent mekaniskt o knö ner en GT motor i en RX/GL bil…. är ju samma kaross/chassie.
Dock kommer du nog tyvärr få problem med drivlinan eftersom det inte är samma koppling/låda som i en GT och troligen inte kommer hålla.
Titta på Australiensiska Subaruforum, där är det rätt vanligt att konvertera sugbilar till turbo! 🙂
Tror de har en regel att man inte får äga en turbobil de första åren man har körkort, så många köper t.ex. en RX och konverterar den när åldern är inne för turbobil 🙂
Även i USA är det rätt vanligt då GC8-karossen (alltså GT i Sverige) inte såldes som turbo där! 🙂
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.