SSC Allmänt snack Allmänt småprat *SUBARU STULEN*

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    simo
    Deltagare

nää, har ju inte fått de =/ har haft så mycket o göra i våras sommras så jag har inte direkt ringt och tjatat varje dag på dom, men tycker ändå inte att de skall behöva ta så här lång tid. Så därför höjer jag ett varningens finger för salus ansvar./Matte

Om det är försäkrat intresse så är det inte konstigt att det inte betalar ut några pengar. Brukar finnas en anledning om det dröjer.

/U

Niklas
      Deltagare

Om det är försäkrat intresse så är det inte konstigt att det inte betalar ut några pengar. Brukar finnas en anledning om det dröjer./U

Vad menar du? Om Imprezan blir stulen och man behöver en bil till och från jobbet eller något likannde, skall man räkna med att ta tjänstledigt ett halvår tills försäkringsbolaget har funderat klart?

Mats
        Deltagare

Om det är försäkrat intresse så är det inte konstigt att det inte betalar ut några pengar. Brukar finnas en anledning om det dröjer./U

Vad menar du? Om Imprezan blir stulen och man behöver en bil till och från jobbet eller något likannde, skall man räkna med att ta tjänstledigt ett halvår tills försäkringsbolaget har funderat klart?

Försäkrat intresse = Mamma försäkrar bilen som sonen kör med…
          Därmed inte sagt att det är så i dethär fallet! Men jag tror det var det Ulrik syftade på

Mats GBG
          Type R ’99

simo
          Deltagare

Försäkrat intresse = Mamma försäkrar bilen som sonen kör med…Därmed inte sagt att det är så i dethär fallet! Men jag tror det var det Ulrik syftade påMats GBGType R ’99

Verkar dock vara Pappa i detta fallet…..

/U

matte-sthlm
            Deltagare

Försäkrat intresse = Mamma försäkrar bilen som sonen kör med…Därmed inte sagt att det är så i dethär fallet! Men jag tror det var det Ulrik syftade påMats GBGType R ’99

Verkar dock vara Pappa i detta fallet…../U

Hmm, bilen var inte ”skenförsäkrad” om de va det du mena simo. Dom visste att bland annat jag brukade bilen men att den inte stod på mig. Anledningen till att detta var okej, var att vi bor på samma adress (samma sak som din fru skulle låna din bil). När jag körde av vägen för ett par år sedan va de inga som helst problem att få ersättning (eller beloppet blev de lite snack om). I detta fall tjaffsade dom om att personen som bilen står på, även står på två hus, och att bilen inte blev stulen på den adressen som han är folkbokförd på. Alltså, om ni har ett landställe och ställer bilen där och den blir stulen, passa er, för då kan salus ansvar börja tjaffsa.

/Matte

Niklas
              Deltagare

matte: Anledningen till att de ”tjafsar” är nog till stor sannolighet den stora ökningen av just skenförsäkringar. Och ert fall är väl i gråzonen enligt dem även om det är på rätt sida grått då.

/N – kör runt i frugans Impreza

matte-sthlm
                Deltagare

ja, de kanske var så ailien, jag tror mer på att det var att när han folkbokförde sig på nya stället, så flyttades även försäkringen dit, och han fick en lägre premie (handlade kanske om 200kr/året, även fast han hade bilen på de gamla stället. Inget han tänkte på och inte jag heller.

/Matte

simo
                  Deltagare

Hmm, bilen var inte ”skenförsäkrad” om de va det du mena simo. Dom visste att bland annat jag brukade bilen men att den inte stod på mig. Anledningen till att detta var okej, var att vi bor på samma adress (samma sak som din fru skulle låna din bil). När jag körde av vägen för ett par år sedan va de inga som helst problem att få ersättning (eller beloppet blev de lite snack om). I detta fall tjaffsade dom om att personen som bilen står på, även står på två hus, och att bilen inte blev stulen på den adressen som han är folkbokförd på. Alltså, om ni har ett landställe och ställer bilen där och den blir stulen, passa er, för då kan salus ansvar börja tjaffsa./Matte

Vad står det på baksidan av försäkringsbrevet om vem som ska så som försäkringstagare?
                    I ditt fall där du och försäkringstagaren är skrivna på olika adresser är det inget att diskutera, skenförsäkring.

