› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Subban ska vråla!
- Detta ämne har 11 svar, 1,363 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av
Jim_s.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2011 kl. 22:38 #27116
Jim_s
DeltagareTjenare.
Har just köpt en GT -00 och vill få fram lite rejälare avgasmuller och tänkte höra med er vad som krävs för att få den att låta rejälare.
Är alltså inte ute efter nån direkt extra effekt utan bara skönare ljud helt enkelt.Räcker de med att byta ut sista ljuddämparen mot en ”japsdämpare”?
eller måste man minst ha catbacksystem för att få lite vettigt ljud? Ni får gärna länka billiga och vettiga såna system.
Är det skadligt för dessa om man byter ut till 3″ hela vägen utan mappning? Har ej tänkt mappa den framöver heller.
Tack så mycket för svar!
/Jim.
8 november, 2011 kl. 05:51 #231660epoxxy
Deltagarelättast är att byta endast sista dämparen. se till att du hittar en med en insats du kan sätta i för långresor samt besiktning.
du bör även installera en laddtrycksmätare så du har koll på laddet. när man byter till en japsdämpare minskas motståndet i avgassystemet och laddet ökar.
original laddas ca 0,8-0,9 och med japs kan det öka till 0,9-1,1 (det har det iaf gjort för mig)
skulle det öka för mycket (1,2) så kommer du uppleva ”fuelcut” vilket är en övertrycksspärr. då får du inhandla en ”dawes device” för att hålla laddet på bra nivå.
ta gärna en tur med en mekaniker från Subaru en kall dag och kör en repa med hans dator så kan du även se så inte bilen backar tändningen via knacksensorn (överladd). samt kolla upp om det finns en liten uppgradering av mjukvaran så motorn inte går för snålt.
nu har du massor med muller när du vill, kan sänka ljudet vid behov, har ökat ett par hästar i motorn tack vare lite ökat ladd och du har kontrollerat att inget har gått överstyr.
lycka till 🙂
p.s. byter du till 3″ hela vägen och även en större downpipe så krävs en dawes device för att hålla laddet på plats. då kommer du även att få ett bättre effektregister. d.s.
någon kan få fylla i åt mig när det är dags att byta till en bättre soppapump. om det är vid större avgassystem + dawes eller om det är vid mappning?
8 november, 2011 kl. 08:43 #231656Mäki
DeltagareFinns billiga helsystem ute på ebay eller fina begagnade på Japperformanceparts.co.uk
Mitt tips är att byta hela och skaffa en dawes device, själv kör jag utan katt också, monterar den vid besiktningen.Soppapumpen byter du först vid mappningen, innan mappning matar den inte nå mer soppa 😉
8 november, 2011 kl. 08:56 #231662adam.b.w
Deltagarejag bytte bara slutdämp till en japsare för till fället ska ha på riktiga grejer men de låter lagom mycke med de lilla bytet 😉
8 november, 2011 kl. 09:03 #231663Jim_s
DeltagareHar faktiskt liggandes en dawes device efter en annan bil. ( Visst är de alltså den justerbara backventilen man lägger på slangen till wastegaten? ) och laddtrycksmätare har jag också 🙂
Vad tror ni om detta systemet?
På bilden är de väl ett komplett system men i texten står det catback så troligtvis är de väl catback endast.
http://www.toyosports.co.uk/93-01-subaru-impreza-wrx-sti-turbo-exhaust-system-19999-667-p.asp
Så kombinationen med de systemet + dawes device är helt safe för motorn?
8 november, 2011 kl. 09:43 #231657TomK
DeltagareHar faktiskt liggandes en dawes device efter en annan bil. ( Visst är de alltså den justerbara backventilen man lägger på slangen till wastegaten? ) och laddtrycksmätare har jag också 🙂
Vad tror ni om detta systemet?
På bilden är de väl ett komplett system men i texten står det catback så troligtvis är de väl catback endast.
http://www.toyosports.co.uk/93-01-subaru-impreza-wrx-sti-turbo-exhaust-system-19999-667-p.asp
Så kombinationen med de systemet + dawes device är helt safe för motorn?
Det där är nog hela systemet då det till en newage kostar 124 med catback.
Är flera här som åker med det systemet och är väldigt nöjda.
8 november, 2011 kl. 09:54 #231664Jim_s
DeltagareDet där är nog hela systemet då det till en newage kostar 124 med catback.
Är flera här som åker med det systemet och är väldigt nöjda.
Åfan då är de ju riktigt billigt.
Men så de borde vara grönt att köra med helsystem om jag slänger dit dawes devicen jag har liggandes?
8 november, 2011 kl. 10:47 #231658TomK
DeltagareÅfan då är de ju riktigt billigt.
Men så de borde vara grönt att köra med helsystem om jag slänger dit dawes devicen jag har liggandes?
Ja visst! 🙂
Bara att ha koll på laddet som nämnts tidigare8 november, 2011 kl. 22:21 #231665Jim_s
DeltagareJa visst! 🙂
Bara att ha koll på laddet som nämnts tidigareFifan så bra. Beställning lagd. Återkommer med ljudklipp. Tror ni bilen går igenom besiktningen med ett sånt system? Tänkte på avgasvärden mest.
9 november, 2011 kl. 06:31 #231661epoxxy
Deltagarelåt insatsen sitta i och katten sitta kvar å testa.
9 november, 2011 kl. 08:33 #231659addelunkan
Deltagarejag besikta just min med blitz nur r system och 100 cells kat, gick galant med insatsen iskruvad =)
9 november, 2011 kl. 19:27 #231666Jim_s
DeltagareLåter positivt. Får dock se om jag väntar att hänga på 3″ systemet tills jag har hunnit besikta med original ( får besikta från 1 dec ).
då bilen har i princip blanka papper på de protokollen jag fick med som går tillbaks till 05 så känns det lite onödigt att chansa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
