› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Subarus originalbatterier…
- Detta ämne har 17 svar, 1,728 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
Steve.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2005 kl. 22:10 #735
GrizzlyBear
DeltagareBra eller dåliga?
Bytte batteriet idag på min MY02 efter att för andra gången på tre dagar inte få igång den. 🙁
Jag tycket att det är lite dåligt att ett batteri inte håller längre än knappt 3 år. Vet ju iof inte hur förre ägaren körde bilen, men jag kör oftast några mil varje gång jag drar igång den. Så mycket korta körningar är det inte nu mera iaf.Tänkte även på hur lätt bilen går igång med det nya batteriet:) Vet att jag även tyckte det när jag bytt på min gamla Impreza även långt efter det att jag bytte. Men det gamla originalbatteriet tuggade sig den igång och lät ganska ansträngd. Men med det nya hoppar den igång nästan direkt utan minsta protest. Även när den är kall.
Någon annan som har erfarenheter av originalbatteriet vs eftermarknadsbatteri?
/Björn
21 februari, 2005 kl. 22:13 #40131down_the_drain
Deltagarefår se hur det artar sig, får mitt nya batt i morgon(förhoppningsvis)
Har haft mitt i snart 5år. Började kladda lite nu när det blev kallt. Blev en aningen bättre med laddningen men är fortfarande en aningen ansträngd vid start. Får se…../P
22 februari, 2005 kl. 13:56 #40127skytiskapilen
DeltagareJag bytte mitt för ett par veckor sen, blev nästan 5 år. Då jag bor i Neuva E´Stockholmo blir det mest halvkorta körningar så det är väl ok. Men vad mycket bättre drag det var i det nya(OK standard)! Så snabbt har startmotorn aldrig snurrat…
/Andreas
– Original Gangster –22 februari, 2005 kl. 21:15 #40124GrizzlyBear
DeltagareJaja, då är jag inte ensam om att tycka att nya batteriet ger startmotorn nytt liv iaf. Känns som om det med det gamla batteriet vevade på i 100rpm, så drar den med det nya i 1000rpm 🙂
Dock är det fortfarande en fråga varför mitt gav upp efter så kort tid på vägarna. Bilen är som sagt inte ens 3år än!
Så att Blocken skrev nåt om att det var nån Subaruträff i Luxemburg (har inte läst den tråden än…), så jag får väl åka ner dit och leta upp den förra ägaren och fråga hur f-n han kört den egentligen…:D/Björn
23 februari, 2005 kl. 07:09 #40134Larry
DeltagareHar samma problem… även här en WRX -02. Hade problem med batteriet på min GT förut oxå 🙁 Tror att kvaliten på subaru´s org batterier inte är såå bra. Har ändå skött batterierna efter allt konstens regler! Jaja, det blir att köpa nytt! Har uppenbarligen hjälpt för er 🙂
24 februari, 2005 kl. 08:45 #40136Malmros
DeltagareJag skaffade ett nytt batteri till min STI MY 03 alldeles nyligen. Men jag kan ändå uppleva att det går ganska så trögt att få igång motorn när det är kallt. Visst startar den, men de är inte några 1000 rpm så fort nyckeln vrids om. Snarare ”Måste-jag-verkligen-starta-nu” i ca 1-2 sekunder, innan motorn får fart.
Att jämföra med min kollegas volvo 850 från 97 som startar direkt när motorn får ström.
Knasigt
24 februari, 2005 kl. 08:57 #40123SecretAgentMan
DeltagareEftersom batterier är samma-lika oavsett bilmärke så kan man säkerligen anta att det är startmotorn som är något av boven i dramat. 😉
Visst ger ett karatefräscht, nyladdat batteri lite extra skjuts – men det gör det på andra bilar med.3-4 år är inte direkt dåligt, byt, betala, se glad ut.
/J
24 februari, 2005 kl. 10:18 #40126jraberg
DeltagareJag bytte batteri på min 99:a efter 4 år tror jag det var. Men det var inget fel på det.. det var mest jag som var lite paranoid och tyckte att det laddade ur (har visat sig vara ngt annat som jag inte felsökt vidare på än)
Batterier håller länge om man sköter dem väl, fyller på vätska etc. när det behövs och inte låter dem koka etc.
Tycker att det är ganska komiskt att man har syrabatterier i en bil som ska kränga mkt.. 😉 men man måste väl spara kostnad på nåt sätt..
-JohanR
24 februari, 2005 kl. 11:49 #40132down_the_drain
Deltagarehar nu pluggat i ett nytt batteri i min bil. Vilken skillnad! Hoppar igång direkt utan några tivivel. Skönt så man slipper bli stående igen:)
/P
24 februari, 2005 kl. 14:27 #40128skytiskapilen
DeltagareÅrets bästa uppgradering? :D:D
/Andreas
– Original Gangster –24 februari, 2005 kl. 16:53 #40133down_the_drain
DeltagareHelt klart!! Slår vilken ny turbo som helst 😛
/P ”som köpte bosch 70Amp batt i silver line”
>Årets bästa uppgradering? :D:D
>
>/Andreas
–
>Original Gangster –9 mars, 2005 kl. 17:02 #40129b20mannen
DeltagareJag slängde i ett Optima RedTop i min bil.
Finns helt enkelt inga andra batterier. 😉
14 mars, 2005 kl. 18:39 #40130Vectorm12
Deltagare>Jag slängde i ett Optima RedTop i min bil.
>
>Finns helt enkelt inga andra batterier. 😉
>Gjorde samma sak förra året men fy tusan vad de väger de batterierna…;(
19 december, 2005 kl. 06:19 #40135strickz
DeltagareHm, man kanske skulle satsa på ett nytt batteri snart då… Startmotorn står och vevar 1-2s innan det händer nåt, trots att batteriet är laddat.
19 december, 2005 kl. 06:19 #40125Manor
DeltagareMin GT fyller 6 år idag (hurra hurra). Jag har än så länge klarat mig med originalbatteriet, men jag har Defas ”extraladdning” kopplat till motorvärmaren, så batteriet får viss laddning då motorvärmaren används (vilket kanske har hjälpt upp situationen en del). Däremot upplever även jag batteriet som lite ”trött” redan från dag ett…startmotorn på Hondan som jag körde innan jag hämtade ut Imprezan gick snabbt som en gräddvisp i jämförelse.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.