Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 68 totalt)
  • Författare
    ljungberg
    Deltagare

Skall kolla upp det Mats.

Har kört lite över 100 mil nu med bilen. Körde t ex i snöstorm både igår och idag ca 60 mil. Bilen ligger som ett strykjärn och går mycket mjukt och fint i både motor och låda. Förbrukningen ligger på ca 0.9 vid långkörning, vilket får sägas helt ok med tanke på 265 hkr.

Fick även gasa lite idag mot en Lancer Sportback (240 hkr) och han hade inte mycket att hämta alls. Så jag är mycket nöjd med bilen. Komfortabel och när man vill så kan den ryta till.

Manor
      Deltagare

Så länge som jag först lägger i backen så att kameran kommer igång, så fungerar allt utmärkt. Inte en hängning sedan jag började med det.

Nu kör jag med en SonyEricsson Xperia X10 via Bluetooth till navigatorn/stereon för telefonkopplingen, och det verkar fungera utmärkt…även om jag hade lite strul att “parkoppla” dem.

Jag har bara kört 55 mil, men är ypperligt nöjd med bilen. Idag gjordes den första tvätten, och den glänser som en “hundballa i månsken” :D.

Det är 260hk i min, men mjuka arbetshästar…inget direkt klipp som i din misstänker jag.

Manor
        Deltagare

Hur går Legacy GT:n?

Min Outback har väl gått 250 mil nu, och känns väldigt trygg och pålitlig. Jag har inte direkt gasat med den, men visst går den bra…men mjukt (det är ju den modellen).

De senaste dagarna har det ju varit perfekt Subaruväder i Stockholm. Grannen som kör (bakhjulsdriven) BMW var väl inte lika lycklig när han knappt kom iväg från sin uppfart, eller kollegan som var tvungen att montera “AutoSocks” på sin Passat för att komma iväg från sin parkering :p.

Ingen hängning på stereon/navigatorn sedan jag tar det lugnt med växlingen till D…om det nu beror på det. Perfekt bluetoth-koppling med min Xperia X10.

Klimatanläggningen är väl lite speciell, och blåser storm ibland när det är väldigt kallt ute. Det verkar vara en hel del klagomål på just klimatanläggningen generellt på japanska bilar verkar det som.

Var förresten dina navigationskartor från 2009 eller 2010?
          Jag har ännu inte fått något svar om jag kan få dem uppgraderade gratis till 2011-års modell när de släpps, men jag gör det antagandet…allt annat vore svagt då bilen är en 2011.

ljungberg
          Deltagare

Hur går Legacy GT:n?

Min Outback har väl gått 250 mil nu, och känns väldigt trygg och pålitlig. Jag har inte direkt gasat med den, men visst går den bra…men mjukt (det är ju den modellen).

De senaste dagarna har det ju varit perfekt Subaruväder i Stockholm. Grannen som kör (bakhjulsdriven) BMW var väl inte lika lycklig när han knappt kom iväg från sin uppfart, eller kollegan som var tvungen att montera “AutoSocks” på sin Passat för att komma iväg från sin parkering :p.

Ingen hängning på stereon/navigatorn sedan jag tar det lugnt med växlingen till D…om det nu beror på det. Perfekt bluetoth-koppling med min Xperia X10.

Klimatanläggningen är väl lite speciell, och blåser storm ibland när det är väldigt kallt ute. Det verkar vara en hel del klagomål på just klimatanläggningen generellt på japanska bilar verkar det som.

Var förresten dina navigationskartor från 2009 eller 2010?
            Jag har ännu inte fått något svar om jag kan få dem uppgraderade gratis till 2011-års modell när de släpps, men jag gör det antagandet…allt annat vore svagt då bilen är en 2011.

Jo då, den lever 🙂 Har kört ca 580 mil med bilen och jag kan nog inte påstå att den är direkt snål. Drar rätt friskt med bensin och gasar man lite nu som man gjort då det är kul att köra lite på ställ då drar den som gamla STI:n gjorde utan problem.

En sak som jag däremot ångrar är att jag tog dubbfria vinterdäck, helt jäkla värdelöst. Så nästa uppsättning vinterdäck blir helt klart dubbade, om dom nu inte förbjudit dom vid den tidpunkten.

Överlag har jag varit nöjd med bilen, lite knepig navigation bara men annars inget direkt att klaga över. Dom som åker bak berömmmer benutrymmet då man sitter som en kund bak.

Precis som du säger så är 4 hjulsdriften så jäkla skön. Medans grannar grävt fram sina bilar och fastnat stup i ett har en annan bara klivit rätt in i bilen på morgonen och kört ut ur snöhögen 🙂

Har glömt att kolla kartorna men får kolla upp det vid tillfälle.

//J

Manor
            Deltagare

Jo då, den lever 🙂 Har kört ca 580 mil med bilen och jag kan nog inte påstå att den är direkt snål. Drar rätt friskt med bensin och gasar man lite nu som man gjort då det är kul att köra lite på ställ då drar den som gamla STI:n gjorde utan problem.

