› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Subaru Legacy Turbo trycker ut bensin i oljan (EJ20)
- Detta ämne har 16 svar, 2,648 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Tobbster.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2010 kl. 09:05 #4620
Tobbster
DeltagareMin Legacy trycker ut bensin i oljan. Ganska mycket dessutom.
Någon som har någon idé var man ska börja leta? Kan det vara så att någon tempgivare ger fel värde så bilen ”chokar” tror att det är kall motor hela tiden eller nått? Därför flödar på med sås?
Eller kan det vara något annat? bilen har stått hela sommaren och det enda som gjorts åt motorn är att det nu sitter 3″ DP och katten är borta.
Eller kan det vara så att Lambdan är kass och ger fel värden?
Ös på med idér. Börjar bli dyrt att byta olja var 10 mil… 🙁
/Tobbe
26 januari, 2010 kl. 09:32 #66590Fricke.w
DeltagareKan ju även vara spridarna som kärvar, inte helt ovanligt på avstälda bilar, hände på min M3a i alla fall, alltså en eller flera spridare fastnar i ett visst läge och på så sätt skyflar in mer sås, men åtgärdas enkelt med spridarrengöring oftast alltså, eller så kan de ju vara någon givare som du säger?
26 januari, 2010 kl. 09:47 #66582Tobbster
DeltagareKan ju även vara spridarna som kärvar, inte helt ovanligt på avstälda bilar, hände på min M3a i alla fall, alltså en eller flera spridare fastnar i ett visst läge och på så sätt skyflar in mer sås, men åtgärdas enkelt med spridarrengöring oftast alltså, eller så kan de ju vara någon givare som du säger?
Det ska jag testa. Köpa lite rengöring och se om det blir bättre.
Tack för tipset. Ös på med fler tips.
/Tobbe
26 januari, 2010 kl. 15:00 #66583Tobbster
DeltagareKan ju lägga till att efter den har stått still började ”Check engine” lampan lysa. Vad det nu kan bero på.
/Tobbe
26 januari, 2010 kl. 15:57 #66591Fricke.w
DeltagareGrattis 🙂 då betyder ju de att bilen har registrerat en felkåd i alla fall, åk till närmaste subaru verkstad eller mekonomen, och titta dina felkoder, kostar ju inte mycket de, sedan kan du ju alltid byta saken eller sakerna själv när du vet felet 😉
26 januari, 2010 kl. 15:57 #66592Fricke.w
DeltagareGrattis 🙂 då betyder ju de att bilen har registrerat en felkåd i alla fall, åk till närmaste subaru verkstad eller mekonomen, och titta dina felkoder, kostar ju inte mycket de, sedan kan du ju alltid byta saken eller sakerna själv när du vet felet 😉
26 januari, 2010 kl. 16:23 #66584Tobbster
DeltagareGrattis 🙂 då betyder ju de att bilen har registrerat en felkåd i alla fall, åk till närmaste subaru verkstad eller mekonomen, och titta dina felkoder, kostar ju inte mycket de, sedan kan du ju alltid byta saken eller sakerna själv när du vet felet 😉
Har tänkt att göra det, dock är bilen varken besiktad, skattad eller påställd. Det är ju en isbil numera.
Har dock för mig att man får köra till och från verkstad trots detta, så man kanske ska tejpa på plåtarna och åka dit.
/Tobbe
26 januari, 2010 kl. 17:02 #66593Fricke.w
Deltagareja gör så 🙂
Men de kannske kan vara ide med spridar rengöring också om den ändå ståt ett tag, dock så har jag uppleft att redlines spridarrengöring är best, enligt mig i alla fall, dock ska man ha den mer koncentrerad än vad som står, ha typ 10liter bensin i tanken, häll i hella flaskan redline och töm sedan typ yterligare 5 liter bensin efter de, detta för att vara säker på att allt kommer ner i tanken, för i bland är de en böj med stigning på soppa röret till tanken och är de de, så fasnar allt kvar i böjen, där av 5 liter till soppa efter 😉
Låt sedan bilen gå en stund, cirka 5min i alla fall, men gasa för alldel inte ur den, då man inte vet om de kan vara skadligt med den inblandningen och höga laddtryck 😛
Sedan låter du bilen stå så i en 24 timmar typ, för de är när medlet får ligga och verka i ledningar,spridare, btr mm, som de verkligen löser upp något, funkade då på m3an efter varje avställning.Lycka till
Fredrik
26 januari, 2010 kl. 21:40 #66585Tobbster
DeltagareDet låter som en plan. Ska ta och göra det så snart som möjligt.
Vore ju intressant om de kunde se något på felkoderna. Jag pratade med Subaru förut och de sa att dom kunde vara något trubbiga på tidiga modeller som min. Inte säkert att man kan få ut något av det. Fast det är ju lika bra att åka dit och få det gjort, då vet man i alla fall om det gav något eller inte.
/Tobbe
27 januari, 2010 kl. 21:39 #66578GrizzlyBear
DeltagareDet brukar finnas två kontakter under ratten man kan koppla ihop och sedan läsa av felkoderna själv genom att räkna antal blink check engine-lampan gör.
Kan ju vara ett alternativ om du inte vill köra den till närmaste verkstad.27 januari, 2010 kl. 21:55 #66586Tobbster
DeltagareDet brukar finnas två kontakter under ratten man kan koppla ihop och sedan läsa av felkoderna själv genom att räkna antal blink check engine-lampan gör.Kan ju vara ett alternativ om du inte vill köra den till närmaste verkstad.
Aha, det var ju ett bra tips. Frågan är ju bara hur man får reda på hur många blink som betyder vad.
/Tobbe
27 januari, 2010 kl. 22:29 #66580Sternborn
DeltagareJag kan försöka skriva ut felkoderna på jobbet imorn 🙂
borde finnas i Autodata där fanns det iaf till min impreza gtvad är det för årsmodell? är ej20 motorn standard?
28 januari, 2010 kl. 15:16 #66587Tobbster
DeltagareJag kan försöka skriva ut felkoderna på jobbet imorn 🙂 borde finnas i Autodata där fanns det iaf till min impreza gtvad är det för årsmodell? är ej20 motorn standard?
Det är en -92 och vad jag vet så är det EJ20 som är standard på Legacy Turbo bilarna.
Vore jätte najs om du kunde få tag på felkoderna!! 🙂 Toppen isf.
/Tobbe
28 januari, 2010 kl. 16:44 #66581Sternborn
Deltagareok, men då kollar jag det imorn då 🙂
28 januari, 2010 kl. 20:42 #66588Tobbster
Deltagareok, men då kollar jag det imorn då 🙂
Attan vad bra! Om det är möjligt att kolla det på förmiddagen så vore jag tacksam. Har nämligen bokat en felkodsavläsning på den lokala Subbaverkstaden på måndag morgon. Om man nu kan läsa av dem själv så hinner jag avboka den imorgon innan de går hem för helgen. Då sparar jag kostnaden för att de ska koppla in sin felkodsläsare.
Maila mig på tobbeforslund@hotmail.com, om det går att lösa.
/Tobbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.