SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Subaru Impreza wrx -01 Tappar effekt vid 4200rpm

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    JoHi
    Deltagare

Hej.

Har lite strul med min impreza wrx från -01 som tappar effekt vid 4200rpm. Men vid 5100rpm så kommer effekten tillbaka. Jag får ingen nergång i laddtrycket under den tiden. Iaf inte så pass att min mätare kan visa det. Laddar 0.6 bar. Jag har inte kollat soppan. Men de sitter en fetare pump monterad. Och bilen ska enligt tidigare ägaren vara mappad av Turbo center.

Någon som har lite förslag på vart man ska börja leta?

Mvh Johan

Mumin
      Deltagare

Laddar 0.6 bar och är mappad? Laddar ju 0.7 /0.9 orginal Och mappad så bör den ladda ca 1.3 1.4 bar!

JoHi
        Deltagare

Jag kan tyvärr inte svära på att uppgifterna stämmer. Allt jag har från mappningen är ett kvitto. Och jag har reagerat över det låga laddet.

Kanske någon vet varför laddet är så lågt? Har kört på 0.6 sedan jag köpte bilen. å har inte tänkt så mycke på det. =/ Men problemet med effekt kurvan har jag bara haft i 2 veckor.

Patrick P931
          Deltagare

Av någon anledning ser det ut som att den har gått in i säkerhetsläge. Om du vet att allt är 100% tiptop, eller har stora cojones, gör en reset. 😉

Annars kanske du kan försöka hitta någon som kan hjälpa dig logga. Visar laddtrycksmätaren rätt?

🙂

JoHi
            Deltagare

Jag är inte helt säker på att mätaren visar rätt. Och är inte heller säker på att allt är som det ska i snurran. Men om den hade gått in i safemode, skulle den släppa på effekten igen vid +5000rpm? Och borde inte motorlampan tändas om den går in i safemode?

JoHi
              Deltagare

Är det verkstan som gäller för att resetta?

Patrick P931
                Deltagare

Googla. 😉

Prova först med bortkopplat batteri och broms nedtryckt en liten stund, så kan man enligt uppgift göra på äldre modeller. Fungerade inte det behöver du en Tactrix eller liknande.

Gilarski
                  Deltagare

Hade jag varit dig hade jag:

1. Kollat glappet på turbons impeller
                    2. Läst ut felkoder, beroende på vad du hittar här kan du få byta nån sensor.
                    3. Kollat så laddet verkligen är 0,6 bar
                    4. Kollat så laddtrycksregleringen är rätt inställd, om du har eftermarknads typ Profec, HKS, Apexi
                    5. Kolla även tändstift

Jag har haft liknande beteende på bilen, då var det en fullt fungerande, men felaktig (modellen) luftmängdmätare som var orsaken, dvs. i ditt fall kandet vara ett tecken på att din är på väg att ge sig.

Lycka till d—0.o—b

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.