En sak som jag däremot ångrar är att jag tog dubbfria vinterdäck, helt jäkla värdelöst. Så nästa uppsättning vinterdäck blir helt klart dubbade, om dom nu inte förbjudit dom vid den tidpunkten…
              //J

Oops, du kör mycket du…dubbla min körsträcka :).
              Jag ligger runt litern per mil. Då är det mestadels körning till och från jobbet, och det är väl mer landsväg än stadskörning. Just landsväg så tycker jag att den går snålt…om man gasar på så sticker förbrukningen upp.

Jag är toppnöjd med mina dubbfria Nokian R Suv. Aldrig mer dubbdäck är min paroll…men så har jag kört dubbfritt i 12 år och aldrig/sällan ångrat det.

Kolla gärna upp kartorna från navigatorns versionsfunktion.
              Även jag tycker att navigator/stereon är knepig, och den sämsta prylen på hela bilen faktiskt :(. Fördelen är att den sitter där den sitter och alltid är tillgänglig, samt backkameran som jag tycker är guld värd.

Mumin
              Deltagare

Ja du Mats din anti dubb kille 🙂 Hoppas din Outback förfyller dina krav. Men som sagt dubb är det som gäller 🙂 Men nästan dags för dom här snart 🙂

Skämt och sido.. jag tycker dubb och odubb är som dag och natt! Körde odubbat på en 3.6 och dubb på en annan.. Visst skiljer det sig i ljud men greppet skiljer sig ganska mycket enligt mig :p

Dubbat FTW! 🙂 Skål!

Lt Dan
                Deltagare

Ja och så är dubbdäck säkrare än dubbfritt!!

http://www.bilsport.se/news.php?id=88433

Manor
                  Deltagare

Ja och så är dubbdäck säkrare än dubbfritt!!

http://www.bilsport.se/news.php?id=88433

Det var inte meningen att dra igång den där debatten igen :p.
                    Alla blir saliga på sina val, och det är väl så det ska vara.
                    Dubbfria däck passar mig bäst.

Lt Dan
                    Deltagare

Det var inte meningen att dra igång den där debatten igen :p.
                      Alla blir saliga på sina val, och det är väl så det ska vara.
                      Dubbfria däck passar mig bäst.

🙂 Du har helt rätt. Sen skulle jag bli mkt förvånad om det var en en endaste subaru i den statistiken. AWD och dubbfritt är ju såklart överlägset vilken 2WD som helst med dubbfritt!

ljungberg
                      Deltagare

Nu har bilen varit inne på sin första service. Inga anmärkningar dock så har ena högtalargallret på instrumentbrädan släppt….bra på en bil för nästan 450.000 kr…..

Har varit väldigt nöjd i övrigt med bilen dock så får jag ont i ryggen av förarstolen. Exakt samma problem hade föräldrarna för några år sedan när dom hade Legacy Outback, klagade på kronisk ryggvärg efter långa körpass med bilen.

Har provat en mängd olika inställningar nu på Legacyn men får grymma problem med ländryggen av stolen. Så nu vet ej fasen vad man skall göra då man kör mycket i tjänsten per år. Får jag inte ordning på förarstolen så får det bli bilbyte.

Manor
                        Deltagare

Du har med andra ord åkt 1500 mil då?
                          Hur går det med bränsleförbrukningen?

Jag har inga problem alls med förarstolen, men jag kanske inte är så känslig. Går det inte att använda en “ryggkudde” för att ändra vinkeln för dig?

Madone
                          Deltagare

Jag har heller inga problem med stolen. Dock är den längsta stäckan jag kört 55 mil. Tyvärr finns ju inte svankstödet som på förra generationen

PR-mannen
                            Deltagare

Jag har heller inga problem med stolen. Dock är den längsta stäckan jag kört 55 mil. Tyvärr finns ju inte svankstödet som på förra generationen

Är jag helt ute och cyklar nu? Visst finns det svankstöd på både Outback 3.6 och Legacy 2.5GT? Är ju standard med nya 10-positionsstolen.

Madone
                              Deltagare

OK, jag tänkte dock på den där spaken som satt på sidan av stolen, när man drog i den så kändes det direkt. På den nya har jag bara ställt in stolen 1 gång och sparat inställningarna.
                                På min gamla spec B fick man ju ställa in stolen varje gång fru’n kört bilen eftersom den inte hade något minne

/Peter

Madone
                                Deltagare

Är det 2010 eller 2009 ver 3 som du har?
                                  2009 ver 3 låter inte heller direkt nytt.

Undrar om stereon går att mjukvaruuppgradera på ett smidigt sätt, för det känns ju lite trist att den hänger sig som en sämre mobiltelefon :(. Om din fungerar så finns det ju åtminstone en möjlighet att få till detta.

Även i den demobil som jag körde så hade stereon hängt sig. Den reagerade inte på en enda knapptryckning.

Nyfikenheten kom när jag såg denna tråd så jag var tvungen att kolla.
                                  Det är version 4500 2010v1 på min GT

/Peter

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 68 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.