/U

matte-sthlm
                    Deltagare

simo?? vad snackar du om? vem har ens sagt att jag äger bilen? jag e registrerad här på den bilen för att den som äger bilen inte har tid att sitta här o läsa om trim etc. jag har kört bilen till diverse platser för att få den iordninggjord för att han inte haft tid. Du vet inte ens om jag lagt ner en krona på bilen eller inte, så prata inte skenförsäkring, dock va de klantigt att missa de där med att försäkringen flyttades när man ändra bostad, för övrigt va han skriven på huset som den blev stulen ifrån så sent som ett par månader innan. Vill du diskutera vidare om hurvida den var skenförsäkrad eller inte så kan vi ta de på telefon så vi besparar alla andra här att läsa de. mitt nummer finns där uppe, o om du vill ha nummret till han som äger o står på bilen, så kan du pm:a mig.

Väl mött
                      /Matte

Manor
                      Deltagare

”Skenförsäkringar” hit och ”skenförsäkringar” dit…
                        Om bilen blivit stulen så borde det väl inte spela någon som helst roll vem bilen står på. Om det däremot gäller en vagnskada så är det berättigat att diskutera…

Jag hoppas åtminstone att min försäkring skulle täcka en stöldskada oavsett var jag ställt bilen. Det är ju inte alltid stölder sker där man bor…

Bara min 2 cent…

matte-sthlm
                        Deltagare

”Skenförsäkringar” hit och ”skenförsäkringar” dit…Om bilen blivit stulen så borde det väl inte spela någon som helst roll vem bilen står på. Om det däremot gäller en vagnskada så är det berättigat att diskutera…Jag hoppas åtminstone att min försäkring skulle täcka en stöldskada oavsett var jag ställt bilen. Det är ju inte alltid stölder sker där man bor…Bara min 2 cent…

När vi ändå diskuterar skenförskäkringar så har jag suttit o funderat lite. Vi säger att en person e väldigt rik o köper en väldigt dyr o fin bil, men han kör den aldrig själv, utan han har en chaufför som alltid kör den åt han, tar den till service, tvättar den mm. han får till och med ta hem bilen för ”chefen” för att han ska slippa ta bussen till jobbet. Ska ägaren till bilen, eller han som kör bilen då stå för försäkringen?

/Matte

thorlake
                          Deltagare

Ägaren till bilen.
                            Man försäkrar sin egen egendom.
                            Det enda undantag till den regeln är om ägaren och den som försäkrar är registrerade på samma adress. Då går det att försäkra annans egendom.

Det är sedan ägaren som gör bedömningen utifall han vill ta risken och låta annan part låna egendomen och därmed riskera sin egen premie utifall något händer.

Solklart i alla lägen.

Frågor på det kan det omöjligen vara. 😛

matte-sthlm
                            Deltagare

okej, så om den här påhittade miljonären låter en chaufför köra sin tvåmiljonerkronorsbil, så kan han lika gärna skita i att helförsäkra den och bara ta en trafikförsäkring, eftersom han ändå inte kommer få ut nåt på försäkringen? Är det verkligen logiskt?

/Matte

thorlake
                              Deltagare

En smula luddiga regler kan tyckas.
                                Men det står faktiskt hos de flesta bolag att försäkringen gäller endast om försäkringstagaren också är den ”huvudsakliga brukaren” av fordonet.
                                Å det är då här det blir lite knepigt.
                                Så i teorin så ja, han skulle inte få en jevla spänn om han låter någon annan låna bilen jämt å ständigt och den blir stulen.
                                Men kan vara en smula svårt att bevisa vid rättslig prövning.

Finns säkert något svindyrt tillägg att göra om man har egen chafför så exemplet är lite dåligt i detta fall.

Som sagt OM inte personen som ”lånar” bilen är registrerad på samma adress (mao tillhör samma hushåll) då är det hos de flesta bolag inga problem.

Manor
                                Deltagare

En smula luddiga regler kan tyckas.Men det står faktiskt hos de flesta bolag att försäkringen gäller endast om försäkringstagaren också är den ”huvudsakliga brukaren” av fordonet…

Jag köper ovanstående när det gäller själva vagnskade-delen…men när det gäller en stöld så blir det väl väldigt underligt. Som ägare till bilen så måste jag väl kunna få parkera den var som helst…det finns ju ingen annan brukare till bilen när den blir utsatt för stöld!!? I det här fallet så är det väl inte otroligt att ägare själv parkerat fordonet vid den gamla bostaden där familjen bor kvar (om det nu är ett krav att ägaren/försäkringstagaren själv måste parkera bilen innan stölden sker…). Det är ju detta ”flummigare” område vi nu diskuterar. När det gäller vagnskade-delen är jag helt överens med dig.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.