› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Surge på STI
- Detta ämne har 11 svar, 1,926 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2010 kl. 20:07 #23043
Hulken
DeltagareHar problem med surge på min -03 STI. Har mappat den hos JRM och han sa att dom försökte få bort det så gott han kunde men fick inte bort det helt. Finns det nått annat man kan göra för att få bort det eller är det turbobyte som gäller?
För er som inte vet hur det låter så lägger jag in en länk så ni får höra:
5 april, 2010 kl. 20:17 #199391Mäki
DeltagareDu skulle med andra ord haft bättre flöde genom insug och topp så den klarar att svälja allt ladd som produceras.
Men finns det inte antisurgekompressorhus till turbon som du kan skaffa? Annars skulle du kunna låta någon firma (eller operatör som kan ta de på sidan av) maskinborra lite hål så du gör ett eget ”Antisurge” kompressorhus.
Lite olika exempel på hur dessa kan se ut.

Eftersom hålen är där så trycks det ”överblivna” laddet ut genom dom och inte turbinen.
Vet ej om detta skulle kräva en ny mappning, men antagligen kan du få en lite aggressivare mapp med det kompressorhuset.
Mvh Marcus
5 april, 2010 kl. 21:15 #199382Hulken
DeltagareOkay…..det låter ju som en ide. Då är ju nästa fråga viilken turbo som sitter i bilen? Är det en VF34, 35 eller är det någon annan modell?
5 april, 2010 kl. 21:43 #199386Bodyshot
DeltagareHeeeeeeelt sjukt! Aldrig hört talas om detta med en Orginalturbo!?
Och JRM kunde inte fixa det???
5 april, 2010 kl. 21:47 #199388Turbovin
DeltagareMin VF28 gör likadant, tror inte det är såå ovanligt. Mappad av Per på Autotech.
5 april, 2010 kl. 21:56 #199390Steewe
DeltagareMin VF34 gör samma sak.. Ska börja felsöka när kopplingen är kry igen..
Intressant att se om ni kommer fram till något bra med denna tråd. Känns som Surge-problematiken varit uppe förr..
6 april, 2010 kl. 06:35 #199384specialized
DeltagarePrecis som det står i kommentarerna till klippet, så har jag för mig att problemet uppstår när man bytt till en grövre/bättre flödande insugsslang till turbon.
Har för mig jag läst det även här på forumet för något år sen.Kvarnis eller SAM borde kunna bekräfta eller dementera detta.
Edit : Sökte, och hittade ett inlägg skrivet av SAM angående surge
Ett studsande ljud, och lite tvekande låter lite som ”surge” – kan det månne hända på högre växlar väldigt tidigt i varvtalsregistret (5:an och runt säg 2500 varv)?
Det fenomenet har att göra med att man försöker stoppa i mer luft i motorn än vad den kan ta emot, och luften studsar tillbaka på kompressordelen på turbon (det ger ett lite tjoffande ljud).
Jag har det angenäma problemet att turbon vill för mycket på Silverpilen när 16G:n knuffar på 1,6 bar vid 3200 varv på 5:an och det problemet kom med de gedigna luftfilter/slangpryttlarna som sitter på min bil, det flödar för bra kan man säga. 😀
I ditt fall (om det nu händer vid fullgas på låga varvtal/hög belastning) så är det ommappning, sänka tryckpeaken med en dawes/festo eller bara ge fasen i att ge benet innan du nått varvtal då motorn kan ta emot luften (trial & error).
Är det surge är det direkt skadligt för turbon – det kan sluta med en trött kompressorimpeller.
/J
6 april, 2010 kl. 12:44 #199383Hulken
DeltagareDet var just efter denna tråd jag gick på när jag mappade bilen men det blev som sagt inte helt bra. Dom sa på JRM att det var vanligt på just STI modellerna!
Men då är alltså den enda lösningen att byta turbo eller skaffa en antisurge fläns?
Har inte bytt till nått större insugsslang bara till ett öppet filter. Men jag hade även lite surge på orginal filtret.
Har hört att byta dumpen skulle hjälpa men det tror jag är för den andra sortens surge – den när man släpper på gasen och turbon suger tillbax luften. (rätta mig gärna om jag har fel) 🙂6 april, 2010 kl. 13:04 #199392Mäki
DeltagareTror faktiskt inte att dumpen hjälper att byta.
Ett antisurgehus kanske inte finns till dessa turbos, men försök då få tag på en rasad turbo (brukar ju inte vara dyra) och be något borra eller fräsa upp dessa spår, tror det är den enklaste lösningen, annars lär man nog in i toppen och bearbeta, kanske ändra kammar också, men det är ju inget som säger att det måste hjälpa heller.
Tråkigt när man råkar ut för det, har problemet på min Audi S2 också, avhjälpte det genom att sätta dit en katalysator (som sänkte laddtrycket).Mvh Marcus
6 april, 2010 kl. 14:47 #199385specialized
DeltagareDet var just efter denna tråd jag gick på när jag mappade bilen men det blev som sagt inte helt bra. Dom sa på JRM att det var vanligt på just STI modellerna!
Men då är alltså den enda lösningen att byta turbo eller skaffa en antisurge fläns?
Har inte bytt till nått större insugsslang bara till ett öppet filter. Men jag hade även lite surge på orginal filtret.
Har hört att byta dumpen skulle hjälpa men det tror jag är för den andra sortens surge – den när man släpper på gasen och turbon suger tillbax luften. (rätta mig gärna om jag har fel) 🙂Kollat om det kanske redan sitter en eftermarknads silikonslang då?
Dumpen har inget med surge att göra, den släpper ju enbart ut övertrycket som blir mellan turbo/íc och spjället när du släppt gasen 🙂7 april, 2010 kl. 08:59 #199387Bodyshot
DeltagareHehe bör jag bli orolig med min GT35R bolton måntro? 😛
Den har inge anti-surge heller, men jag har ju ”hyfsat” optimerad motor för mer flöde….
Märkligt fenomen detta… Har aldrig märkt av detta på någon av mina 3st trimmade Imprezor (1st GT spec typ STRAT 2st STI en 350hk 03a och sen Cosworth 2.5l som jag har nu)
7 april, 2010 kl. 10:17 #199389Turbovin
DeltagareHade samma problem på en Saab 900 med GT2871R innan mappning, men efter mappning med E85 så försvann problemet som tur var.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.