SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Suretrack diff ?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    foss
    Deltagare

Kan någon förklara vad en Suretrack diff är? Finns det mer info ang detta någonstans? Ska tydligen sitta på nyare STI om jag förstått det rätt.

specialized
      Deltagare

Suretrack är väl en form av TorSen-diff (Torque Sensing)

Dvs. Den jobbar med moment istället för varvtal-skillnader som en vanlig Lamell/Lsd-diff gör. Den omfördelar alltså kraften till det hjul som har bäst fäste.Medans ex en lamelldiffbroms bara jämnar ut vartals skillnaderna så att bägge hjulen spinner lika mycket. Detta begränsas förstås av hur mycket den klarar bromsa det spinnande hjulet och skicka över till andra hjulet.

En TorSen diff klarar skicka över nästan all kraft från det spinnande hjulet till det andra hjulet med bra fäste. En ex lamell-diffbroms klarar ju i bästa fall skicka över hälften.

Jag har ju fått för mig att man inte ska ha TorSen diffar i bakaxeln då detta kan ge ett inkonsekvent beteende, om tex ena bakhjulet har bra fäste men inte det andra.

Rätta mig gärna någon om jag är ute och cyklar 🙂

Här finns lite att läsa :
        http://www.iwsti.com/forums/showthread.php?t=1420

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
        —————————————
        Efternamnen på mina flickvänner är
        —————————————
        Jpg ,wmv och mpg 😉
        —————————————

Strat
        Deltagare

Inte cyklar du så värst 😉

Ett grundproblem med torsen är att om det ena hjulet tappar precis allt fäste så får man inget på det andra heller, dvs noll driv. Men jag har för mig att man löst detta i de senare konstruktionerna? Nån som vet?

/Claes

foss
          Deltagare

Tack för hjälpen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.