Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35011
    Thornblom
    Deltagare

      Det tog inte lång tid innan jag insåg att man inte kan vara utan Subaru, så nu har jag en STi V3 MY97 (vilken skillnad mot GT..:D). Jag har lite att fixa med och därför även lite frågor!

      Behöver byta termostat, något speciellt som rekommenderas? OEM? Racing variant? Passar termostater för nyare WRX/STi?

      Behöver även ny motorhuv, finns det schysta ersättare till ett OK pris? Eller rekommenderas det kolfiber?

      Det sitter en frontmonterad IC på bilen, och därmed är fronten lite moddad. Fästen till dimljuskåpor finns inte kvar, finns det något annat trevligt att sätta för hålen? Vad som helst egentligen, ser inte så trevligt ut med hål rakt in..

      Vilka bromsar rekommenderas till en maskin med drygt 300 whp?

      #284381
      Kvarnis
      Deltagare

        Ah det var du som köpte den, vad fick den för tillslut?
        Lurade ett tag på att handla och göra en banbilen av den…men det var ju det här med tid och ju redan en STI-RA att fippla med 😉

        STI newage bromsar funkar ju bra med tyb PFC/DBA skivor med bra belägg typ PFC/Pagid etc är nog billigast, sedan finns ju div kitt att köpa.
        Om du tänker åka året runt, skulle jag nog kanske inte köra på det.
        Huv….tja skroten eller UK(frakten är dyr)

        Hm teromstaten säger du..varför får man fråga?
        Annars är det samma lika vill jag minns 2/2.5l en racing öpnar ki lite tidigare, men är sämre på vintern

        Håll, bygg med en aeroport med luft till ex luftfilter/bromsar

        #284385
        Turbovin
        Deltagare

          Originaltermostat funkar väl fint. Våra bilar går ju inte med speciellt hög temp.

          #284394
          Thornblom
          Deltagare

            Ah det var du som köpte den, vad fick den för tillslut?
            Lurade ett tag på att handla och göra en banbilen av den…men det var ju det här med tid och ju redan en STI-RA att fippla med 😉

            STI newage bromsar funkar ju bra med tyb PFC/DBA skivor med bra belägg typ PFC/Pagid etc är nog billigast, sedan finns ju div kitt att köpa.
            Om du tänker åka året runt, skulle jag nog kanske inte köra på det.
            Huv….tja skroten eller UK(frakten är dyr)

            Hm teromstaten säger du..varför får man fråga?
            Annars är det samma lika vill jag minns 2/2.5l en racing öpnar ki lite tidigare, men är sämre på vintern

            Håll, bygg med en aeroport med luft till ex luftfilter/bromsar

            Jag bytte den faktiskt rakt av mot min Nissan S13, skulle testa på RWD livet, men det var inget för mig. Killen som ägde bilen ville ha just bakhjulsdrivet, så det var väl en bra och enkel deal för oss bägge.
            Var du och tittade på den?

            Tanken är väl att ha den som något kul att leka med, kanske köra lite bana med den framöver och så. En Type-RA ligger på önskelistan som finbil, men ja, att hitta en sån med mina krav är inte enkelt..

            Ska kika på newage bromsar, originalbromsarna kändes väldigt underdimensionerade, de var inte direkt bättre än de som satt på min gamla GT. Kommer förmodligen inte köra med den på vintern.

            Termostaten öppnade inte, myskörde hem den med kall motor utan termostat.

            Kan ju kika på skroten efter nån GC8 huv, känns inte som en så vanlig del att hitta där dock?

            Originaltermostat funkar väl fint. Våra bilar går ju inte med speciellt hög temp.

            Tänkte det också, får leta runt efter en sån.

            #284386
            Turbovin
            Deltagare

              Jag minns inte hur det var, har alla japanimporter aluhuv eller är det bara Type R/RA som har det? Trist att göra bilen tyngre med plåthuv isf. Den väger verkligen bly i jämförelse.

              #284395
              Thornblom
              Deltagare

                Jag minns inte hur det var, har alla japanimporter aluhuv eller är det bara Type R/RA som har det? Trist att göra bilen tyngre med plåthuv isf. Den väger verkligen bly i jämförelse.

                Ja just nu sitter det en plasthuv.. Så plåt går bort. Kolfiber eller alu är väl alternativen.

                #284382
                Kvarnis
                Deltagare

                  Alu.huv är ovanligt tyvärr.

                  Nä var aldrig och kollade på den, det var det där med tid igen 😀

                  #284389
                  Christian S
                  Deltagare

                    Jag minns inte hur det var, har alla japanimporter aluhuv eller är det bara Type R/RA som har det? Trist att göra bilen tyngre med plåthuv isf. Den väger verkligen bly i jämförelse.

                    alla sti har väll det ?

                    #284402
                    manfred
                    Deltagare

                      vet inte om frågan förtjänade en egen tråd men de här var de mest relevanta stället jag kunde hitta.Finns det en begagnad shop på nätet eller här på subaruclub som man kan handla av?

                      #284387
                      Koffe
                      Keymaster

                        Vi har ju köpes/säljes-sektionerna här på forumet. Finns även nån köp/sälj-grupp på FB. Annars bildelsbasen eller tex http://www.japperformanceparts.co.uk/

                        #284396
                        Thornblom
                        Deltagare

                          Tack för tips.

                          Blir det märkbar viktskillnad med att hitta en plåthuv från t.ex en GT? Alu-huv verkar som sagt svårt att få tag i, och kolfiber är dyyrt.

                          #284390
                          Christian S
                          Deltagare

                            Tack för tips.

                            Blir det märkbar viktskillnad med att hitta en plåthuv från t.ex en GT? Alu-huv verkar som sagt svårt att få tag i, och kolfiber är dyyrt.

                            plåthuven är bra mycket tyngre men enda gångerna du märker det är när du öppnar och stänger huven.

                            #284391
                            Christian S
                            Deltagare

                              Ska kika på newage bromsar, originalbromsarna kändes väldigt underdimensionerade, de var inte direkt bättre än de som satt på min gamla GT. Kommer förmodligen inte köra med den på vintern.

                              vilka bromsar sitter det fram, glid oken eller 4 kolvsoken som satt på gt 99-00?

                              #284397
                              Thornblom
                              Deltagare

                                vilka bromsar sitter det fram, glid oken eller 4 kolvsoken som satt på gt 99-00?

                                Kan kolla ikväll!

                                Om expansionskärlet är tomt vid kall motor, fast påfyllningsreservoaren säger att nivån på kylarvattnet är bra, är det som det skall eller är det något som är vajsing? Bilen blir inte överhettad, men har å andra sidan inte kört så mycket med bilen än.

                                #284392
                                Christian S
                                Deltagare

                                  kolla det för jag är osäker på om det bara var sti type r & type ra som fick dom 4 kolvsoken 97 eller om det var alla sti, dom oken är även samma som sitter på wrx 01->

                                  expansionskärlet (det som sitter fast på insuget) ska vara fullt.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.