- Detta ämne har 12 svar, 2,188 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2013 kl. 22:19 #31058FladricDeltagare
Hejsan!
Min kompis köpte en Legacy Turbo för ca ett år sedan för att ha som vinterbil. Den var lite orolig vid gaspådrag och “tvekade” och tappade effekt vid fullgas. I dagsläget har vi bytt ut i princip allt som jag kan komma på men lika förbannat går inte biljäveln som den ska! :p Tänkte höra med er om ni kan sätta nytt ljus i denna fråga…
Det vi bytt är:Bränslefilter (2 gånger, båda gångerna nya)
Bränslepump (3 olika, nu sitter en ny Biltemapump, den största)
Tändspolar (Biltemas högeffektsspolar, 4st, med Biltemas silicontändkablar)
MAF (3 olika, alla fungerande i min Legacy)
Tändstift (2 olika uppsättningar, senaste från min fungerande Legacy)
Tändhjärna/-modul/-förstärkare (Från min Legacy)
Nya spridare (Bytte hela railen på båda sidor)Nu går bilen klockrent till ~3500 varv då den får fullt ladd. Då börjar den missa, tappa effekt, får tillbaka effekt, tappar igen (lite som fuelcut fast inte lika aggresivt).
Någon vänlig själ som har en idè? 🙂
17 september, 2013 kl. 10:24 #260644DobrowDeltagareTänkte om ni har ” läck sökt” dvs om den drar tjuvluft .
Tex om den har i närheten av turbon något läckage så kan den misstända när turbon laddar.
Hade en SAAB på jobbet som ett tryckrör va liten glipa på och den va normal tills man gasade och den börja ladda.
Antingen om ni kan komma över en rök maskin alt läcksök med brakeleen .
Ha motorn igång och spruta på diverse ställen . Om varvtalet ökar vet du att det läcker någonstans men som sagt att röka systemet är mycket enklare.
17 september, 2013 kl. 10:42 #260643epoxxyDeltagareKolla även en så enkel sak som slangen till laddtrycksmätaren om du har sån.
Min GT hade mycket spännande för sig till jag bytte den slangen. Det gamla var riktigt torr
17 september, 2013 kl. 11:14 #260637FladricDeltagare@Dobrow:
Vi har kollat men skadar ju inte att kolla igen! Men den går så himla fint och jämnt på tomgång och under 3500 rpm, motorn vibrerar knappt något alls på tomgång! Så det känns inte som ett läkage 🙂@epoxxy:
Det finns ingen laddtryckmätare, bilen är så original som det går! 🙂17 september, 2013 kl. 11:26 #260645DobrowDeltagare@Dobrow:
Vi har kollat men skadar ju inte att kolla igen! Men den går så himla fint och jämnt på tomgång och under 3500 rpm, motorn vibrerar knappt något alls på tomgång! Så det känns inte som ett läkage 🙂@epoxxy:
Det finns ingen laddtryckmätare, bilen är så original som det går! 🙂Som jag sa . Saaben vi hade gick hur fint som helst inga misständningar vid logg sen när man gasa så turbon gick in vart det flipper spel på loggen och plötsligt var det 200 misständningar.
Dock behöver det inte va samma men skadar inte = )
17 september, 2013 kl. 12:47 #260638FladricDeltagareOkej, då ska vi kolla det!
Fler idéer mottages gärna! 🙂
17 september, 2013 kl. 16:48 #260634TimzzonDeltagare17 september, 2013 kl. 16:53 #260639FladricDeltagareKollat koderna men det var ett tag sen nu! Ska kolla igen 🙂
24 september, 2013 kl. 09:28 #260640FladricDeltagareHar äntligen hittat felet efter lite funderingar!
Bytte till mina originalspolar och då helt plötsligt gick den som en klocka!
Så antar att biltemaspolarna har för lång dwell-time och därför hinner de inte laddas tillräckligt när man får laddtryck vilket gör att gnistan släcks ut 🙂Så nån som har en idé på några bra och billiga spolar som kanske funkar bättre? Har funderat på om några VAG-spolar kanske funkar? 🙂
24 september, 2013 kl. 18:23 #260635TimzzonDeltagarehttp://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=1144&cat=96&sub=97&sec=144&var=35&dc=0&gen=&searchKey=
Som hittat 😉 Tror dock inte man kommer undan billigare än så tyvärr..25 september, 2013 kl. 09:41 #260641FladricDeltagareHaha ja, billigt värre! 😉
Nog ska det gå att hitta några spolar som funkar tycker jag! I Australien kör de med några som heter Bosch HEC716 men de är dyra här så inte värt det. Får forska vidare! 🙂10 oktober, 2013 kl. 19:11 #260642hedberg____Deltagarenär ja börja läsa tråden tänkte ja säga att de måste vara tändstift eller spolar för en polare hade samma problem men där var de stiften och en spole han hade fått fel stift av subaru firman hade fått till en sugmotor
10 oktober, 2013 kl. 19:26 #260636FladricDeltagareJo precis! Jag var helsäker på att det var spolarna också men eftersom vi bytte till nya och felet fortfarande var kvar så blev jag osäker! Men det visade sig ju att det var felet ändå 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.