› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Subaru Impreza WRX hjälp tack
- Detta ämne har 3 svar, 967 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
Digits.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2009 kl. 16:30 #4407
teddan112
DeltagareHej som rubriken lyder så har jag en Subaru Impreza WRX från 2001 men skulle behöva lite hjälp.
Tanken är den att jag ska försöka skrämma upp den i runda slängar 400-500hk
Blir byte av både det ena och det andra
Är själv inte världens bästa mekaniker , men har dock en nära vän som är väldigt duktig och kunnig som ska assisteraDock till min fråga:
Vad skulle krävas att jag bytte för att kunna komma upp i de häst antalet ( 400-500hk ) ?
Ni får gärna skicka länkar till olika sidor man kan införskaffa sig delarI dagsläget är den ecutek mappad, 3tums från turbo och chippad
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar10 maj, 2009 kl. 06:59 #65303Adam K
Deltagare’I runda slängar 400-500” är tämligen skilda världar.
Knappt 400 klarar en STi (särskilt 6-växlad) utan andra delar än turbo, spridare, bränslepump och kanske (enklast) FMIC. Lämpligen också MAP-baserat sprut. Eventuellt (eller förr eller senare) koppling.Vill du betydligt över 400 kommer du behöva byta maskin till något specialbyggt monster, 2 liter räcker, men lite större blir trevligare (inte fullt så laggig). Allt runtomkring utom styr o broms servo och kopplingshydrauliken istort sett måste bytas mot kraftigare grejer.
Vette sjutton om 6-petarn klarar 500 heller…
(Glöm inte upphängning av motor o drivlina och väghållningskit.)Detta på en newage STi. på en GT eller classic STi och på WRX får du lägga till växellåda-drivlina och på GT/WRX (och kanske på gamm’ STin pga ålder) så behöver maskin byggas om redan innan 400/400.
Och bromsar! Minimum skivor, belägg o stålspunna slangar till 400, lämpligen STi-brembos e.l. med bra belägg o skivor till 400 och uppåt.Titta på försäljningsannonser. Om du inte har råd med att köpa en som redan är på 400/400 så kommer du inte ha råd att bygga en heller, det kommer kosta mer att bygga själv…
Lycka till
10 maj, 2009 kl. 09:32 #65302andreaswrx
Deltagarebörja med att sälja wrx och köp en sti från början! har du inte råd med det! så behöver du inte ens tänka på att trimma wrx
11 maj, 2009 kl. 13:19 #65301Digits
DeltagareJag kor sjalv en WRX fran 2003 med 391hk / 530Nm, och jag har gjort foljande motormassigt:
* bytt koppling till nagon uppdaterad exceedy-variant
* nytt grenror (tubular, vad det nu heter pa svenska egentligen)
* td05-20g turbo
* fullt nytt avgasror (decat, men bara 2.5″ efter downpipen)
* oppet luftilter
* STI intercooler
* ECUTek-mappSakerna ovan gick pa ungefar 3600 pund, men jag skulle starkt rekommendera (som de andra) att du saljer och koper en STI istallet pga vaxelladan och den battre STI-motorn (variabel kamtid, t.ex..)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.