SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Subban ska vråla!

• Detta ämne har 11 svar, 1,363 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Jim_s.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Jim_s
    Deltagare

Tjenare.

Har just köpt en GT -00 och vill få fram lite rejälare avgasmuller och tänkte höra med er vad som krävs för att få den att låta rejälare.
      Är alltså inte ute efter nån direkt extra effekt utan bara skönare ljud helt enkelt.

Räcker de med att byta ut sista ljuddämparen mot en ”japsdämpare”?

eller måste man minst ha catbacksystem för att få lite vettigt ljud? Ni får gärna länka billiga och vettiga såna system.

Är det skadligt för dessa om man byter ut till 3″ hela vägen utan mappning? Har ej tänkt mappa den framöver heller.

Tack så mycket för svar!

/Jim.

epoxxy
      Deltagare

lättast är att byta endast sista dämparen. se till att du hittar en med en insats du kan sätta i för långresor samt besiktning.

du bör även installera en laddtrycksmätare så du har koll på laddet. när man byter till en japsdämpare minskas motståndet i avgassystemet och laddet ökar.

original laddas ca 0,8-0,9 och med japs kan det öka till 0,9-1,1 (det har det iaf gjort för mig)

skulle det öka för mycket (1,2) så kommer du uppleva ”fuelcut” vilket är en övertrycksspärr. då får du inhandla en ”dawes device” för att hålla laddet på bra nivå.

ta gärna en tur med en mekaniker från Subaru en kall dag och kör en repa med hans dator så kan du även se så inte bilen backar tändningen via knacksensorn (överladd). samt kolla upp om det finns en liten uppgradering av mjukvaran så motorn inte går för snålt.

nu har du massor med muller när du vill, kan sänka ljudet vid behov, har ökat ett par hästar i motorn tack vare lite ökat ladd och du har kontrollerat att inget har gått överstyr.

lycka till 🙂

p.s. byter du till 3″ hela vägen och även en större downpipe så krävs en dawes device för att hålla laddet på plats. då kommer du även att få ett bättre effektregister. d.s.

någon kan få fylla i åt mig när det är dags att byta till en bättre soppapump. om det är vid större avgassystem + dawes eller om det är vid mappning?

Mäki
        Deltagare

Finns billiga helsystem ute på ebay eller fina begagnade på Japperformanceparts.co.uk
          Mitt tips är att byta hela och skaffa en dawes device, själv kör jag utan katt också, monterar den vid besiktningen.

Soppapumpen byter du först vid mappningen, innan mappning matar den inte nå mer soppa 😉

adam.b.w
          Deltagare

jag bytte bara slutdämp till en japsare för till fället ska ha på riktiga grejer men de låter lagom mycke med de lilla bytet 😉

Jim_s
            Deltagare

Har faktiskt liggandes en dawes device efter en annan bil. ( Visst är de alltså den justerbara backventilen man lägger på slangen till wastegaten? ) och laddtrycksmätare har jag också 🙂

Vad tror ni om detta systemet?

På bilden är de väl ett komplett system men i texten står det catback så troligtvis är de väl catback endast.

http://www.toyosports.co.uk/93-01-subaru-impreza-wrx-sti-turbo-exhaust-system-19999-667-p.asp

Så kombinationen med de systemet + dawes device är helt safe för motorn?

TomK
              Deltagare

Har faktiskt liggandes en dawes device efter en annan bil. ( Visst är de alltså den justerbara backventilen man lägger på slangen till wastegaten? ) och laddtrycksmätare har jag också 🙂

Vad tror ni om detta systemet?

På bilden är de väl ett komplett system men i texten står det catback så troligtvis är de väl catback endast.

http://www.toyosports.co.uk/93-01-subaru-impreza-wrx-sti-turbo-exhaust-system-19999-667-p.asp

Så kombinationen med de systemet + dawes device är helt safe för motorn?

Det där är nog hela systemet då det till en newage kostar 124 med catback.

Är flera här som åker med det systemet och är väldigt nöjda.

Jim_s
                Deltagare

Det där är nog hela systemet då det till en newage kostar 124 med catback.

Är flera här som åker med det systemet och är väldigt nöjda.

Åfan då är de ju riktigt billigt.

Men så de borde vara grönt att köra med helsystem om jag slänger dit dawes devicen jag har liggandes?

TomK
                  Deltagare

Åfan då är de ju riktigt billigt.

Men så de borde vara grönt att köra med helsystem om jag slänger dit dawes devicen jag har liggandes?

Ja visst! 🙂
                    Bara att ha koll på laddet som nämnts tidigare

Jim_s
                    Deltagare

Ja visst! 🙂
                      Bara att ha koll på laddet som nämnts tidigare

Fifan så bra. Beställning lagd. Återkommer med ljudklipp. Tror ni bilen går igenom besiktningen med ett sånt system? Tänkte på avgasvärden mest.

epoxxy
                      Deltagare

låt insatsen sitta i och katten sitta kvar å testa.

addelunkan
                        Deltagare

jag besikta just min med blitz nur r system och 100 cells kat, gick galant med insatsen iskruvad =)

Jim_s
                          Deltagare

Låter positivt. Får dock se om jag väntar att hänga på 3″ systemet tills jag har hunnit besikta med original ( får besikta från 1 dec ).

då bilen har i princip blanka papper på de protokollen jag fick med som går tillbaks till 05 så känns det lite onödigt att chansa.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.